naar top
Menu
Logo Print

BUDGET VOOR VEILIGHEIDSSCHOENENTOONT STIJGENDE LIJN

Gebruikers en werkgevers willen meer betalen voor comfort, veiligheid en design

Veiligheidsschoenen vormen de basis van een goed PBM-aanbod. Ze zijn de verzekering voor een risico dat in heel wat beroepscategorieën voorkomt, en de aandacht voor de bescherming van de werknemer stijgt. Die werknemer hecht zelf meer en meer belang aan comfort. Een mooie opportuniteit dus, aangezien beide partijen meer en meer bereid zijn voor die kwaliteit te betalen. Om er zoveel mogelijk uit te halen, is het vooral belangrijk om goed naar uw klant te luisteren. Er zijn heel wat specifieke beschermingsmogelijkheden. Vergeet ook de crosssellingmogelijkheden niet.

Safety Jogger
Waterdichte werkschoenen Safety Jogger

AANBOD SAMENSTELLEN

Professionele klant of doe-het-zelver?

De aandacht voor de bescherming van de werknemer stijgt, en de werknemer zelf beseft meer en meer dat goede schoenen geld kosten. Zowel werknemers als werkgevers zullen dus bereid zijn om voor een kwalitatief schoenenaanbod te betalen - comfort en kwaliteit komen hier doorgaans op de eerste plaats. De doe-het-zelfklant zal eerst naar de prijs en naar het comfort kijken. Hou bij het samenstellen van uw aanbod dus goed uw klant voor ogen.

Belang van looks stijgt

We schreven het al eerder: PBM's moeten er steeds beter uitzien. Het loont de moeite om 'modieuze' schoenen aan te bieden, zeker aan jongeren. De schoolgaande jeugd wil zich onderscheiden door het op school aangeboden schoeisel links te laten liggenten voordele van hippe veiligheids- of werkschoenen, waarvoor het geld vaak bijeen wordt gespaard. Het zijn immers die schoenen waarin men gezien wordt.

Hoge of lage schoenen?

Leder, hier van Delta Plus, blijft erg populair
Leder, hier van Delta Plus, blijft erg populair

De professionele klant kiest meer en meer voor hoge schoenen vanwege de bescherming. Lage schoenen bieden doorgaans meer comfort en bewegingsvrijheid, zeker wanneer de werkman zich vaak moet bukken - denk aan schilders en elektriciens. Ook zorgen ze voor afkoeling bij warmere temperaturen. Hoge schoenen daarentegen zijn warmer in de winter en bieden meer bescherming bij het gebruik van een pompwagen en bijvoorbeeld opspattende vonken of metaalspetters. Het hangt dus af van de aard van de job: een magazijnier kan met lage schoenen gerust zijn, maar iemand die in de bouw werkt, zal vaker de betere bescherming verkiezen. Opvallend is dat ook elektriciens vaker voor hogere schoenen kiezen nu ze meer en meer op werven rondlopen. Het is ook geen slecht idee om uw aanbod af te stemmen op het seizoen (wat lager in de zomer, wat hoger in de winter).

Deze Grisport is een erg lichte veiligheidsschoen
Deze Grisport is een erg lichte veiligheidsschoen

TRENDS

Vorm: slank en breed

'Slim fit' doet overal opgeld, ook in de veiligheidsschoenen. Een slanke pasvorm is in, maar toch wil men ook een brede schoen.

De voet gaat naar het einde van de dag wat zwellen, en bij mensen die de hele dag rechtop staan of vele stappen zetten, kan dat pijnlijk worden. Er worden dus compromissen gezocht.



Materialen

Leder blijft een populair materiaal, zeker aan de buitenkant. Als voeringsmateriaal wordt er daarnaast vaak ook textiel gebruikt. Beide materialen bieden een goede pasvorm en zijn ademend. Welk materiaal wordt gekozen, is meer een kwestie van prijs dan van voorkeur: prijstechnisch is textiel iets interessanter.

Steeds lichter

Hoge schoenen,  zoals deze Vector Nova, bieden meer bescherming
Hoge schoenen, zoals deze Vector Nova, bieden meer bescherming

De veiligheidsschoenen worden steeds lichter. De neus werd eerst van staal gemaakt, nadien meer en meer van aluminium en momenteel wordt er veel gebruikgemaakt van glasvezel of composietmaterialen. Dat helpt ook nog eens tegen koude voeten. Qua veiligheid en normering voldoen deze schoenen aan dezelfde eisen. Ook de soepelheid verbetert nog steeds.

EIGENSCHAPPEN

Bescherming

De bescherming van de neus speelt een rol bij zware beroepen zoals bouwvakker en stratenmaker. Hier vraagt men meer en meer om een 'overneusbescherming', waarbij de tip van de schoen bedekt wordt door een dikke laag polyurethaan, rubber of een ander slijtvast materiaal en zo extra bescherming biedt. Er duiken ook meer schoenen op die eveneens bescherming bieden aan de middenvoet en de enkel. 'High cut'-modellen zijn extra hoge modellen om het risico op het verzwikken van de enkel te verminderen.

