naar top
Menu
Logo Print
09/02/2018 - STEFAN ACKE

Grote groei voor Godevaart Gereedschappen

Evert Eyckerman
Evert Eyckerman

Evert Eyckerman zet in op ontwikkeling

Vorig jaar besliste Evert Eyckerman om het roer radicaal om te gooien. Hij nam afscheid als algemeen directeur van Godevaart Gereedschappen, om zich volledig op groei te concentreren. Met succes, want voor 2017 mocht zijn bedrijf een erg mooie groei noteren, en daarnaast begon hij een Brits veiligheidsmerk in te voeren. “Met dubbel zoveel vertegenwoordigers op de baan hebben we veel slagkracht gewonnen. Toch hou ik vooral de lange termijn in het oog. Oprechtheid en correctheid zijn het belangrijkste. Als je je klanten elke dag een topservice geeft, dan komen ze vanzelf terug."

 

GROEIEN ALS BEDRIJF

Vorig jaar besliste Evert Eyckerman om het dagelijkse bestuur van Godevaart Gereedschappen over te laten aan zijn vrouw. “Ik ben nog steeds eigenaar van deze zaak, maar niet meer algemeen directeur. Ik kan me nu volledig op groei richten. We hebben het afgelopen jaar onze vertegenwoordigers verdubbeld, met een grote groei als gevolg."

Vraagwinkel

In een vraagwinkel als Godevaart heb je niet veel aan strikte regeltjes, wel aan een luisterend oor“We verkochten wel, maar ik vond dat ik slagkracht miste, en heb daarop ingezet. Ik heb nu ook de tijd om met leveranciers te praten, fabrieken te bezoeken en te netwerken. Zowel met klanten als met leveranciers probeer ik zo goed mogelijk te communiceren. Alleen zo ontdek je wat je voor elkaar kunt betekenen. Wij zijn een vraagwinkel; dat betekent dat we de klanten zo goed mogelijk moeten proberen te helpen. Dan heb je niet veel aan strikte regels, wel aan een luisterend oor. Dat vraagt tijd, en ik heb die tijd genomen."

Enkel professionele klanten

“Wij hebben voornamelijk professionele, industriële klanten. Een minderheid van onze omzet loopt via onze winkel. De haven van Antwerpen, onderhoudsfirma's, bouwbedrijven, sanitair, industrie, productie: het zijn allemaal klanten die wij verzorgen bij hen thuis. Door klanten actief te gaan aanspreken en vervolgens ook een vertrouwensrelatie op te bouwen, kun je hard groeien. Doe-het-zelfwinkels zijn geen concurrenten voor ons. Zij hebben ook hout en bouwmaterialen; dat doen wij niet. Als klanten een goedkope schroefmachine zoeken, dan sturen we hen door naar de Hubo in de buurt. Dan hebben we hen ook goed geholpen. Omgekeerd sturen zij klanten die op zoek zijn naar echt professioneel materiaal, naar hier. Wij kennen de meeste werknemers daar persoonlijk. Voor elke winkel is er cliënteel, ik gun iedereen het daglicht. Sommige leveranciers zijn zichzelf zo hard aan het prostitueren dat ze binnenkort geen klanten meer zullen hebben. Ik kies voor leveranciers die zich op de professionelen richten, en ben niet te beroerd om de samenwerking te stoppen als ze dat niet meer doen."

Slagkracht dankzij groepering

“We zijn al heel lang lid vanAsamco, en dat helpt ook. Het is dubbel: als kleine firma kun je meer service en persoonlijk contact bieden, maar je moet je ook wel ergens groeperen om succesvol te blijven voortbestaan. Samen word je groot. Asamco is daar een mooi voorbeeld van: ondertussen zijn we met 58 leden. Samen sta je sterk."

Godevaart safety

“Vorig jaar is ook Godevaart Safety geboren. Wij zijn nu exclusief invoerder van Lobo Systems Platforms, een systeem om veilig professioneel te werken op hoogte, in bijna elke omstandigheid. Het systeem gaat verder waar de gewone stelling ophoudt. Ook daarmee hebben we een mooie groei gerealiseerd. We willen dat niet afschermen: als iemand dat in een andere regio in België zou willen vermarkten, dan kan dat - onder bepaalde voorwaarden, natuurlijk. Ik heb een hekel aan bedrijven die rechtstreeks gaan, ik gun iedereen zijn deel van de koek. Het product kan enkel groeien in naamsbekendheid, toch? Als niemand elkaar meer iets zou gunnen, dan kun je geen zaken doen. Wij hebben heel veel collega's, en iedereen moet zijn boterham verdienen."

Serviceconcept

Godevaart is er voor mensen die professioneel geholpen willen worden

“Als je klanten elke dag een topservice geeft, dan groei je ook vanzelf; mond-tot-mondreclame doet nog steeds veel. We hebben een tijd geleden vijf kernwaarden voor onze firma voorgesteld: plezier, respect, correctheid, grenzeloosheid en oprechtheid. In het contact met collega's en klanten hecht ik veel belang aan respect, correctheid en oprechtheid. Dat is de basis. Grenzeloosheid gaat een stapje verder: als je met een uitdaging zit en je vastzit, dan is het aan ons om buiten de norm te denken. Ik zat onlangs met een klant die dringend iets nodig had dat ik niet op voorraad had; ik heb hem doorgestuurd naar een collega in de buurt van zijn werf. Ook dat is samenwerken. Mensen zitten nog veel te veel op hun eiland. Het gaat nog verder: klanten vragen mij naar zaken die nog niet bestaan. "Kun je dat voor ons ontwikkelen?" En wij doen dat, we werken daarvoor samen met een machinebouwer. Daar onderscheiden we ons wel in. Naar hier kom je als er nog eens nagedacht moet worden."

