naar top
Menu
Logo Print

HUBO HAMME DOET ENERGIEFACTUUR MET 80% DALEN

Hubo Hamme investeerde in zonnepanelen, laadpaal en dakisolatie

Hubo Hamme
Dieter en Tom Waterschoot

3.000m² zonnepanelen, een laadpaal en een nieuw geïsoleerd dak: Hubo Hamme investeerde sterk in het milieu. Voor zaakvoerders Dieter en Tom Waterschoot, tevens schepen van Leefmilieu in Hamme, was het milieu belangrijk, maar zijn portemonnee evenzeer. “Het project heeft een jaar in beslag genomen. We hebben eerst alles goed uitgerekend, leveranciers vergeleken en gekozen voor een opstelling die we in de toekomst nog kunnen aanpassen, want de technologie evolueert nog steeds. De investering loont: op dit moment zijn we overdag een nettoproducent van stroom."

BELANG VAN PLANNING

Het is belangrijk om een dergelijk project goed te plannen, vertelt Dieter Waterschoot, broer van zaakvoerder Tom Waterschoot. “Je begint met de berekeningen: hoe rendabel kan zo'n project zijn? Je nodigt een aantal leveranciers uit en je bekijkt welke systemen er bestaan. De verschillen zitten vooral in opvolging en rendement. Wij hebben voor een individueel gemonitorde oplossing gekozen. Wij kunnen op elk moment zien wat elk afzonderlijk paneel opwekt. Na de installatie zagen we dat acht panelen niet werkten. Bij een klassieke installatie zou je dat niet opmerken en dan liggen daar panelen die niet renderen. Onze oplossing was iets duurder, maar we hebben wel alles zelf onder controle. We hebben ook gekozen voor een oplossing die in de toekomst de batterijen aankan. Zodra die goedkoper en meer toepasbaar worden, zal de industrie de eerste zijn die daarmee start. Binnen enkele jaren zit dat eraan te komen."

Advies en opstelling

“Goed advies is echt enorm belangrijk. Een oost-westopstelling van de panelen bleek voor ons het beste te zijn. Op die manier heb je energie van 's morgens tot 's avonds, zonder de grote piek die je zou hebben als je ze naar het zuiden zou richten. We zijn open van acht tot halfzeven, dus dat is ideaal. De opgewekte energie geven we terug aan het net, maar dat is altijd minder interessant dan ze zelf te gebruiken. Daarom hebben we een laadpaal geplaatst: de elektrische auto fungeert als batterij. Op die manier moeten we minder energie aan het net geven. We werken momenteel een systeem uit waarbij klanten de laadpaal gratis of tegen een beperkt tarief mogen gebruiken. Die laadpaal kan bovendien een middel zijn om klanten naar de zaak te lokken."

Hubo Hamme

Nieuw dak

“3.000 m² zonnepanelen wegen ook wel wat. Dit gebouw dateert van 1985; de bestaande isolatie had ondertussen heel wat water opgenomen. Er lagen ondertussen ook drie lagen roofing op. We hadden twee keuzes: ofwel het hele dak eraf, ofwel langs binnen het dak verstevigen. We hebben voor de milieubewuste oplossing gekozen en de isolatiewaarde verbeterd. Daar konden we een subsidie voor krijgen, en het deed ook ons verbruik dalen. De studie klopte, alle gewicht was gecheckt, en dan was het wachten op de panelen."

Energieoverschot

“In de tijd dat de winkel geopend is, hebben we nu, in de zomermaanden, een energieoverschot, dat dan verkocht wordt om gemiddeld op een jaar voldoende dekkingsgraad te verkrijgen. In de wintermaanden of bij bewolkt weer zal er geen overschot zijn en zal alle opgewekte stroom direct naar eigen verbruik gaan. 's Nachts hebben we nog een beperkt verbruik, waarvoor we wel nog steeds energie binnentrekken van het net. We proberen ons energieverbruik overdag laag te houden. Zo hebben we in het verleden al geïnvesteerd in ledverlichting. We schatten 60 à 65% van de jaarfactuur te gaan besparen zonder subsidie en verkoop van overtollige stroom; als je die ook meetelt, dan zal de factuur met 80 à 85% op jaarbasis verminderen.

STEEKKAART
• panelen: 810 stuks van 270 Wp/stuk;
• personeel: 12 fte’s en studenten;
• zaakvoerders: Tom en Dieter Waterschoot;
• extra diensten: sleutelservice, zaagwerk-keukenplaatsing, nummerplaten, thuis­levering, click en collect;
• oppervlakte: 3.500 m², buiten 500 m², parking en groenzone 300 m²;
• parkeerplaatsen: 92;
• openingsuren: 8.30-18.30 uur,zaterdag 8.30-18 uur.

