naar top
Menu
Logo Print

Action wordt steeds 'normaler'

Loonkost stijgt sneller dan omzet
magazine

Action verliest zijn disruptieve kantjes. Dat blijkt uit een nieuwe onderzoek van Shopperware. "Uit de analyse van de financiële cijfers blijkt dat Action op het eerste zicht een gewone retailer is geworden", vertelt Dirk Vanderveken. "De aankoopmarge is gezakt tot op 21%, wat een vrij normaal niveau is voor consumer goods. Op dit vlak is Action een beetje slachtoffer van zijn eigen succes. Door de sterke expansie in Europa zijn er immers nog moeilijk partijen te vinden in de orde van grootte die Action nodig heeft. Uit de groei van de omzet per winkelpunt blijkt duidelijk dat er nog potentieel voor expansie is voor deze ‘low end retailer'. In 2015 bedroeg de omzet 31 miljoen euro per winkelpunt en in 2016 gaat dit ruim boven de 35 miljoen euro per winkelpunt. Uiteraard betekent expansie ook een stijging van de loonkost. Wij moeten opmerken dat de loonkost verhoudingsgewijs zelfs sneller stijgt dan de omzet, een typisch Belgisch fenomeen? De loonkost bedraagt momenteel 9% van de omzet. Als referentiepunt kunnen wij Colruyt nemen, dat rond de 11% draait."