naar top
Menu
Logo Print

Engelsen en Duitsers kopen meest online

Grote verschillen tussen landen en categorieën
magazine

Er worden meer en meer doe-het-zelfproducten online gekocht in Europa. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn koplopers. De belangrijkste reden daarvoor is de aanwezigheid en het effect van Amazon. Dat stelt de Home Improvement Monitor van het marktonderzoeksbureau USP. De groei van online aagekochte producten verschilt sterk per land, maar ook per productcategorie. Verf wordt bijvoorbeeld voor ongeveer 4% online aangekocht, powertools zit op Europees niveau al ongeveer aan 20%. De verschillen tussen landen zijn te verklaren dankzij de aanwezigheid van Amazon: dat opende webshops in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in 1998, en snel daarna in Frankrijk. Vreemd genoeg geldt de opmars van online niet zozeer in Frankrijk, de consument is daar conservatiever. Dat verklaart USP deels aan de hand van de aanwezigheid van Leroy Merlin: zij hebben een sterke focus op service en toegankelijkheid. Toch verwacht USP ook in Frankrijk meer online aankopen in de toekomst, ten eerste omdat Leroy Merlin meer en meer online aanwezig is. Ten tweede is er de opmars van het Franse ManoMano. Wat brengt de toekomst? Amazon wil meer en meer Europese markten gaan bespelen, wat zal resulteren in een nog sterkere concurrentie voor de bestaande winkels en ketens. Tijd om zelf online te gaan aanbieden, dus, voor Amazon er komt. USP schat dat Europese consumenten sowieso meer en meer online gaan aankopen in de doe-het-zelf, met tot 70% online voor sommige categorieën. Op termijn kan dat resulteren in grote assortimentswijzigingen voor bestaande winkels.