naar top
Menu
Logo Print
15/01/2018 - TINEKE WEYHAEGHE

file://fileserver/Magbeelden/MHRBE/MHRBE1605/A07/160517SOM0008.jpg

KLANT WIL DEURKRUKKEN KUNNEN VOELEN EN TESTEN

Zorg voor presentatie die bij verschillende soorten past

Deurkrukken bestaan in de meest uiteenlopende materialen: hout, metaal, messing, zamak, koper, aluminium, roestvast staal (rvs), (mat)chroom of smeedijzer. Goedlopende basismodellen zijn meestal vervaardigd uit rvs of zamak. Wie een uitgebreider assortiment wil, kan aanvullend werken met krukken van oud zilver, messing of met een bronzen afwerking. Retro en zwart-wit vertonen een duidelijke opmars. Omdat de klant veelal op zoek is naar een bepaald type deurkruk, is het raadzaam een aanpaste presentatie per type te voorzien.

file://fileserver/Magbeelden/MHRBE/MHRBE1605/A07/160517SOM0006.jpg

MATERIALEN

RVS blijft populair

Inox (RVS) deurkrukken zijn heel populair dankzij de vele voordelen: het materiaal is nikkel- en corrosievrij. Het is uiterst duurzaam, vergt weinig tot geen onderhoud en is roestbestendig. De meeste merken hebben een mooi basisgamma van inox artikelen, variërend van 30% tot 65%. Daarnaast is zamak ook een populaire materiaalsoort, doordat het makkelijk bewerkbaar is en er veel verschillende afwerkingen mogelijk zijn. Het slijt daarentegen wel iets sneller dan de inox modellen.

Hoger segment

Sommige merken specialiseren zich exclusief in andere materialen en spreken zo een andere markt aan. Messing staat voor een heel goede kwaliteit, maar daar staat ook een hogere prijsklasse tegenover. IJzer is niet overal aan te raden, zeker niet voor buitengebruik, aangezien het makkelijk kan roesten. Brons kent een 'living finish', d.w.z. dat donker brons bij aanraking lichter wordt. Dit bepaalt uiteraard de charme van brons, maar niet iedereen is hiervoor te vinden. Binnen de gebronsde artikelen zijn er nog onderverdelingen mogelijk zoals wit brons, ruw brons en groen brons.

ASSORTIMENT AFSTEMMEN

Het is aangewezen een mooi basisgamma samen te stellen met de klassieke modellen en dit te vervolledigen met enkele items die inspelen op specifieke trends of stijlen. Door te opteren voor modellen die je niet in elke basiscollectie terugvindt, kan de retailer zich onderscheiden bij het publiek.

Winstmarges

file://fileserver/Magbeelden/MHRBE/MHRBE1605/A07/160517SOM0009.jpg

Het is een categorie waar heel wat marge te verdienen valt, mits een degelijke aanpak. Door de hoge rotatie ligt de focus vaak op de goedkopere inox artikelen, waarbij de winstmarge kleiner is. Dit vaak ten koste van de ietwat duurdere modellen die enigszins trager roteren, maar een pak meer marge opbrengen. Een doordachte overweging bij de keuze en de samenstelling van het gamma is een terechte oefening. De leverancier of vertegenwoordiger zal hierover zeker informeren en adviseren.

Verschillen per regio

Tussen Vlaanderen en Wallonië zijn er grote verschillen merkbaar. Het is heel duidelijk te merken dat in Vlaanderen deurkrukken in rvs en zwarte afwerkingen het heel goed doen. In Wallonië daarentegen verkopen de modellen met een messing of bronzen afwerking het best. Wallonië leunt meer aan bij de Franse klassieke markt, waar Vlaanderen een eigen koers vaart binnen zowel retro als modern beslag. Als retailer maakt u het best een keuze voor verschillende modellen bij verschillende merken.

Bijpassende elementen

Binnen het ganse gamma zijn er verschillende onderdelen beschikbaar en is het belangrijk om alle bijpassende elementen aan te bieden. Naast deurklinken zijn er bijbehorende sleutelplaten, scharnieren en veiligheidsbeslag. Om de collectie compleet te maken, horen er ook raamklinken, deurknopjes, meubelgrepen, voordeurgrepen, toiletgarnituren, keuken- en badkameraccessoires, tegels, geurverdelers … bij. Door deze verschillende artikelen aan te bieden in dezelfde materialen, afwerking en stijl, creëert u harmonie binnen de collectie. Om het best aan crossselling te doen, dient u ervoor te zorgen dat u alle compatibele producten combineert om zo het volledige plaatje te tonen aan de klant.

TOUCH-AND-FEELPRESENTAfile://fileserver/Magbeelden/MHRBE/MHRBE1605/A07/160517SOM0007.jpgTIE

Het is aangewezen om de producten op een aangepaste manier te presenteren op een display. Een touch-and-feelpresentatie waarbij de klant de deurkruk kan zien, voelen en gebruiken, is zeker aangeraden. Krukken plaatst u het best op oog- of heuphoogte op een neutrale achtergrond zodat de vormgeving en de afwerking nadrukkelijk naar voren komen. Designmodellen komen het best tot hun recht op een strak, helder en minimalistisch display. Bij retro- of klassieke exemplaren kiest u het best voor een zo natuurlijk mogelijk display.

Plaats en crossselling

Om de harmonie binnen de collectie naar voren te brengen, combineert u de deurkrukken het best met raamkrukken, sleutelplaatjes, toiletsluitingen … Plaats ze zeker ook in de buurt van sloten, scharnieren en veiligheidsartikelen.

file://fileserver/Magbeelden/MHRBE/MHRBE1605/A07/160517SOM0010.jpg

Sfeer creëren

De klanten zijn meestal gericht op zoek naar een welbepaald type deurkruk. Ze kennen de producten en toepassingen, en weten waar ze die moeten zoeken. Verdere acties rond zichtbaarheid zullen dus niet direct de verkoop stimuleren. Deurkrukken in een rek laten zien is niet zo'n goed idee, want de mensen willen ze meestal kunnen aanraken. Zorg dus voor een mooie presentatie en creëer er een bepaalde sfeer rond, passend bij de desbetreffende stijl, zoals modern-minimalistisch of retro-klassiek. U kunt ervoor opteren om de artikelen per merk of productsoort te groeperen. Per productsoort zijn het onderscheid en het kwaliteitsverschil duidelijker. Als ze per merk gegroepeerd zijn, krijgt de klant een duidelijker overzicht en vermijdt u verwarring tussen merkgebonden en 'generische' producten.

VERSCHILLEN IN STOCKBEHEER

Bij het voorraadbeheer dient er altijd nagedacht te worden over de te verwachten verkoop en rotatie van de producten. Het beste is om altijd een stock van de best lopende artikelen te voorzien, maar ook hier zijn er verschillen van retailer tot retailer. Voor exclusievere artikelen is het normaal dat er weinig stock aanwezig is, vijf à acht stuks zijn hier al voldoende. Voor de courante goedkopere modellen leert de ervaring dat een gemiddelde voorraad rond de twintig stuks kan schommelen. Een kleine voorraad en een groter aanbod zijn een beter idee, met de omzet in het achterhoofd. Zorg ervoor dat u altijd artikelen dichtbij voorradig hebt die op een display staan. Op bestelling verkopen werkt echter niet goed, want de consument heeft graag onmiddellijk het artikel mee naar huis.

Met dank aan Dauby, HDD Design, Metafranc, PGZ en Quincalux