naar top
Menu
Logo Print

WAT MAAKT FRANCHISEFORMULE ZO AANTREKKELIJK?

Drie franchisenemers, gestart in 2015, getuigen over hun keuze

De franchiseformule wordt almaar belangrijker in het Belgische retaillandschap, en meer bepaald in de supermarktsector. Zo is het marktaandeel van de zelfstandige buurtsupermarkt in België sinds 2000 gestegen van 27,9% naar 28,8%. In Vlaanderen nemen de buurtsupermarkten zelfs 33,4% van de totale verkoop in de sector voor hun rekening (in Wallonië 26,1% en in Brussel 15,3%)
Bron: buurtsuper.be. In dit artikel laten we drie franchisenemers, gestart in 2015, getuigen over hun keuze.

SPAR HELECINE
RETAIL PARTNERS COLRUYT GROUP

Adres: Rue Armand Dewolf 25 A, 1357 Hélécine.

Zaakvoerders: Sindy en Michaël Collignon.

Door Sindy en Michaël uitgebaat sinds 3 december 2015.

  • Totale winkeloppervlakte: 644 m².
  • Aantal medewerkers: 12.

Waarom hebt u voor franchise gekozen?

“Al jaren droomden mijn vrouw Sindy en ik ervan om samen een project uit te bouwen", vertelt Michaël. “Sindy en ik hadden namelijk zeer complementaire beroepsprofielen: als voormalig financieel directeur heeft Sindy veel ervaring op het vlak van HR-accounting-financing, en ik als salesmanager in de Europese foodretailsector, in het bijzonder met alle Belgische retailers. In april 2014 beseften we dat we gelukkiger zouden zijn als we onze toekomst zelf in handen namen, met een eigen zaak als franchisenemers."

Hoe is dit proces op gang gekomen?

“Vanuit mijn beroepservaring richtten we ons onderzoek op drie foodretailers en twee gespecialiseerde merken. We zochten contact met deze vijf marktspelers, en na verschillende ontmoetingen en vergelijkingen, bleek Retail Partners Colruyt Group voor ons de meest geschikte partner te zijn."

Hoe hebt u zich geïnformeerd?

“Voor een degelijke samenwerking franchisegever-franchisenemer gaat men niet over één nacht ijs. Group Colruyt steunde ons volledig. Om een voorbeeld te geven: wij volgden bijna negen maanden lang een door Group Colruyt bezoldigde opleiding, waarbij wij werden voorbereid op de heropening en het dagelijkse beheer van een supermarkt."

Waar ligt de klemtoon in uw winkel?

“Behalve de reguliere merken en producten, met de klemtoon op vers, bestaat ons aanbod uit een assortiment dieet- en vegetarische producten. Met een regionaal gamma, zoals artisanale bieren, honing uit een naburig dorp, lokale boter enzovoort. Daarnaast willen we een verantwoorde speler zijn in de lokale gemeenschap. We ondersteunen tal van projecten en initiatieven: workshops koken, ondersteuning van lokale producenten en sponsoring van het hoekperceel voor plaatselijke verenigingen. Onverkochte producten schenken we aan het OCMW voor distributie aan gezinnen in nood."

Hoe wil u zich van uw conculega's onderscheiden?

“Sindy en ik doen ons project met ons hart, zonder echt te kijken naar wat onze concurrenten doen. Vermits Sindy Nederlandstalig en ik Franstalig ben, is iedereen welkom in onze zaak. Het is onze betrachting om elke klant welkom te heten, hem of haar te helpen en te adviseren. Daarom heerst in onze winkel een warme, hartelijke en familiale sfeer. Hoewel onze zaak deel uitmaakt van een franchiseconcept, waarbij de geldende formule gerespecteerd dient te worden, geeft Retail Partners Colruyt Group ons voldoende vrijheid."

Hoe hebt u de eerste maanden als franchisenemer ervaren?