Tips

“Wie zelf interesse heeft om zonnepanelen te laten plaatsen, zou ik zeker aanraden om voldoende leveranciers te spreken voor je eraan begint. Laat je ook niet overdonderen door verkopers; kies voor een degelijke oplossing van een degelijke firma die referenties heeft. Er zijn heel wat mensen die zonnepanelen leggen, maar check je leverancier en check ook zijn financiële achtergrond: het blijft een grote investering, dus dan moet je er zeker van zijn dat je een goed product hebt en dat de leverancier je kan blijven ondersteunen. Neem er je tijd voor. Het is niet gewoon zonnepanelen op je dak leggen, je hebt tijd nodig om je erin te verdiepen en alles af te wegen. We zijn er een jaar op voorhand mee begonnen, met de bedoeling om in de lente op te leveren. Het slechtste moment om eraan te beginnen, is wanneer je het razend druk hebt."

Zelf verkopen?

Zelf zonnepanelen verkopen is een piste die Tom Waterschoot niet snel zal nemen. “Het is een erg technisch product, dat ook heel veel planning vergt. Als je energie op het net wilt zetten, komt daar nog veel meer bij kijken. Voor grote installaties moet je hoe dan ook een installateur aanspreken. Er bestaan inderdaad goedkope doe-het-zelfpakketten, maar ik geloof dat de klant daar op termijn minder kwalitatief mee uitkomt."

Hubo Hamme

MOBILITEIT

“Via Hubo zijn we ook online actief: we hebben ondertussen een aparte balie voor click & collect. Ik heb het gevoel dat dat meer en meer begint te werken. De klanten zijn verwend wat onlineshoppen betreft. In Vlaanderen gaat het snel. De economie draait opnieuw goed, iedereen zal daar de vruchten van plukken. De enige vrees die ik heb, is dat Vlaanderen op termijn verzadigd zal raken van verkeer. Daar moeten we echt iets aan doen. Dat komt natuurlijk deels door het e-commercegebeuren: is het normaal dat je net voor middernacht iets bestelt en dat het de ochtend nadien geleverd wordt? Daarnaast heeft iedereen tegenwoordig een auto. Er is hier een middelbare school, ik zie daar meer en meer leerlingen zelf toekomen met de wagen. Dat heeft een invloed op alles; niemand staat graag stil."

Invloed op aankoopgedragHubo Hamme

“Dat mobiliteitsvraagstuk heeft sowieso een invloed op het koopgedrag van de klant. Wij gaan hier binnenkort 4.000 m² nieuwe retailruimte ontwikkelen. Daar gaan we heel veel ruimte voorzien voor parking: zo'n 400 plaatsen. Wij merken die noodzaak wekelijks op: als de parking 's zaterdags vol staat, dan rijden de klanten gewoon voorbij. Ze komen dan later terug of gaan naar een andere winkel. Ook verkeersafwikkeling is daarbij belangrijk, om de bestaande infrastructuur zo weinig mogelijk te belasten. Je moet meedenken met de klant. Als die geen parkeerplaats vindt, dan is hij gefrustreerd, gaat hij terug naar huis en koopt hij zijn gerief op het internet, waardoor het wegennet nog verder dichtslibt. In de toekomst zullen drones dat wellicht oplossen, maar daar zijn we op dit moment weinig mee."

Fysieke winkel blijft bestaan

“Ik word 50; ik moet mijn tienerzonen nu al vaak om assistentie vragen. Zullen zij nog een winkel kennen? In onze branche waarschijnlijk wel, omdat mensen de goederen nog willen zien. Er wordt vaak gezegd dat elektrische machines, die online vergelijkbaar zijn, veel op het internet worden verkocht, maar wij merken dat niet. In de goedkopere reeksen zal je dat wel zien, maar duurdere machines wil de klant nog steeds kunnen zien en vastnemen. Wat ze wel doen, is online prijzen vergelijken.

Ik zie veel klanten met de smartphone rondlopen en barcodes scannen. Je kunt niet anders dan dat aanvaarden. Een smartphone is onmisbaar. We leven in een snelle maatschappij en we moeten vooruit."Hubo Hamme

AFVALVERWERKING

“Afval is een tweede groot probleem aan het worden. De kost voor de verwerking van niet-recycleerbaar hout is vervijfvoudigd. Achteraan hebben we verschillende containers: een voor papier en karton, een voor houtafval en een voor Recupel en ijzer. Daarnaast hebben we nog bakken waar pvc in gaat. Voor pvc is er nog geen concrete oplossing. Wij verzamelen dat in de container met restafval.

We sorteren nog verder: ander plastic wordt geperst in balen, piepschuim ook. Karton, piepschuim en plastic worden wekelijks opgehaald."

Kosten stijgen

“Het hout wordt ook verder gesorteerd: brandbaar hout wordt opgehaald door mensen uit de omgeving, het andere gaat in een container. Die wordt om de drie maanden opgehaald, met een kost van 1.000 euro. Aan de recyclage van metalen verdienen we nog iets. In totaal is dat op dit moment ongeveer een nuloperatie, maar ik voel die afvalstroom groter worden. Vroeger hadden we om de twee weken karton, nu is dat wekelijks. Hoe komst dat? Je moet hier alles eens zien toekomen: een doos in een doos in een doos. Dat was vroeger minder. Ik denk dat we op dat gebied dringend nood hebben aan een mentaliteitswijziging.“ 

HUBO BELGIE

HUBO BELGIE

+3235417429
+3235417600