naar top
Menu
Logo Print
Artikel -
Deel deze pagina

PRIVATE LABELS IN OPMARS BIJ VERF

A-merken verweren zich met verve

De Belgische verfmarkt is duidelijk in beweging. Zo kleuren de omzetcijfers voor de totale markt met +0,8% maar nipt positief voor de periode januari tot en met augustus 2017, bevestigt het marktonderzoeksbureau GfK ons.

Tegelijk komen de private labels de laatste jaren sterk op. Professionele en A-merken zetten daarom volop in op hun eigen kwaliteit, meer keuzevrijheid, kleurenadvies en innovaties.

VERGEET DE ACCESSOIRES NIET

Het spreekt voor zich dat u niet alleen verf verkoopt, maar ook benodigdheden zoals tape, afdekzeil, schuurpapier, verdunners en borstels (synthetisch voor watergedragen, varkenshaar voor solvent). Uiteraard verkoopt u ze het best in de buurt van de verf, maar de klant zal er waarschijnlijk ook zelf aan denken. Iets wat hij wel vaak vergeet, maar mogelijk nodig heeft, is een primer. Zet die dus extra in de kijker.

220px

PROMINENT AANWEZIG

Consumenten zien private labels vandaag als een volwaardig merk, stelt GfK. Ze bieden immers een breed assortiment, ze zijn prominent aanwezig in de doe-het-zelfzaak en ze zijn scherp geprijsd. Men vindt er zeer zeker ook goede producten bij, oppert een fabrikant die zowel A-merken als private labels produceert, hoewel alle gesproken producenten zeggen dat hun professionele en A-labels nog altijd beter zijn.

Kwaliteit heeft altijd een prijs

Er bestaat volgens hen immers eenmaal een logische prijs-kwaliteitsverhouding, zowel bij professionele als A- en private labels. Vaak geldt eenvoudigweg: hoe meer men ervoor betaalt, hoe beter het product. Een goede verf heeft immers haar kostprijs, aldus de fabrikanten, wegens de inzet van meer, duurdere en betere grondstoffen zoals acrylaatbindmiddel en titaandioxide (wit pigment), die zorgen voor dekkracht, afwasbaarheid en duurzaamheid. 

Belang van een goede mix van a-merken en private labels

Te veel acties met laaggeprijsde verf leiden volgens één merk mee tot de lagere globale verfomzet van +0,8% van januari tot en met augustus 2017. Die goedkope verf is vaak witte muurverf, die u niet echt duur kunt aanbieden. DIY-zaken verkopen ze in grote formaten en hoeveelheden, omdat ze een uitstekende traffic generator zijn. U verkoopt echter beter meer duurdere verf, vervolgt de fabrikant nog. U zorgt volgens hem dus steeds het best voor een goede winkelmix van private labels en A-merken, met een evenwichtige presentatieruimte. Daarnaast hoorden we de raad om met promoacties binnen één merk te blijven. Zo koopt u er veel van in tegen een lagere inkoopprijs en houdt u straks dus meer marge over.

INZET OP KLEUR

Professionele en A-merken zetten ook volop in op ideale kleurencombinaties. Eén producent baseert zich hiervoor op de tinten die het meest met zijn verfmengmachines gemaakt worden. Andere merken schakelen teams van trendspotters in. Welke kleuren kozen zij voor 2018?

Vergrijsd roze

Een eerste trendkleur die werd uitgeroepen, is een vergrijsd roze met hints van cacao en paarse nuances. Volgens het merk dat deze tint koos, refereert de kleur aan de warmte van natuurlijk hout. Het is de kleur voor een comfortabel nest, waarin we ons terugtrekken in de huidige onzekere tijden.

Donkergrijs met indigo

Ook een andere gekozen kleur komt volgens de fabrikant ervan tegemoet aan het steeds groeiende verlangen naar comfort, privacy en hoop: een neutraal donkergrijs met een ondertoon van indigo. Donkergrijs creëert de stilte die we zoeken, indigo staat voor mogelijkheden en hoop.

