naar top
Menu
Logo Print
09/02/2018 - REINIER ZUYDGEEST (USP MARKETING CONSULTANCY)

Wat zijn de bekendste doe-het-zelfmerken in Europa?

Studie door USP Marketing Consultancy

Fabrikanten van doe-het-zelfproducten spannen zich elk jaar hard in voor de branding van hun producten, maar hoe effectief is dit? USP Marketing Consultancy heeft de naamsbekendheid in de Europese markt voor woningverbetering gemeten bij 400 consumenten in elf landen. De European Home Improvement Monitor bestaat uit twintig productcategorieën. Dit artikel richt zich op de bekendste merken in zeven productcategorieën van Europese consumenten.

Reinier Zuydgeest (USP Marketing Consultancy)

Badkamerproducten

Grohe en Villeroy & Boch zijn twee van de bekendste merken voor badkamerproducten in Europa. Deze merken worden genoemd in de top-5 van merken in acht Europese landen. Meer dan 55% van de Europese consumenten kent Grohe in de onderzochte Europese landen, met uitzondering van Denemarken, Frankrijk en Spanje, waar dit percentage lager ligt. De naamsbekendheid van Villeroy & Boch verschilt per land, dit varieert van 30% tot 70%.

Hansgrohe en Geberit worden in vier Europese landen genoemd. Hansgrohe heeft een naamsbekendheid onder Europese consumenten tussen de 30% en 50%. Voor Geberit ligt de naamsbekendheid tussen de 30% en 65% in de landen waar Geberit in de top-5 wordt genoemd.

In de categorie verf vieren merken van AkzoNobel en PPG hoogtij

Schilderen

Veel merken van AkzoNobel en PPG worden in deze categorie genoemd. Deze fabrikanten hebben een breed merkenportfolio en maken gebruik van verschillende merknamen in elk land. Wat de specifieke merken betreft, wordt Dulux genoemd in vier landen. Dit is met name het geval in Polen en het Verenigd Koninkrijk, waar de naamsbekendheid hoog is (meer dan 80%). Ook private labels van retailers als Obi en Gamma worden genoemd in de categorie' Paint'.

Verfbenodigdheden

3M wordt in alle onderzochte landen vermeld. In elk land wordt 3M vermeld in de top 5 met minstens 30% bekendheid. Scotch wordt genoemd in tien landen en heeft een naamsbekendheid van 69% in Italië. Tesa wordt in bijna alle landen genoemd en is het bekendste merk in Oostenrijk en Duitsland met een naamsbekendheid van 60%.

Dakdaglichtoplossingen

Velux is duidelijk het bekendste merk in de categorie van dakdaglichtoplossingen, in alle landen bekend als het bekendste merk. Roto wordt in acht landen genoemd, maar de grootste naamsbekendheid van Roto is 12% in Duitsland. Roofland wordt genoemd in zes Europese landen, Roofland is de grootste naamsbekendheid van Roofland in het Verenigd Koninkrijk (11%).

Veiligheid

Yale vermeldde in acht landen en heeft de hoogste merkbekendheid in het Verenigd Koninkrijk (71%). In de andere landen is dit ongeveer 40%. Abus wordt genoemd in zes landen en heeft de hoogste merkbekendheid in Duitsland (50%). In de rest van de landen is dit aandeel lager.

Afdichtmiddelen & lijmen

Pattex wordt genoemd in zeven landen en heeft een relatief grote naamsbekendheid. In sommige landen is Pattex het bekendste merk. In andere landen is Pattex niet het bekendste merk, maar heeft nog steeds een merkbekendheid van minimaal 60%. UHU wordt genoemd in vier landen en heeft een grote naamsbekendheid van meer dan 70% in Oostenrijk en Duitsland. Bostik wordt genoemd in vier landen en heeft een hoge naamsbekendheid van ongeveer 70% in Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Gereedschap

Bosch en Black & Decker hebben de hoogste merkbekendheid in de gereedschapsmarkt. Bosch wordt in alle onderzochte landen genoemd. In de meeste landen kent 80% van de consumenten Bosch. Black & Decker wordt ook genoemd in elf landen, maar minder consumenten kennen dit merk. Kärcher wordt in tien landen genoemd. In de meeste landen ligt de naamsbekendheid tussen 60% en 70%. Behalve in Nederland en Spanje, waar dit aandeel lager is.

Conclusie

Al met al worden verschillende merken in alle categorieën vermeld, maar het is duidelijk dat de inspanningen op het gebied van branding vruchten afwerpen voor fabrikanten in de markt van huisverbetering. De effectiviteit van deze inspanningen hangt af van het land en de markt waarin de fabrikant actief is. In sommige categorieën waar USP Marketing Consultancy de gesteunde merkbekendheid heeft gemeten, zijn er één of twee bekendste merken en in andere categorieën lijkt deze markt meer verdeeld. De grotere fabrikanten konden veel merken gebruiken of gebruik maken van één paraplumerk. Dat is een van de overwegingen voor Europese fabrikanten bij het ontwikkelen van een strategie.

Over de European Home Improvement Monitor

De European Home Improvement Monitor is een studie van USP Marketing Consultancy, die 26.400 home improvementconsumenten in elf Europese landen heeft ondervraagd. Elk kwartaal verschijnt er een verslag met telkens een ander thema. Thema's als segmentatie van consumenten, online kopen, 'love brands', meerjarige ontwikkelingen zijn hiervan voorbeelden. Het rapport biedt belangrijke inzichten zoals DIY vs DIFM, het aandeel online aankopen per productcategorie en een specifieke productcategorie.