“We heropenden de winkel op3 december, net voor de eindejaarsperiode. Dat was een goede tijd op verkoopgebied, maar ook wel risicovol om aan voldoende verse producten te geraken. De heropening was echter een groot succes, en we zetten onze groei graag voort met onze tevreden klanten. Als alles zo goed blijft gaan, hopen we binnenkort de winkel nog meer te kunnen vernieuwen en uit te breiden."

Welke tips zou u aan potentiële franchisenemers willen geven?

Aandachtspunten:

  • investeer tijd in een geavanceerde opleiding;
  • blijf waakzaam en voorzichtig, ook met de partners: franchisegever, accountant en bankier;
  • analyseer grondig het financiële plan;
  • blijf realistisch wat de te behalen break-evendoelstellingen betreft;
  • neem een zaak over waarvan de omzet bekend is. Het openen van een nieuwe zaak is immers risicovoller;
  • wees persistent. Een goed project uitbouwen duurt al snel enkele jaren."

SPAR EXPRESS PASCY
LAMBRECHTS

Adres: Hasseltsesteenweg 347, 3800 Sint-Truiden.

Zaakvoerder: Mario Collard. Mario baatte, als vrije klant van Lambrechts, de winkel al uit sinds 1995, en dat als 'Pascy, uw echte buurtwinkel'.

Totale winkeloppervlakte: 190 m².

Aantal medewerkers: 1 parttime +4 jobstudenten tijdens weekends.

Waarom hebt u voor franchise gekozen?

Mario: “Ik koos voor de Spar-Express formule van Lambrechts omdat hun visie over de hedendaagse buurtwinkel overeenkomt met mijn visie: het leggen van de klemtoon op het versgebeuren, dat heel belangrijk is. Ook wordt het marketingplan voor een heel jaar door Lambrechts opgesteld, en dat betekent voor zelfstandige franchisenemers een belangrijke tijdsbesparing."

Hoe is dit proces op gang gekomen?

“In 2015 begon Lambrechts met de uitbouw van de Spar Express formule, en men vroeg mij of ik interesse had om over te stappen op deze nieuwe formule. Ik was al sinds vele jaren vrije klant bij Lambrechts, dus we waren geen onbekenden voor elkaar."

Hoe hebt u zich geïnformeerd?

“Alvorens de overstap te maken naar de Spar Express formule, informeerde ik mij grondig over de aanpak van Lambrechts in de toekomst, en hun zienswijze om mee te evolueren in de constant veranderende markt. Daarnaast deed ik ook navraag naar de verschillende acties en promoties voor onze klanten."

Waar ligt de klemtoon van uw winkel?

“Een van de belangrijkste pluspunten van mijn zaak is dat die geopend is op tijdstippen waarop de conculega's gesloten zijn. Zo zijn wij alle feest- en zondagen gedurende de hele dag open. Daarnaast is ook het uitgebreide assortiment van de versafdeling een heel belangrijke troef."

Hoe wilt u zich van de conculega's onderscheiden?

“Behalve door ons te onderscheiden met onze heel flexibele openingsuren, opteren wij vooral voor een persoonlijke aanpak van onze klanten. Zo kennen wij praktisch bijna iedere klant met zijn/haar voornaam, en maken we tijd vrij om met hen een praatje te maken. Daarnaast zetten wij vooral in op het verse aanbod: dagelijks aangeleverde verse groenten en fruit zijn van primordiaal belang. Ook de bakkerijafdeling verleent een belangrijke meerwaarde aan onze winkel, want om goede kwaliteit te garanderen, werken wij samen met een warme bakker uit de buurt. Daarnaast bieden we ook een ruime keuze in traiteurproducten, charcuterie en zelfs bereide maaltijden van het merk Spar. Bij dit alles ondervindenwij ruim voldoende steun van Lambrechts. Zij zijn constant op zoek naar assortimentsuitbreiding, zodat onze klanten steeds nieuwe producten vinden."

Hoe hebt u de eerste maanden als franchisenemer ervaren?

“De overgang naar Spar Express is door onze klanten warm onthaald, net als de spaaracties. Zelf wil ik de winkel constant verbeteren. Zo heb ik vorig jaar nieuwe wandkoeling geïnstalleerd om het assortiment vers uit te breiden."

