naar top
Menu
Logo Print

BERLIJNSE DOE-HET-ZELF FOCUST OP TUIN EN SOFT DIY

De Berlijnse markt in vijf cases

Duitsland, de thuis van grote ketens als Bauhaus, Hornbach en OBI. Geen verrassing dus dat de Store Tour door Berlijn de ketens op hun mooist liet zien. Toch was er ook plaats voor Globus en toom, twee ketens die je enkel in Duitsland vindt en die nog net iets meer op 'soft DIY' zijn gericht. Opvallend: de vijf bezochte winkels hadden allemaal een volwaardig tuincentrum als aanhangsel. De grote afwezige bij de meeste bezochte winkels was dan weer een goed uitgewerkt Click-and-Collect systeem
daar staan de Belgen misschien wel al verder mee.

GLOBUS

Steekkaart

Opgericht: 1828; aantal winkels: 104; nettoverkoopcijfer: 1.410.000 euro; actief in Duitsland.
Bezochte winkel: 17.000 m², 115 fte's, 65.000 referenties.

Soft diy

Het Duitse Globus niet te verwarren met dat van ons in Lendelede is de zesde grootste retailketen in Duitsland. Naast bouwmarkten is Globus ook actief in foodretail, huishoud en elektro. Dat is te merken aan de zaak, die erg op 'soft DIY' is gericht, met hobby- en knutselartikelen, kampeergerei en veel decoratie en petcare. Ondanks het grote assortiment oogt de zaak vrij overzichtelijk, al kan het categorymanagement soms nog beter spanklemmen en bijlen hangen er bijvoorbeeld vrolijk naast elkaar.

Fietsen en witgoed

Remember Clas Ohlson vorig jaar, de zaak die niet te beroerd was om branchevreemd te gaan? Globus doet er nog een schepje bovenop en biedt ook vrolijk fietsen en witgoed aan. “De nadruk op huishoudgerei is uitzonderlijk,“ vertelt regiomanager Volker Schneider, “omdat er in de omgeving veel vrouwen wonen. We hebben slechts vijf doe-het-zelfzaken met een dergelijk assortiment, maar het loont om dat te customiseren.“

TOOM

Steekkaart

Aantal winkels: 338; nettoverkoopcijfer: 2.277.000 euro; actief in Duitsland.

Bezochte winkel: 7.633 m² en 2.860 m² tuin; 48 fte's, 50.000 referenties.

Shop-in-shops

Opvallend in toom is Rooms by Depot: kleine shop-in-shops die decoratieproducten en (véél) levend groen tonen in volledig ingerichte concepten zoals sommige tuincentra het hier doen. Ook voor ijzerwaren is er een shop-in-shop. “De bedoeling was om een kleine winkel te simuleren“, vertelt René Hauschild, CEO Noord-Duitsland. “Dankzij de shop-in-shops, waar mensen meer bestellen, verkopen we nu meer op minder vierkante meters. toom staat sowieso voor compacte winkels deze gaat net voorbij de 10.000 m² in totaal, maar normaliter blijven we daaronder.“

Click & reserve

toom heeft ook een goed uitgewerkt Click & Reserve systeem naar eigen zeggen wordt een bestelling binnen het kwartier klaargezet aan de ingang, zodat klanten niet door de winkel zouden moeten lopen. Nog opvallend: het overzicht in de winkel, zeker geholpen door de grote signalisatie, de 'tapijtsimulator', waar mensen het tapijt in hun eigen huis kunnen simuleren door middel van een groot aanraakscherm, en opnieuw het 'zachte' aanbod, met opvallend veel huismerken. “Het DNA van toom bestaat uit soft DIY, maar de laatste jaren zitten hout en gips hier in stijgende lijn.“

OBI

Steekkaart

Aantal winkels: 631; nettoverkoopcijfer: 5.726.000 euro; actief in elf landen.

Bezochte winkel: 19.159 m²; 152 fte's, 75.000 referenties.

Marktleider in duitsland

De Duitse marktleider heeft opvallend veel ruimte voor (verschillende) merken. De vestiging in Berlijn is groot en valt op door haar netheid. We zien er een veel grotere categorie automotive dan er doorgaans bij ons te zien is.

Soft diy

In tegenstelling tot een kleine stadswinkel als toom heeft OBI heel wat ruimte ter beschikking. Toch zien we ook hier opvallend veel 'zachte' doe-het-zelfartikelen, met veel knutsel- en hobbygerei. Desondanks beschikt OBI ook over een indrukwekkende drive-in voor bouwmaterialen en een reparatieservice voor machines. Ook deze doe-het-zelfzaak beschikt over een volwaardig tuincentrum, met een interessante extra dienst: een tuinplanner. Op deze manier probeert OBI succesvol in te spelen op de drang naar personalisering.

BAUHAUS

Steekkaart

Aantal winkels: 264; nettoverkoopcijfer: 5.231.000 euro; actief in negentien landen, derde grootste DIY-retailer in Europa.

Overzicht

De Bauhaus vestiging die we bezoeken in Berlijn, oogt erg helder en overzichtelijk. Een groot rolpad voert ons naar beneden, waar zich verreweg het grootste deel van de winkel bevindt. Crossselling is hier alomtegenwoordig en wordt erg goed aangepakt.

Meer techniek dan sfeer

De vestiging is dan wel overzichtelijk ingericht, ze moet het toch vooral van haar service en assortiment hebben. Op servicevlak heeft deze Bauhaus erg veel infobalies, waar klanten met problemen terechtkunnen.

Branchevreemdgaan

Ondanks het iets technischere assortiment zien we hier ook erg veel branchevreemde producten met merken als Eva Solo en Andersen. Er is ook hier erg veel tuin en levend groen aanwezig. Goed aangepakt zijn hier wel de eilandjes in de winkel waar de decoratie is gegroepeerd, met krijtborden die erg ambachtelijk aandoen.

HORNBACH

Steekkaart

Aantal winkels: 153 (waarvan 98 in Duitsland); nettoverkoopcijfer: 3.535.000 euro; actief in negen landen.

Bezochte winkel: 13.000 m², 120.000 referenties.

Groei van 4%

De Hornbach keten, nummer vijf in de Duitse markt, kende het voorbije jaar een omzetgroei van ongeveer 4%, een erg knap resultaat in een niet zo makkelijke markt.

Groot en hoog rendement

De Hornbach vestiging die we bezoeken, is twintig jaar open en kent het hoogste verkoopcijfer per vierkante meter.

Het is met 13.000 m² en 120.000 referenties ook meteen een van de grootste Hornbachs die er zijn.

Harde diy

Van de vijf bezochte winkels is dit duidelijk de doe-het-zelfzaak die het meest op 'hard DIY' gefocust is. Véél merken, die niet per se zoveel ruimte krijgen.

Nochtans is de grote oppervlakte met hoge rekken erg goed benut
dat rendement moet van ergens komen.

We zien erg veel ruimte voor (ruw)bouwmaterialen, maar er is ook veel plaats voor keukens en badkamers. De duidelijke indeling en de vele infopunten springen meteen in het oog.