naar top
Menu
Logo Print

'Best brands' in doe-het-zelf

Hubo en Brico op eerste plaats
magazine

Hubo en Brico zijn de meest zichtbare doe-het-zelfwinkels in België. Dat concludeert de consumentenstudie Best Brands uitgevoerd door GfK op vraag van Serviceplan. Ze palmen de twee eerste plaatsen van de sector in. Gamma komt er net achter. "Terwijl Brico lichtjes beter scoort op ‘Share of Wallet, gaat Hubo met de eerste plaats lopen dankzij zijn resultaten voor ‘Share of Soul’ of de emotionele dimensie van het merk bij de consument", stelt de studie. "Het grootste onderscheid tussen deze twee merken zit in de ervaringen die ze hun bezoekers bieden. Meer dan een persoon op twee (52%) zegt dat zijn laatste ervaring met Hubo positief en memorabel was. Bij Brico komt dat neer op iets meer dan een op vier personen (44%). Bovenop deze cijfers stellen we vast dat 7% van de respondenten aangaf een memorabele maar negatieve ervaring te hebben gehad met Hubo en dat 12% een gelijkaardig antwoord gaf over Brico. Gamma leunt op elk niveau het dichtste aan bij Hubo en Brico. Het merk komt voor praktisch elk aspect van de studie op de derde plaats. Als we de prestaties van Gamma in detail analyseren, zien we dat het een merk is dat discreter aanwezig is in het geheugen van de mensen. Het behaalt een score van ongeveer 50% op zwakke relaties. Toch heeft Gamma een bekendheidspercentage dat dicht in de buurt komt van dat van de leiders in de categorie."