Zool

In het comfort van de binnenzool van de schoen is het prijsverschil het duidelijkst zichtbaar (hoe duurder, hoe comfortabeler). Sommige fabrikanten ontwikkelden een ventilatiesysteem onder de binnenzool. Voor bouwgerelateerde activiteiten is de penetratiebestendigheid ook belangrijk, met name wanneer er in spijkers of glas getrapt zou kunnen worden. Dat wordt meer en meer een basisvereiste in de Benelux. De slipweerstand telt dan weer in grootkeukens en automotive omgevingen.

Waterdichtheid

S3-schoenen zijn bestand tegen vocht; ze zijn waterafstotend maar zijn daarom niet waterdicht. Er zal slechts een bepaalde tijd geen water in de schoenen doordringen. Voor werknemers die gedurende langere tijd in zeer vochtige omstandigheden moeten werken, zijn er waterdichte schoenen die voorzien zijn van een membraan. Een alternatief zijn de kunststoflaarzen, waarbij polyurethaan duidelijk lichter en soepeler is dan pvc.

CROSSSELLING

Iedere particulier die schoenen koopt, krijgt onderhoudsproducten aangeboden. Terecht, want ze kunnen een grote impact hebben op de levensduur. Bij de aankoop van veiligheidsschoenen gebeurt dit nog weinig. Voorts lenen ook extra veters en speciale sokken zich perfect tot crossselling, evenals extra zolen. Het beste advies voor crossselling dat we kregen is wellicht: verkoop meteen een extra paar schoenen. Zo kan de gebruiker de schoenen om de dag dragen en ondertussen het andere paar laten ventileren. 

Schoenen, hier Bel-Confect, worden steeds sportiever
Schoenen, hier Bel-Confect, worden steeds sportiever

EISEN
Met betrekking tot de veiligheidsschoenen omvat de EN ISO 20345 de basiseisen (SB = Safety Base) en optionele eisen (S1-S2-S3).
• SB (Klasse I en II): de beschermende neus (staal, aluminium, composiet of glasvezel) heeft een impactweerstand van 200, waarbij de vrije teenhoogte ten minste 14 mm moet zijn.
• S1 (Klasse I): voldoet aan de SB-basiseisen, maar zijn ook antistatisch, hebben een gesloten hiel en een energie-absorberende hak en een tegen koolwaterstoffen bestendige loopzool.
• S2 (Klasse I): voldoet aan de S1-eisen, maar het bovenmateriaal is bestand tegen de penetratie en absorptie van water.
• S3 (Klasse I): voldoet aan de S2-eisen, maar beschikt over een antiperforatie- tussenzool (staal of kunststof).
• S4 (Klasse II): voldoet aan de SB-basiseisen, maar is ook antistatisch en heeft een energieabsorberende hak.
• S5 (Klasse II): voldoet aan de S4-eisen, maar beschikt over een antiperforatie- tussenzool (staal of kunststof).

Extra eisen
Daarnaast zijn er nog extra eisen die men kan toevoegen en met volgende symbolen worden weergegeven:
• A: antistatische loopzool (weerstand tussen 105 en 109 Ω).
• E: energieopname in de hak (> 20 J).
• WRU : waterpenetratieweerstand en waterabsorptie.
• P: penetratiebestendige tussenzool (> 1.100 N).
• C: conductieve zool (< 105 Ω).
• I: elektrisch isolerende schoenen.
• HI: hitte-isolerende zool.
• CI: koude-isolerende zool.
• WR: weerstand tegen water.
• M: wreefbescherming (metatarsal protection).
• AN: enkelbescherming.
• CR: snijweerstand bovendeel.
• HRO: contactweerstand loopzool tegen hitte (300 °C/60 s).

Slipweerstand
De waarden voor slipweerstand worden als volgt bepaald:
• SRA: voldoet aan eisen van slipweerstand op keramische tegels;
• SRB: voldoet aan eisen van slipweerstand op stalen platen;
• SRC: de schoenen overtreffen de eisen van SRA en SRB.

Een shop-in-shop, hier van Elten, is interessant
Een shop-in-shop, hier van Elten, is interessant

WETGEVING
Inzake de voetbescherming stipuleert Europa vier belangrijke normen:
• EN ISO 20344:2011: Basisvereisten voor schoenen
Deze beschrijft de technische vereisten zoals model (hoogte, afmetingen enz.), hechting tussen zool en schacht, kwaliteit van het leder enz.
• EN ISO 20345:2011: Veiligheidsschoenen
Europa schrijft voor dat schoenen met een verstevigde neus die een energie tot 200 joule kunnen opvangen, het label 'veiligheidsschoen' mogen dragen.
• EN ISO 20346:2014: Beschermschoenen
De normering voor beschermschoenen is gelijkaardig met de EN‑345, met dat verschil dat de maximaal te torsen kracht 100 joule bedraagt.
• EN ISO 20347:2013: Werkschoenen
Bij werkschoenen gaat het om schoenen zonder beschermende neus.

Voorts worden twee klassen onderscheiden:
• Klasse I: schoenen van leer en andere materialen, met uitzondering van schoenen die helemaal van rubber of polymeer zijn gemaakt.
• Klasse II: schoenen die helemaal van rubber of polymeer zijn gemaakt.

Met dank aan AllShoes, Bata Industrials, Bel-Confect, Dassy, Delfan, Delta Plus, Elten en Herock