naar top
Menu
Logo Print

HAUSSE IN E-COMMERCE DOET AANBOD PAKKETBRIEVENBUSSEN GROEIEN

Consument verkiest strakke, sobere en praktische brievenbus

Iedereen heeft er een en iedereen heeft er een nodig: een brievenbus. Door de huidige trend van onlineshopping stijgen het aanbod en de verkoop van pakketbrievenbussen. Toch blijven traditionele brievenbussen in allerlei materialen, vormen en kleuren een vaste waarde. Behalve het functionele aspect speelt design een steeds grotere rol.

VISITEKAARTJE VAN HET HUIS

Brievenbussen blijven het goed doen. Een groot deel van het postverkeer verloopt tegenwoordig elektronisch, maar we krijgen nog dagelijks papieren post (kranten, brieven, folders en magazines), waardoor een brievenbus onmisbaar is. Een brievenbus is niet alleen een praktisch gebruiksobject, het is ook het visitekaartje van een huis. De vorm, stijl en kleur zeggen iets over de mensen die er wonen. Het is uw taak om uw klanten goed te begeleiden naar de brievenbus die het best bij hen past.

EENVOUD SIERT

Brievenbussen bestaan in alle stijlen, van eenvoudig en elegant tot complexer en romantisch. Volgens de fabrikanten is er vandaag het meest vraag naar sobere en strakke modellen in neutrale kleuren
denk aan zwart, bruin, grijs, blauwgrijs en taupe. Het decoratieve aspect speelt een grote rol: de mensen kiezen voor een brievenbus die mooi aansluit bij de rest van hun huis, zodat alles in dezelfde stijl is. Witte brievenbussen en exemplaren 'met een dakje' verdwijnen stilaan uit het straatbeeld. Door de drang naar eenvoud komen er weinig creatieve modellen op de markt. Bepaalde fabrikanten bieden de kans om brievenbussen te personaliseren met een print (bv. met een motief, een vlag …), maar deze trend is bij ons nog niet aan een doorbraak toe. In Frankrijk is dit wel al in trek.

INOX EN ALUMINIUM EERSTE KEUZE VANWEGE DUURZAAMHEID

Inox, een stijlvol en duurzaam materiaal, blijft de eerste keuze voor brievenbussen. Op de tweede plaats komen brievenbussen in verzinkt staal en gepoedercoate varianten. Die zijn iets minder duurzaam, maar hebben een aantrekkelijk prijskaartje. Ook kunststof is in opmars. Die is flexibel en ideaal in kustgebieden, waar metaal niet opgewassen is tegen de zoute lucht. Daarnaast is er veel vraag naar aluminium brievenbussen, die makkelijk in verschillende vormen gegoten kunnen worden. Dit is vooral interessant voor klassieke brievenbussen. Ook moderne designpakketbrievenbussen worden opgetrokken uit dit duurzame materiaal, maar hier gaat het dan niet over gietaluminium, maar over kwaliteitsvol plaatwerk, afgewerkt met structuurlak. Het grote voordeel is dat aluminium nooit oxideert en dat een afwerking in alle RAL-kleuren mogelijk is. Ook natuursteen (arduin, blauwsteen) wordt nog vaak gebruikt, een traditioneel en vrij duur materiaal dat toch nog heel wat mensen aanspreekt. Betonnen brievenbussen zien we steeds minder.

GROOT EN VRIJSTAAND

Ondanks het feit dat meer mensen digitaal hun krant lezen, blijven de krantenrol en het krantenvak aanwezig in veel modellen. Ze worden wel subtieler geïntegreerd, bijvoorbeeld een krantenrol achteraan, zodat de brievenbus een sobere uitstraling behoudt. Naast de steeds strakkere lijnen worden brievenbussen groter, zodat mensen er kleine pakjes of grote enveloppen in kunnen ontvangen (dit staat los van pakketbrievenbussen, die verder aan bod komen). Vooral op het platteland kiezen veel mensen voor een grote, vrijstaande brievenbus. Niet alleen omdat het mooi is, maar ook omdat de brievenbus volgens de regels van de post bereikbaar moet zijn voor de postbode aan de straatzijde.

PAKKETBRIEVENBUSSEN: WACHTEN OP DOORBRAAK

De consument van vandaag bestelt steeds meer online en de e-commerce viert hoogtij. Om hierop in te spelen, bieden veel fabrikanten een assortiment van pakketbrievenbussen aan, de een al wat uitgebreider dan de ander. Pakketbrievenbussen hebben tal van voordelen: de consument mist nooit meer een zending, koeriers hoeven niet meer aan te kloppen bij de buren … Hoewel onlineshopping al geruime tijd in de lift zit, staan pakketboxen volgens de meeste fabrikanten nog in de kinderschoenen. De verkoop gaat in stijgende lijn, maar ze zijn nog niet doorgebroken bij het grote publiek
wellicht deels door hun kostprijs. Op openbare plaatsen (bv. appartementsgebouwen) zien we ze al meer opduiken dan bij particulieren thuis. Maar door de vele technologische vernieuwingen hebben ze alvast heel wat potentieel voor de toekomst. Sommige fabrikanten spelen daarop in en specialiseren zich specifiek op pakketbrievenbussen voor de residentiële markt, met brievenbussen afgestemd op de meest courante maten van postpakketjes.

