naar top
Menu
Logo Print

MAAK UW WINKEL 'GREAT AGAIN'

Vijfde global diy summit schetst internationale uitdagingen

De wereldhandel wordt momenteel grondig hertekend. China neemt van langsom meer de rol van wereldleider op, de Amerikanen kiezen met Trump voor een protectionistische koers en het wordt afwachten wat de effecten van de Brexit zullen zijn. Dan zwijgen we nog over de immer accelererende digitale transformatie en mondiger wordende mens dat geldt voor zowel uw klant als uw werknemers. Meer dan stof genoeg voor een uiterst boeiende DIY Summit dus, die dit jaar in Berlijn plaatsvond. Hieronder leest u de meest prikkelende ideeën die aan bod kwamen.

PLATFORMEN, PLATFORMEN, PLATFORMEN

De consument grijpt steeds meer de macht en wordt daarbij geholpen door platformen die hem in staat stellen om zich met anderen te verbinden. Steve Collinge (Insight Retail Group): “Doe-het-zelfproducten vormen een niet-frequente aankoop, die mensen doen omdat ze iets nodig hebben. Wat hebben ze nodig? Geen product, maar wel een resultaat. Mijn zoon zegt: 'Ik heb YouTube voor advies.' Dat advies moeten jullie brengen."

Biren Van Herck, Pro-Alliance: “Leveranciers kunnen veel geld besparen door leveringen te bundelen"

Pro-alliance

En ook in onze supply chains zullen platformen een belangrijke rol spelen in de toekomst, vooral omdat ze de samenwerking tussen retailers en leveranciers vergemakkelijken. Pro Alliance, mede gesticht door Biren Van Herck (foto), is zo'n platform. Samen data verzamelen en visualiseren wordt eenvoudiger en zo helpt Pro Alliance retailers en leveranciers om hun supply chains meer inzichtelijk te maken en nieuwe opportuniteiten te ontdekken.

ECONOMISCHE ONZEKERHEID IN DE WERELD

Volgens Dr. Michael Grampp (Deloitte) zijn er verschillende redenen om ons momenteel ernstige zorgen te maken over de economie. “Er is meer en meer populisme in Europa de World Populism Index staat op het hoogste niveau sinds de jaren dertig. In Amerika is er dan weer het economisch nationalisme en protectionisme van president Donald Trump. Dat is erg slecht voor de internationale handel. Aan de andere kant zijn er de geplande investeringen in infrastructuur en economische deregulering, die wel een positieve impact kunnen hebben. Een derde bedreiging is de mogelijke desintegratie van de Eurozone. Vóór de introductie van de euro was er in vele eurolanden meer economische groei dan erna. Er is geen verband, maar dat wordt wél zo gepercipieerd door het volk. Daarmee gekoppeld: het mogelijke uiteenvallen van de EU. Er zijn nochtans veel winsten aan de Europese Unie, maar die worden niet of slecht gecommuniceerd. Een vijfde bedreiging is de evolutie van de intresten en huizenprijzen, die kan wijzen op een bubbel."

Er is herstel, maar …

“Het goede nieuws dan: er is momenteel wel een herstel aan de gang. Dat herstel is echter onvolledig: de groei zit vooral in opkomende economieën zoals de Chinese. De middenklasse in de al ontwikkelde economieën gaat erop achteruit, terwijl de rijkste 5% wel een enorme groei kent. De groei zit ook vooral in de hoge inkomens, de lagere inkomens stagneren. Wel goed nieuws is dat de werkende populatie overal in Europa stijgt zij het niet in de Verenigde Staten. Moeten we panikeren? Zeker niet. Maar denk aan het ondenkbare en zorg dat u altijd een plan B hebt."

SERGIO GIROLDI (CEO OBI): “WEES OPLOSSINGSGERICHT!"

Sergio Giroldi (CEO OBI) viel meteen met de deur in huis. “Amazon zal binnenkort de marktleider in doe-het-zelfartikelen zijn. Je kunt niet meer naar het verleden kijken om de toekomst te voorspellen. Wat we wel weten: 'locatie, locatie, locatie' is van geen tel meer. Als je niet op de eerste pagina van Google staat, dan tel je niet meer mee. Wie staat er eerst? Amazon. Ze zijn onverslaanbaar op dat vlak. Daarom moeten we netwerken en samenwerken, om met luidere stem tegen de regulators te spreken. Er is een nieuw businessmodel nodig, dat niet enkel gebaseerd is op technologie, maar ook op menselijk kapitaal. De mensen in Europa hebben geen noden meer; al hun basisbehoeften zijn vervuld. Ze hebben wel nog wensen. Daarop moeten we inspelen. Amazon levert slechts goederen, geen oplossingen. De doe-het-zelfhandel moet vooral anders zijn dan Amazon." OBI geeft alvast het goede voorbeeld met de tuinplanner, een erg handige tool voor de consument.

