naar top
Menu
Logo Print
Artikel -
Deel deze pagina

CONSUMENT WIL BETALEN VOOR
OPBERGBOXEN MET MEERWAARDE

Promopallet aan de kassa blijft altijd een succes

Opbergboxen blijven verkopen, ook al omdat de merken zich vandaag concentreren op kwaliteit, nieuwe functies en een mooier uitzicht. Hoewel de klassiekers echte toppers blijven, is er tegenwoordig voor elke specifieke toepassing een geschikte opbergbox: in alle maten, met of zonder deksel, wieltjes of scheidingswand, transparant, in rustige of opvallende kleuren. Met een presentatie op twee plaatsen scoort u het best: exemplaren voor doe-het-zelf- en tuinartikelen bij het desbetreffende gereedschap. Boxen met een zachtere uitstraling passen dan weer prima in het huishoudrayon.


OPMERKELIJKE EVOLUTIES

Kwaliteit en toegevoegde waarde

Onze landgenoten zijn heel ordentelijk, waardoor er voor opbergoplossingen een uitzonderlijke goeie markt heerst. De Belgische consument heeft zowat alles al in een opbergbox gestopt, van spijkers over kledij en toiletartikelen. Fabrikanten proberen van hun kant die box telkens opnieuw uit te vinden, enerzijds door zich te concentreren op het uitzicht en anderzijds op nieuwe functies. Hier liggen er nog heel wat opportuniteiten. Vroeger was de prijs cruciaal en wilde de klant vooral een zo goedkoop mogelijke box. De hedendaagse consument is daarentegen op zoek naar meer kwaliteit. Hoewel de gewone, traditionele box nog wel degelijk goed verkoopt, is het vandaag een prijsartikel. Alle concurrenten bieden quasi dezelfde producten en maken de prijs zo scherp dat er vrijwel niets meer aan te verdienen is. Er valt niet zoveel eer mee te halen en deze artikelen nemen bovendien veel ruimte in beslag. De betere opbergoplossingen daarentegen bieden echter telkens een toegevoegde waarde.

Meer deksels

Steeds vaker worden er boxen met een deksel aangeboden. Een (hermetisch) afsluitsysteem voor stof en vocht is belangrijk; stevige deksels ook waarop men zelfs kan zitten of staan. In boxen met een waterdicht deksel wordt er gereedschap opgeborgen in het tuinhuis zonder dat het 's winters roest. Archiefproducten (beeld- en fotomateriaal, diverse documenten ...) vangen geen stof.

Frisse look

Ook de look wordt veel belangrijker en luidt als het ware het tweede leven in van de box. Qua kleuren zien we in discountboxen veel zwart dit is dikwijls recuperatieplastic, dus het goedkoopste en hooguit een vijftal verschillende primaire kleuren. Dergelijke boxen zijn puur hardtoolboxen voor in de garage of de werkplaats. Als materiaal wordt er veelvuldig polypropyleen gebruikt vanwege de stevigheid. In de rest van het huis (dressing, keuken, kinderkamer ...) krijgen boxen in natuurlijke én opvallende tinten een plaatsje op de eerste rij. Designs doen Zweeds aan, hout, en dan vooral beuk, is een opkomend materiaal. Afhankelijk van de soort en het merk kennen ook lijnen met een gevlochten aspect enig succes, of met een opdruk van pakweg dieren en bloemen.

Extra toepassingen

Veel merken onderscheiden zich met mooie features, zoals mix-and-matchdeksels en -boxen. Of met boxen voor zeer specifieke toepassingen, denk maar aan kerstdecoratie, om schoenen in op te bergen, voor naai- en schoenpoetsgerief. Vroeger liep de verkoop van dergelijke exemplaren beduidend minder. Sommige exemplaren hebben een softtouchoppervlak, waardoor ze een luxueuzere look-and-feel krijgen. Ook aan extra comfort wordt er gedacht, bijvoorbeeld door middel van geïntegreerde hendels voor het gemakkelijk dragen.


Klassiekers blijven constant

De klassiekers de stapelbare boxen en transparante PP-boxen met deksel, ook gekend als 'textielboxen', maar met een breder gebruik, met volumes tussen de 30 l en 60 l doen het goed. De verkoop is constant.

