naar top
Menu
Logo Print

Franse DIY groeit met 1,9%

Leroy Merlin is grootste in Frankrijk
magazine

De Franse renovatie en DIY-markt overschreed in 2016 het afzetniveau van 25 miljard euro. Statistieken van de vereniging voor fabrikanten Unibal en de ‘Federation of Master Builders’ (FMB) tonen dat DIY-winkels voordeel halen uit deze trend. Het algemene marktvolume steeg in 2016 met 1,9 procent tot 25.408 miljard euro. De verkoop in de DIY-winkels steeg in vergelijking met het jaar voordien met 1,6 procent tot 19.648 miljard euro. Ze blijven met andere woorden zonder twijfel het grootste distributiekanaal, ook al viel het aandeel op de algemene markt met één procent terug tot 77 procent. Dat procent werd ingenomen door e-commerce die nu drie procent of 711 miljoen euro inneemt. Groupe Adeo verstevigde haar positie als marktleider van de DIY-shops. De groep bezit de grootste Franse DIY-keten Leroy Merlin, dat 33 procent van de markt inneemt. Dat is een groei van één procent. De andere merken van Adeo zijn Weldom met vier procent en Bricoman met drie procent. De Britse Kingfisher group neemt een stap achteruit met Castorama dat één procent verliest tot een marktaandeel van zeventien procent en Brico Dépôt dat op veertien procent blijft. De andere renovatiebedrijven behouden hun positie. Bricomarché en Mr. Bricolage houden hun aandeel van elk tien procent. Groupe Bourrelier zakt tot drie procent, één procent minder het vorige jaar. Brico Leclerc, Groupe Samse en Cofac hebben elk een marktaandel van twee procent. Het rapport van Unival en FMB betrekt elf distributiekanalen.

UNIBAL MANUFACTURE ASSOCIATION

UNIBAL MANUFACTURE ASSOCIATION

+33153423642
+33142932662