Niet de goedkoopste willen zijn

“Het internet heeft veel transparant gemaakt, maar heeft ook veel kapotgemaakt. Zolang leveranciers niet wereldwijd aan hetzelfde zeel trekken, heb je overal verschillende prijzen. Een slimmerik koopt het ver weg aan en verkoopt het hier duur. Dat is goed gezien, maar als je met mensen werkt, dan zal je nooit de goedkoopste kunnen zijn. En wij werken met mensen, voor mensen die professioneel geholpen worden. Service koop je met geld. Als je niet de goedkoopste kunt zijn, probeer dan de beste te zijn. Waarom zou ik me zorgen maken over prijzen? De prijskopers had ik vroeger ook al niet, die gingen toch naar de goedkoopste. Als mensen gefrustreerd thuis zitten omdat hun pakjes niet op tijd komen, dan zeg ik: ga naar een winkel. Koop lokaal. Laat je verwennen. En als een winkel je niet verwent, zeg het dan."

STEEKKAART
naam: Godevaart Gereedschappen;
winkeloppervlakte: 600 m²;
parkeerplaatsen: 16;
collega's: 17;
openingsuren:ma-vr: 08.30 uur-12.15 uur en 13.30- 18.00 uur, zaterdag 09.00 uur-14.00 uur, gesloten op zondag.

GROEIEN ALS MENS

“Ook met de collega's - wat mij betreft, heb ik geen personeel - is goede communicatie van levensbelang. Daar komt de vijfde kernwaarde kijken: plezier. Je spendeert heel wat tijd op je werk; maak het dan ook de moeite waard. Hiervoor was ik computerprogrammeur, en ik heb genoeg mensen gezien die werden gereduceerd tot nummers. Dat fnuikt de creativiteit. Mensen moeten zichzelf kunnen zijn, maar moeten ook kunnen groeien."

Persoonlijke ontwikkeling

“Communicatie speelt daarin een grote rol: als iemand frustraties heeft, dan kan hij dat beter zeggen dan ermee te blijven rondlopen: dat is voor niemand goed. En wil hij liever ergens anders werken, dan zal ik hem met alle plezier helpen zoeken. We hebben vorig jaar afscheid moeten nemen van een chauffeur. Wij wisten dat er meer in die man zat; hij zal binnen enkele maanden afstuderen als luchtvaartlijnpiloot. Hij heeft twee jaar voor ons rondgereden en was heel blij dat hij de kans gekregen heeft. Ik heb het liefst van al dat niemand blijft wie hij is. Ik geloof in voortdurende persoonlijke ontwikkeling."

Grenzen verleggenGrenzen verleggen geeft veel voldoening

Grenzen verleggen is een van de meest voldoeninggevende activiteiten die er kunnen zijn. Wij werken ook samen met De Ploeg, een organisatie die werkt voor mensen met een handicap. Filip werkt hier al meer dan twintig jaar, en als je hem ziet, zou je je afvragen wat zijn handicap is. Wel, hij heeft er bijna geen meer. Omdat hij door hogere profielen omringd is, wordt hij mentaal naar een hoger niveau gestuwd. Na twintig jaar zie je die nog steeds groeien als mens. Dat vergt structuur en omkadering, maar goed, dat heeft uiteindelijk iedereen nodig."

Hond

“Sinds vorig jaar loopt onze hond rond op de burelen. Dat scheelt een hoop frustratie; de collega's zijn meer op hun gemak. Die hond is een aangename afleiding: even knuffelen en de frustraties zijn vergeten. Dat werkt gewoon; ik vind dat elk bedrijf een hond zou moeten hebben. De collega van de hersteldienst heeft nu ook zijn hond mee."

Passie uitoefenen

“Mijn vrouw is nu algemeen directeur en zij is daar veel beter in dan ik. Iedereen moet doen waar hij of zij goed in is. Wie dat niet doet, loopt na verloop van tijd gefrustreerd rond. Ik ben niet goed in leidinggeven. Het heeft me jaren gekost om daarachter te komen. Dat is spijtig, want anders hadden we al verder gestaan. Ik weet wat ik niet kan: rustig zijn. Een luisterend oor bieden. Ik ben altijd met van alles bezig, dus dan is het heel moeilijk om te kunnen luisteren. Niet onmogelijk, maar mijn focus ligt daar niet. Ik ben beter in opportuniteiten zoeken, elke dag opnieuw. Dat is mijn passie. Al die mensen die met een burn-out of een bore-out zitten, zijn hun passie kwijt. Als je je passie uitoefent op je werk, dan is je werk je werk niet meer. Dan is dat thuiskomen. En ik zou graag hebben dat iedereen zijn passie kan vinden."