naar top
Menu
Logo Print

Meer mensen informeren zich online voor ze verbouwen

Vooral jongere generaties hebben nood aan online informatie voor een woningverbetering
magazine

Het belang van online informatie over woningverbeteringsproducten wordt elk jaar groter. Dat vooral onder de zogenaamde Millennials en digital natives. Wanneer het aankomt op woningverbeteringen, hebben de jongere generaties vaak minder ervaring en kennis. Zij hebben een grotere nood aan informatie bij de start van zo een project. De informatie die ze online vinden, heeft een invloed op hun beslissingen en merkvoorkeuren. Daarom is het belangrijk te weten in welke maten en op welke manier consumenten het internet gebruiken om zich te informeren over bepaalde producten.
De European Home Improvement Monitor meet deze online oriëntatie en besluitvorming voor meer dan 100 producten. Hiervoor worden sinds 2014 elk jaar 26.400 Europese consumenten geïnterviewd. In totaal raadpleegt 39% van de consumenten het internet voor een aankoop, al hangt dat van het soort product af. Zo zal bijvoorbeeld 15% het web raadplegen bij het aankopen van verfkwasten, terwijl meer dan 50% dat zal doen bij het aankopen van elektrisch gereedschap. Het lijkt logisch dat wanneer iemand online zoekwerk doet, ze uiteindelijk ook online zullen kopen. Dat geldt voor de meeste categorieën, al is dat bijvoorbeeld niet zo voor isolatiematerialen. Daarbij voert meer dan de helft van de consumenten eerst online zoekwerk uit, maar koopt minder dan 5% ze online. Verwacht wordt dat binnen twee tot drie jaar, de helft van alle aankopen online opgezocht zullen worden. Door meer te focussen op online marketing, kunnen leveranciers hun merkbekendheid opbouwen bij deze doelgroep.