ASSORTIMENT AFBAKENEN

Luister naar uw cliënteel

De diverse opbergspecialisten helpen de winkelier graag om samen het best mogelijke assortiment samen te stellen. Mikt u op de massa, met een groot pallet dat u zo rap mogelijk verkoopt, of gaat u voluit voor meerwaardeboxen waaraan er gemakkelijker iets valt te verdienen? Kijk hiervoor eerst naar het soort klanten die u over de vloer krijgt. In ieder geval is het zaak te zorgen voor goedkope boxen én voor nuttige meerwaardeboxen. Klanten van de dhz zijn namelijk in eerste instantie op zoek naar praktische oplossingen.


Must haves

Stapelbare opbergboxen zijn onontbeerlijk en maken het grootste deel uit van uw aanbod. Basis zijn de alom gekende toppers met inhouden van ca. 7 tot 50 liter, naar keuze met of zonder deksel. Een aanbod in diverse leuke kleuren trekt onmiddellijk de aandacht in het schap. Aanvullen doet u met een boxenreeks van transparante exemplaren van 2 tot en met 65 liter met deksel. Een promoset van drie kan hier de doorverkoop zeker stimuleren. Verder zijn ook boxen met een deksel en een clipssysteem interessant, waarbij sommige modellen uitgerust zijn met wieltjes voor extra gebruikscomfort bij het verplaatsen. Eventueel los te verkrijgen inzettrays maken ook het opbergen van kleine spullen in bijvoorbeeld een 20 l perfect mogelijk. En ten slotte mag ook de plooibox niet ontbreken; hij werkt zeer plaatsbesparend. Deze producten kennen een hoge rotatie. U hoeft gelukkig niet enorm breed te gaan wat verschillende kleuren en modellen betreft. Eén, hooguit twee merken per gamma is voldoende. U wilt immers geen slowsellers in deze categorie.

Diverse maten

Geen enkel opbergprobleem is identiek, vandaar het belang om een verscheidenheid van maten aan te bieden. De nadruk ligt op de grotere opbergers van 30-80 l. Kleinere opbergers met kleine compartimenten zijn handig, maar enkele modellen volstaan. Voorzie verder ook zeker enkele grote, lage opbergboxen om de verloren ruimte onder bed of kast praktisch te benutten. Denk daarnaast aan het robuustere gamma; er zijn boxen op de markt met een draagkracht tot 200 kg en een maatinhoud van 185 l, eventueel voorzien van wielen.


IDEALE PRESENTATIE

Een promopallet aan de kassa oogst altijd succes. In het ideale scenario kiest u voor een presentatie op twee plaatsen: een voor de hardtoolboxen specifiek voor het opbergen van dhz-spullen in de garage. Dat plaatst u bij voorkeur in de nabijheid van het gereedschap. Een tweede inplanting van opbergers voor huishoudelijke toepassingen gebeurt bijvoorbeeld in de afdeling van de huishoudartikelen. Crossselling gebeurt door het plaatsen van displays met voorbeeldboxen bij de keuken- of badkamerafdeling. Dat de presentatie belangrijk is, hoeft geen betoog. Toch is het rayon moeilijk te organiseren en vaak een onoverzichtelijk boeltje; de artikelen nemen veel plaats in, en ook de consument is weinig gedisciplineerd. Om het de shopper zo gemakkelijk en duidelijk mogelijk te maken, gaan sommige merken uit van een conceptpresentatie, met het nodige POS-materiaal als kers op de taart.

PRODUCT-LICENTIES

Licentieboxen van Walt Disney zoals Frozen, Princess, Cars, Winnie the Pooh of andere vedettes doen het vooral goed in de kinderkamer.

Sommige leveranciers vinden de verkoop ervan eerder teleurstellend, andere menen dat ze niet meer weg te denken zijn. Uiteraard kosten dergelijke licentie-exemplaren meer, maar toch is de consument tot op zekere hoogte bereid hiervoor te betalen, net als voor andere boxen met een meerwaarde. ?