naar top
Menu
Logo Print

VERLICHTING WORDT WARMER EN KRIJGT EEN RETROSFEERTJE

Optimaal assortiment volgt ontwikkelingen in leds op de voet

Momenteel is er een ruime keuze armaturen op de markt die de decoratietrends van dichtbij volgen. Daarnaast wordt functionele verlichting bijna onzichtbaar; de lichtbron is veel belangrijker dan de armatuur. Veel modellen zijn dikwijls al uitgerust met leds. Binnen die leds zijn er tal van ontwikkelingen: opvallend is het retrodesign, maar ook het feit dat meerdere functies mogelijk worden, zoals kleuren en dimmen. Een gestructureerde inrichting van het rayon geeft de beste resultaten; tijdelijke promodisplays en verkoop op kopstanden geven de verkoop een extra boost.

TRENDS IN ARMATUREN

Vintage en industrieel

Vintage en industriële lampen zijn ook dit jaar opnieuw aan de orde. In plaats van de bolle armaturen zijn nu de platte modellen veelgevraagd. De armaturen zijn zowel mat als glanzend gespoten en felle kleuren zoals blauw zijn ook een trend. De matte afwerking geeft een iets robuustere en stoerdere uitstraling. Gebruikte materialen zijn beton, zink, aluminium en gietijzer. Er is een gevarieerde keuze, van hanglampen tot tafellampen. Vintage lampen in trossen zijn ook nog steeds van de partij, modellen die vooral doen denken aan de jaren 1950 tot 1970.

Koper en goud

Koper of goudkleur: eventueel gecombineerd met wit of zwart, voor een luxueuzere uitstraling in het interieur. De lichtkleur voelt warmer aan doordat het licht weerkaatst wordt. Het druppelmodel is hierbij ook helemaal terug. We zien zowel hanglampen, pendels, spots als tafellampen.

Draadlampen

Draadlampen zijn ook nog altijd een trend, dit zowel in metaal, plastic als touw, vooral in geometrische modellen. Verkrijgbaar in allerlei kleuren.

Gecombineerd

Veel fabrikanten bieden nu armaturen uit gecombineerde materialen aan, vooral hout met metaal. Daarnaast blijven ook glas en kunststof populair.

Functionele verlichting

Bij keukenverlichting wordt veel geopteerd voor lijnverlichting, vooral in de vorm van ledstrips, en in de dhz-sector ook veel battens. Dat in het T5- model, maar nu dan rechtstreeks uitgerust met leds. Door fabrikanten veel aangeboden en vaak verkocht in de dhz-sector zijn plafonnières, hierbij dan wel direct uitgerust met led. Als verlichting voor de garage gebruikt men het vaakst hermetische TL-armaturen net als voor de kelder. Deze worden steeds vaker al uitgerust met leds, of voorgemaakt om gewoon led-tubes in te draaien.

LEDS IN DE HOOFDROL

Verkoopevolutie

Er is een sterke verkoop in led-panels en een stijgende verkoop in ledtubes (deze laatste door de dalende prijzen) en in lengte uitbreidbare ledsystemen.

De Gu10-lamp wordt nog steeds vaak verkocht, en hierna de A55 en A60, evenals miniglobes. Daarna volgen alle andere modellen. Bij de Gu10 grijpen de fabrikanten het komende jaar meer en meer terug naar het glazen model, een evolutie die nu al gestart is. Hierbij komt de vroegere look terug, die mooier is als de GU10-lamp zichtbaar is. We zien zowel A55- als kaarsmodellen.

Dimmen

Bij de retrofitlampen die passen in de oude halogeen- of gloeilampfittingen zijn er leds op de markt waarbij het dimmen van de lamp resulteert in een warmere kleurtemperatuur. Daarnaast zijn er ook leds die zonder dimmer werken, maar waarbij de lamp op 100 of 40% kan werken, of waarbij geswitcht wordt tussen 2.700 K of 4.000 K. Voorts zijn sommige ledlampen voor buitengebruik met een ingebouwde sensor uitgerust.