SLIMME BRIEVENBUSSEN

Er bestaan geavanceerde pakketbrievenbussen met elektronische display, die werken met een toegangscode voor wie er iets in wil steken of uit wil halen. Deze slimme brievenbussen geven een melding op de smartphone van de ontvanger wanneer er een pakket geleverd is. Qua gebruiksgemak en veiligheid kan dat tellen! Andere varianten hebben een slot met een viercijferige code. De gebruiker kan de code bij zijn onlinebestelling vermelden, zodat hij op de zendnota van de koerier staat, die hiermee het pakket kan deponeren. Nadien kan de gebruiker eenvoudig een andere code kiezen voor een volgende levering. Omgekeerd kan de code ook dienen om pakketjes via dezelfde weg terug te sturen of bijvoorbeeld ook om de sleutel veilig op te bergen voor de poetsvrouw of de huurders.

Bijkomende voordelen

Voor klanten die eerder al investeerden in een brievenbus, maar voortaan toch met de regelmaat van de klok pakjes willen ontvangen, bestaan er ook pakketbussen zonder brievenbusdeel. Die hebben het bijkomende voordeel dat die niet onder de postwetgeving vallen die bepaalt waar een brievenbus moet hangen.

MINIMALISTISCHE VORMGEVING

Andere pakketbrievenbussen beschikken niet over een display of code, maar hebben, naast de gewone brievenbusklep, een aparte klep voor pakketten. Er zijn ook modellen met een drukknop waarmee de koerier de box opent, het pakket deponeert en de deur weer sluit. Vervolgens kan de deur enkel nog geopend worden door de eigenaar. Wat opvalt bij alle pakketboxen, is hun strakke en minimalistische vormgeving. Naast functionaliteit speelt design een grote rol. Een pakketbrievenbus hoeft trouwens niet per se groot te zijn, er bestaan ook compactere modellen, hoofdzakelijk voor het gebruik in ensembleopstelling.

INBRAAKVEILIGHEID EN GEBRUIKSGEMAK

Veel innovaties richten zich op de inbraakveiligheid van brievenbussen. Zo zijn veel modellen in de gleuf voorzien van antidiefstallamellen. In appartementsgebouwen, waar de brievenbussen minder 'in het zicht' staan, worden ze vaak voorzien van een gleuf die 45° helt. Zo krijgen ongewenste bezoekers geen kans om iets te ontvreemden. Bepaalde brievenbussen hebben ook een extra beveiligd slot met vier, vijf of zelfs zes pinnen. Naast innovaties met het oog op de veiligheid zijn er ook een aantal praktische vernieuwingen. We zien steeds meer brievenbussen met binnen- of buitenverlichting (led) of met een uitneembare bodem, zodat het postvolume verdubbeld kan worden (bv. tijdens vakantieperiodes). Ook een openingsstop, waardoor de post niet uit de brievenbus valt wanneer men hem opent, is erg in trek.

PIEK IN DE LENTE

De verkoop van brievenbussen wordt gekenmerkt door een piek in de lente (maart tot juni). Dit is de periode waarin mensen hun huis en tuin onder handen nemen na de winter. Ook de brievenbus hoort daarbij. De fabrikanten spreken van een verschil tussen Vlaanderen en Wallonië, waar vooral de goedkopere modellen het goed doen en er minder interesse is in hoogstaande materialen (bv. natuursteen uit China in plaats van uit België).

AANTREKKELIJKE PRESENTATIE

U zorgt het best voor een gestructureerde en mooie presentatie van de brievenbussen in uw winkel. Het is raadzaam om de producten per merk uit te stallen en vervolgens per soort/ materiaal. Bij sommige fabrikanten kunt u terecht voor aantrekkelijke displays of borden met info over de eigenschappen en onderdelen. Sowieso is het belangrijk om variatie te voorzien in uw demomodellen qua stijl, materiaal, kleur en prijsklasse.

ACCESSOIRES: EEN MUST

Gezien de populariteit van vrijstaande brievenbussen, is het belangrijk dat u de nodige accessoires aanbiedt aan uw klanten zoals losse palen, bogen en voeten. Ook cilindersloten en sleutels horen thuis in het schap, bijvoorbeeld wanneer een slot aan vervanging toe is. Verder kunt u ook naamplaatjes en krantenrollen in uw assortiment opnemen. Zo krijgt uw klant een totaalpakket en keert hij tevreden huiswaarts, met de brievenbus die perfect bij hem past. ?