GLOBAL DIY LIFETIME AWARD VOOR GREGORY M. BRIDGEFORD

Greg Bridgeford werd in 1982 uitvoerend assistent van de manager bij Lowe's. Tijdens zijn 32-jarige carrière vervulde hij een verscheidenheid aan verantwoordelijke posities, onder meer als Senior Vice President Merchandising, Marketing en Business Development. In zijn rol als leidinggevende voor internationale betrekkingen realiseerde hij de intrede van het bedrijf in Canada en Mexico. Hij was een gastvrije bestuurder in binnen- en buitenland en verbond Lowe's met de wereldwijde home-improvementgemeenschap. Hij realiseerde ook Lowe's betrokkenheid in EDRA/Ghin en was een centrale spreker op de eerste Global DIY Summit in Brussel in 2011.

NIEMAND HEEFT EEN BOORMACHINE NODIG

De organisatoren hadden opnieuw enkele interessante sprekers rond de veranderende consument bijeengebracht. Ken Hughes, Consumer en Shopper Behaviouralist: “De digitale mens wil vooral als individu behandeld worden. Personaliseer. 'Spotify Running' meet bijvoorbeeld de hartslag van de gebruiker en stemt het tempo van de muziek daarop af. De doe-het-zelf is te veel op het product gefocust. Niemand heeft een boormachine nodig, wel een gat. Probeer met je merk een 'shareable moment' te creëren. Zo maak je de mens gelukkig én creëer je extra publiciteit."

JEUGD GAAT VAKER NAAR DHZ VOOR TUIN

Erg prikkelend was ook de lezing van David Domoney, levende tuinlegende in het Verenigd Koninkrijk. “Waarom gaan tuiniers naar de doe-het-zelfhandel in plaats van naar tuincentra? Als ze op zoek zijn naar koopjes of als ze meer affiniteit hebben met de doe-het-zelf omdat ze er vaker komen. Vooral bij 'nieuwe tuiniers', de jongeren, is dat het geval. Zij gaan sneller naar de doe-het-zelf omdat een tuincentrum hen afschrikt. Ze weten er te weinig van. Hier ligt een belangrijke taak voor de tuincentra: inspireer hen. Bied ervaringen aan, maak het leuk. Leer hen bijvoorbeeld groenten kweken en laat hen vervolgens ook opeten wat ze gekweekt hebben. Geef hen vooral geen 'jobs', want dan zullen ze massaal afhaken. Ze zijn op zoek naar iets origineels. Geef het hen ook."

Koopjesjagers hebben ander profiel

“De andere categorie, de koopjesjagers, is meestal zeer ervaren in tuinieren. Ze zijn vaak aangesloten bij allerlei tuincommunities, waar al heel wat informatie wordt gedeeld. Met inspiratie zul je hen dus niet zozeer verleiden: ze weten maar al te goed waarnaar ze op zoek zijn. Je kunt enkel proberen om goede prijzen aan te bieden of echt een band met die mensen op te bouwen. Ze zijn de investering waard."

Zoals gewoonlijk werden er live-enquêtes uitgevoerd onder het publiek. Bovenstaande vraag naar het aandeel online in de doe-het-zelf binnen de vijf jaar toont aan dat de meningen nog erg verdeeld zijn

DE DIGITALE MENS

Alexander Zerdick (Google): “De voorbije zes jaar zijn er 60% minder mensen naar fysieke winkels gegaan, maar de waarde per bezoek is bijna verdrievoudigd. Waardoor? Door de smartphone. 75% van de mensen die een product opzoeken op hun smartphone, bezoeken binnen de 24 uur een fysieke winkel."

“Het wordt dus steeds belangrijk om online en mobiel vooral mobiel aanwezig te zijn. Investeer daarin, want 90% van de smartphonegebruikers gebruikt die smartphone óók in de winkel. Het is vooral belangrijk om de ervaring zo vlot en naadloos mogelijk te maken. In de VS zijn 20% van alle zoekopdrachten nu al stemgestuurd. Verwacht wordt dat dit in 2020 30% wereldwijd zal zijn." Dat heeft de belangrijke implicatie dat zelfs op de eerste pagina van Google staan op termijn niet genoeg zal zijn. In de toekomst zul je letterlijk aan Google kunnen vragen: 'Koop een voordelige doos schroeven.' Prijs zou dus nog belangrijker dan nu kunnen worden.

JIM INGLIS: “MAAK UW WINKELS 'GREAT AGAIN'"

Afsluiten deed Jim Inglis, die twee jaar geleden de DIY Lifetime Award won, met de oproep om uw winkels opnieuw 'great' te maken. “E-commerce is er, er is geen weg terug. We zien dat Amazon in allerijl fysieke winkels opent. Wij hebben die al! We moeten er alleen voor zorgen dat er in die winkels oplossingen te vinden zijn in plaats van producten. Als we daarin slagen en e-commerce verder integreren, is het internet het beste wat ons ooit overkomen is."