Filament

Het focussegment binnen led is momenteel filament, de ledlamp met het uiterlijk van een ouderwetse, sfeervolle gloeilamp. Hierbij kan dan ook nog worden geopteerd voor een 'gold finish look' om een nog warmere kleur- uitstraling te bekomen.

Sturing

Sturing via smartphone of tabletis in opkomst, een innovatief, intelligent, draadloos lichtmanagementsysteem om geschikte armaturen en lampen, schakelaars of 'push button couplers' en sensoren, en zelfs complete systemen te programmeren en te sturen.

Ledstrips

Ledstrips worden nog steeds goed verkocht, en bovendien zijn ze al zeer goed ingeburgerd. Het verschil tussen de 12 V en de 24 V is dat de 24 V een langere levensduur hebben, maar ze zijn dan ook iets duurder in aankoop. Om consumenten hoofdbrekens te besparen in verband met de aansluitingen en transfo's, kiezen verscheidene merken uitsluitend voor complete sets in 2,5 m, 3,0 m of 5 m. Vooral RGB doet het goed, en er zijn nu ook IP65-outdoor- versies gelanceerd.

Andere technische vernieuwingen

Het lichtbronnenassortiment evolueert permanent; jaarlijks lanceren fabrikanten tientallen nieuwe producten. Bij de vernieuwingen zien we oled, waarmee breedbandige witte lampen kunnen worden gemaakt. Hiervan is al enkele jaren sprake, maar het is nog niet echt doorgebroken. Hierbij kan bijvoorbeeld een metalen baar worden gependeld, waarbij de baar dienstdoet als voedingsrail. De oledverlichting wordt naar wens gemoduleerd en om het even waar op de armatuur geplaatst. Voordeel is dat het eindproduct flinterdun en plooibaar is.

INRICHTING VAN HET RAYON

Structureer met banners

Lampen worden uiteraard het best gepresenteerd in de verlichtingsafdeling naast de decoratieve verlichting. Om duidelijk te maken aan de klant om welke soort verlichting het gaat, gebruikt u banners bovenaan de rayon. Ook kunnen er verticale smalle banners of testboxen worden voorzien tussen de lampen. Bij merken die daar oog voor hebben, ziet de consument bovendien aan de hand van de kleur van de verpakking al meteen of hij zich in het led- of het halogeenassortiment bevindt. Om een product in de kijker te zetten, zijn demoboxes aangewezen. Brandende lampen geven het meest realistische resultaat; zo worden ook de voordelen in de verf gezet.

Presenteer per merk

Leveranciers presenteren het liefst per merk voor een mooier geheel. Zo komt hun brand ook meer tot zijn recht. De verschillen per merk qua kleuren en afmetingen van de verpakking zijn groot, en een mix van verscheidene merken kan daardoor chaotisch overkomen. Promo's worden door de leverancier aangeboden als die voorhanden zijn. Hiervoor zijn diverse displays, om zowel op de toonbank te plaatsen als aan het begin van een rayon of in lijn. Buiten de rayonverkoop is er zeer veel potentieel op kopstanden en aangepaste displays. Hoewel de schapvoorstellen met een presentatie per merk werken, valt er ook voor een presentatie per productsoort zeker wat te zeggen. Retailers die beide hebben geprobeerd, merken geen aanzienlijk verschil in rotatie.

Apps

Al enige tijd zijn er slimme apps en creatieve internetplatforms waarmee de consument kan nagaan hoe een bepaalde armatuur in zijn interieur past. De winkelier speelt hier bijvoorbeeld op in door een app op een tablet uit te stallen en zijn armaturen te uploaden, zodat die in een foto geplaatst kunnen worden.

PIEKPERIODE

De beste periode voor de verkoop van verlichting loopt van september tot en met februari, met een piek in november en december. Maar de zomervakantie is voor de occasionele klusser ook niet onbelangrijk.