Welke tips zou u aan potentiële franchisenemers willen geven?

Aandachtspunten:

  • een goede ondersteuning door de franchisegever op het vlak van assortiment en marketing is heel belangrijk;
  • zorg ervoor dat er een sterke merknaam achter uw zaak staat;
  • ideeën uitwisselen is belangrijk om voortdurend beter te kunnen worden."

CARREFOUR EXPRESS EDEGEM

Adres: Hazeschransstraat 33, 2650 Edegem.

Zaakvoerder: Davit Gharakeshishyan.Door Davit uitgebaat sinds 25 november 2015.

Totale winkeloppervlakte: 165 m².

Aantal medewerkers: 3.

Waarom hebt u voor franchise gekozen?

“Toen ik nog op de schoolbanken en in de aula's van de universiteit zat, droomde ik er al van om een eigen zaak te runnen. Tijdens de cursussen overwoog ik de verschillende mogelijkheden en hoe die concreet uit te werken. Na mijn tweede jaar op de unief besloot ik om er werk van te maken. Ik had talrijke businessmodellen in mijn hoofd. Uiteindelijk hakte ik de knoop door, en koos ik 100% voor Carrefour omdat ik daarin zekerheid zag."

Hoe is dit proces op gang gekomen?

“De broer van mijn beste vriendis al langer franchisenemer van Carrefour Express. Van hem kreeg ik veel nuttige informatie. Ik had er een goed gevoel bij, net als veel vertrouwen. Ik besefte dat het niet evident was mij als potentiële franchisenemer te aanvaarden, omdat ik net van de unief kwam en totaal geen ervaring had in de retailsector. Daarom werkte ik bij de broer van mijn vriend en deed ik de nodige ervaring op om de grote stap te zetten. Zo kreeg ik alle kneepjes van het vak onder de knie. Een half jaar later had ik de kans om de mensen van Carrefour te contacteren … en tien maanden later opende ik, o.l.v. van het Carrefour team, de deuren van mijn eigen winkel!"

Hoe hebt u zich geïnformeerd?

“Op de universiteit werden er diverse events georganiseerd voor studenten met een ondernemersgeest. Mensen uit het bedrijfsleven deelden hun ervaringen met ons. Ook bankinstellingen verstrekten informatie over leningen en subsidies. Daarnaast nam ik met een trio deel aan Careerlane. Met ons businessplan finishten wij als derde, een goede oefening om een businessplan op te stellen. Ook de beurs Ondernemen in Tour & Taxis is een aanrader. Daar is heel veel informatie op één plaats te vinden."

Waar ligt de klemtoon van uw winkel?

“De klant is bij ons koning. Mijn personeel en ik hechten veel belang aan klantvriendelijkheid. Wij trachten de winkelsfeer heel positief te houden, zodat de klanten ook die beleving bij hun boodschappen krijgen."

Hoe wilt u zich van de conculega's onderscheiden?

“Wij hopen ons te onderscheiden door meer dan een winkel te zijn waar men boodschappen doet. Wij wensen een hechte band met de klanten op te bouwen en hen een goede service te bieden.Daarbij kunnen we op alle vlakken op Carrefour rekenen. Zij doen er alles aan om het succes van de winkel te helpen realiseren."

Hoe hebt u de eerste maanden als franchisenemer ervaren?

“De eerste maanden betekenden slapeloze nachten en lange dagen. Nu bevindt de winkel zich nog in de opstartfase, zodat ik dagelijks vijftien uur in de zaak aanwezig ben om medewerkers op te leiden en de band met de klanten te versterken."

Welke tips zou u aan potentiële franchisenemers willen geven?

Aandachtspunten:

  • zelf een tijdje op de werkvloer doorbrengen om operationeel volledig zelfstandig te zijn;
  • beurzen bijwonen en netwerken opbouwen;
  • realistisch zijn en blijven;
  • tegen een stootje kunnen;
  • markt, tendensen en nieuws opvolgen."