naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 09/12/2016
Deel deze pagina

KLEINERE TUINEN VEREISEN MEER PRIVACYOPLOSSINGEN

Sterke stijging in houtcomposiet, hoogwaardige kwaliteit en europese productie

Dankzij het natuurlijke uitzicht en het makkelijke onderhoud wint houtcomposiet aan belang in de tuin. Daarnaast is metaal een blijver, net als gevulde korven en panelen. Grijstinten, met antraciet op kop, verdrijven stormenderhand het traditionele groen. Leveranciers spelen met hun nieuwigheden in op de verzuchtingen van de consument: meer privacy, keuzemogelijkheden en aandacht voor kwaliteit. Een winkelpresentatie per merk geniet de voorkeur, met alle accessoires in één oogopslag. Door de uiteenlopende opties wordt vaker op bestelling en met thuislevering gewerkt.

OPVALLENDE TRENDS

Houtcomposiet verovert de markt

Populair materiaal is nog steeds metaal (voor tuingaas op rol, paneelafsluitingen en gevulde wanden). Daarnaast zien weook veel hout, en een aantal aanbieders focust op houtcomposiet: het is duurzaam en onderhoudsvriendelijk. Dit materiaal combineert het natuurlijke aspect en het warme gevoel van hout met het gebruiksgemak en de onderhoudsvriendelijkheid van pvc. Bovendien draagt het een PEFC-certificaat, en vormt het zo een milieuvriendelijk alternatief voor tropisch hardhout. Houtcomposiet is daarnaast recycleerbaar.

Verkoop schanskorven stabiel

Enkele jaren terug waren schanskorven dé grote trend. Ondertussen zijn ze een vaste productgroep geworden in de afdeling afsluitingen. De totale markt is stabiel, er is geen groei meer; wél zijn er steeds meer aanbieders. Met schanskorven worden meestal de effectieve schanskorven (gevulde korven) aangeduid, maar daarnaast zijn er ook gevulde wanden. Panelen, aan beide zijden bevestigd met specifieke bevestigingsklemmen tegen rechthoekige palen, creëren zo een dubbele wand. Deze wordt gevuld met keien, lavasteen, kokosschelpen ... Beide soorten verkopen nog steeds goed en kennen vele toepassingen.

Grijs kleurenpalet

Antraciet steelt tegenwoordig de show. Aanbieders spreken van30 tot 80% van hun totale omzet. De verkoop van deze tint neemt trouwens nog altijd toe. Andere grijstinten (zoals steengrijs en riverstone) doen het goed, ook in houtcomposiet en houten afsluitingen. Andere natuurtinten zoals bruin (hazelnoot, walnootbeige, tropisch bruin) zijn een hit. Zwart is vooral bij draad en panelen een succesnummer. Bij één leverancier van metalen afsluitingen signaleren we zelfs wit en blauw voor poorten.

Tendensen

Tuinen worden kleiner; mensen willen meer privacy en gaan voor volledig gesloten panelen of diverse lamellensystemen die in bestaande omheiningen worden ingevoegd, tot zelfs geluidswerende oplossingen.
  • Keuze uit veel meer mogelijkheden (dubbelzijdige afwerkingen, kleurenopties voor de afwerkingsonderdelen …).
  • Zucht naar stijlvol design in lijn met de architectuur van de woning.
  • Verhoogde interesse in ecologische materialen (hout, FSC- en PEFC-certificatie).
  • Modulaire systemen, waarbij diverse materialen worden gecombineerd, met volop ruimte voor een persoonlijk accent.
  • Aandacht voor hoogwaardige kwaliteit van lokale productie.

VOORZIJDE VERSUS ZIJKANT

Aan de voorkant van de woning wordt regelmatig gekozen voor duurdere en elegantere oplossingen, zoals schanskorven of modulaire systemen. Voor de zijkanten en achteraan de tuin opteert de consument vaker voor een standaardafsluiting, bijvoorbeeld een traditionele draadafsluiting met bovenbuis. Heel wat aanbieders differentiëren dan ook in hun aanbod: bij houtcomposiet is dat bijvoorbeeld een standaard tand- en groefplankensysteem voor de grotere lengtes. En voor de inrichting een lamellensysteem, dat meer privacy garandeert, voor pakweg het afschermen van een zithoek. Draadleveranciers hebben dan weer decoratieve panelen voor de voorzijde van de tuin, en vierkant vlechtwerk voor de zijkant, die de eindklant al dan niet laat begroeien.