Wit is meest verkochte kleur

GfK wees er ons ook op dat gekleurde muurverf het afgelopen jaar minder verkocht. Dat is volgens het bureau waarschijnlijk deels het gevolg van een verschuiving richting witte muurverf. De geïnterviewde fabrikanten merken deze trend echter niet zozeer op, naar eigen zeggen net omdat ze zo stevig inzetten op kleur. Eén merk haalt ook aan dat wit al altijd zijn meest verkochte kleur in muurverven was.

EINDELOZE KEUZE VIA VERFMENGMACHINES

Met deze toestellen kunt u voor uw klant een nagenoeg onbeperkt aantal verftinten en -soorten ter plaatse creëren. Tegelijk moet u als verkoper minder verf in voorraad houden en kampt u minder met weinig roterende kleuren op het schap. Aan de andere kant is een premixverf sneller meegenomen.

INZET OP INNOVATIE

Sterke groei in renovatieverven

Volgens GfK waren deze verftypes in 2017 een van de weinige segmenten die nog een doubledigitgroei optekenden. Ze spelen dan ook perfect in op de noden van de moderne klusser. Hij/zij hoeft maar een beetje te schuren, waarna de verf er zonder primer op kan. Daarbij gaat het trouwens zeker niet alleen om verf voor muren, maar ook voor stoelen, tafels, kasten … Zo spelen de merken in op de recyclagetrend. Andere verven isoleren bijvoorbeeld geuren en muurvlekken. Ideaal om een oud pand op te frissen.

Matte krijtverf

Een andere interessante nieuwigheid, verkozen tot beste product van 2017-2018 binnen zijn categorie, is verf op waterbasis waaraan natuurlijke pigmenten en krijt zijn toegevoegd. Na het aanbrengen krijgt ze een matte, poederige uitstraling. De verf valt zowel aan te brengen op muren als op accessoires en meubels.

Verf met technische meerwaarde

Bepaalde moderne verven zijn beter afwasbaar, schokbestendig of ook wel luchtzuiverend.

ZET IN OP ADVIESCONCEPTEN

Kleurenadvies

Heel wat professionele en A-merken ondersteunen u bij het geven van advies. Ze stellen bijvoorbeeld kleurencombinaties voor op wanden en kaarten. Sommige kunnen ook een kleurenadviseur naar uw klant sturen. Eén professioneel merk begeleidt zelfs de uitvoering van de werken, met technisch advies ter plaatse. Bij meerdere merken krijgt u ook advies via het internet. Op basis van gemailde foto's of met onlineverfwijzers, software waarmee u uw kamer virtueel inkleurt, en eventueel zelfs een app, die via augmented reality uw omgeving de gewenste kleur geeft. Dat alles om een zo mooi mogelijke keuze te maken in de winkel.

WATER- OF SOLVENTGEDRAGEN

Een verftrend die we apart bespreken, heeft alles te maken met het gebruikte oplosmiddel. Belgen kopen namelijk bijna alleen nog watergedragen verf. Ten eerste omdat dat verftype gezonder is en beter voor het milieu
het product bevat immers minder Vluchtige Organische Stoffen (VOS). Maar ook omdat verf op waterbasis niet geurt, sneller droogt, veel minder vergeelt en het hele jaar door inzetbaar is, binnen en buiten.

Soms nog solvent

In lakverf voor buiten vindt u mogelijk wel nog solvent. Het middel vormt een harde film op hout en is daardoor wat duurzamer. Maar de fabrikanten verwachten dat deze solventproducten uiteindelijk zullen verdwijnen, omdat de Europese wetgever de uitstoot van VOS alsmaar verder terugdringt.

Met dank aan: AkzoNobel, Durieu Coatings, GfK, Global Paint, PPG Coatings en V33