IDEALE PRESENTATIE

De consument heeft zijn tuinafsluiting meestal gekozen voor hij uw zaak binnenstapt. Hij stuurt evenwel zijn beslissing nog bij wanneer hij bepaalde opstellingen of combinaties van verschillende producten ziet. Een presentatie buiten, met omheiningen in hun natuurlijke omgeving, komt het best tot zijn recht. Voor zo'n buitenpresentatie gebruikt u afgewerkte oplossingen. Voor de binnenpresentatie werkt u met kleinere displays van bijvoorbeeld 60 x 60 cm of 1 x1 m indien daar plaats voor is. Sommige merken voorzien een presentatie die zowel binnen als buiten gebruikt kan worden. Een presentatie per merk is courant omdat de doe-het-zelver dan het volledige merkconcept ziet: bijvoorbeeld niet alleen de tuinschermen, maar ook de bijbehorende terrasopties in dezelfde materialen en kleuren. Een presentatie per merk zorgt voor uniformiteit en merkbeleving; er is vaak een uitgebreid aanbod aan ondersteunend winkelmateriaal. Andere specialisten opteren dan weer voor een presentatie per productsoort veeleer dan per merk, omdat de consument dan beter kan vergelijken.

VOORUITZIEND VOORRAADBEHEER

Service, bereikbaarheid en beschikbaarheid van de producten zijn de belangrijke troeven van een retailer. De consument wil bij voorkeur onmiddellijk bediend worden. Eveneens belangrijk is het coveren van diverse budgetschalen (van goedkopere tot duurzame oplossingen, en eventueel veiligheidsinvestering op termijn). Hoeveel stock u neemt, hangt uiteraard af van de beschikbare ruimte. Wie veel plaats heeft, legt vooral veel voorraad neer van meeneemproducten. Zo kunnen doe-het-zelvers direct hun project uitvoeren. Hiervoor geniet u al snel bekendheid. Bij zaken met minder ruimte wordt vooral de demo belangrijk, en de eventuele thuislevering bij de particulier vanaf een bepaald bedrag (dropshipping), rechtstreeks door de leverancier, maar in naam van de retailer. Daarnaast is ook de verkoop op bestelling sterk in opmars. Door de grote verscheidenheid aan systemen en referenties (diverse hoogtes, breedtes, kleuren ...) is het moeilijk om alle producten te voorzien. Leveringen aan het winkelpunt gebeuren meestal binnen 72 uur.

MEER OMZET MET ACCESSOIRES

Poorten en palen horen samen met de klemmen bij de draadpanelen of de tuindraad, dus altijd samen aanbieden en dicht bij elkaar plaatsen. Ook snelbeton, een grondboor of bijvoorbeeld betonplaten kunt u in de buurt presenteren. De meeste merken hebben bij hun afrasteringssystemen bijbehorende poorten met dezelfde uitstraling. Voor het tand- en groefplankensysteem in houtcomposiet zijn er optioneel decoratieve decopanelen in aluminium of PMMA. Bij paneelvullingen is ook de poortvulling afgestemd. Voorts horen zichtremmende en decoratieve oplossingen van één merk samen, net als bijkomende accessoires.

PER PRODUCTSOORT

De verkoop per productsoort (hout, draad, metaal) is heel regiogebonden, variërend van 30/70 tot 70/30 afhankelijk van de streek.

PIEKPERIODE

De verkoop loopt vrijwel het hele jaar, met uitzondering van de winter. De echte piekperiode is erg afhankelijk van het weer, maar begint normaal van begin maart tot eind juni, waarbij ermet mooi weer een verschuiving mogelijk is.