naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 15/11/2016
Deel deze pagina

ROESELARE IS EERSTE SMART SHOPPING CITY VAN VLAANDEREN

Technologische en economische maatregelen versterken stadskern

Meer dan ooit zijn er extra investeringen en frisse visies nodig in de retailsector. Daarom maakt Roeselare van een uitdaging een opportuniteit. Het versterkt haar kernstad en wordt als eerste van Vlaanderen een Smart Shopping City. Diensthoofd economie Vanessa Dehullu en burgemeester Kris Declercq spraken op gepassioneerde wijze over de nieuwste ontwikkelingen waarmee ze de retailstad opnieuw hebben uitgevonden. “Het plan heeft nu al zijn vruchten afgeworpen", aldus de burgemeester.

DNA SHOPPINGSTAD BEHOUDEN

Burgemeester Kris Declercq: “De ambitie om onze positie als toonaangevende retailstad te behouden, is er gekomen vanuit een grote realiteitszin. Roeselare heeft jaren aan een stuk het DNA van een echte 'commercestad' gehad. Er is de laatste jaren ook veel veranderd op heel wat vlakken. Zo is de stad met maar liefst 8.000 nieuwe inwoners op tien jaar uitgebreid. We redeneerden, als we nu niks veranderden, dat we binnen enkele jaren echt een probleem zouden hebben. Vanuit een beleid begeleiden we de handelaars naar de toekomst om hen een duurzaam bestaan in de stad te kunnen garanderen. Vroeger als het slecht ging inde retail, organiseerde de stad een fanfareorkest op de markt dat het volk moest aantrekken en het probleem was opgelost. Maar de tijden zijn veranderd. Nu werkt dat niet meer, en moeten we veel meer bijsturen en de winkeliers ondersteunen. Via de laatste ontwikkelingen willen we een voorbeeld zijn voor andere steden om te tonen hoe een economische uitdaging net een opportuniteit kan worden door enkele aanpassingen door te voeren."

INSPIRATIE

Declercq: “We wilden een 'new kind of shopping' introduceren in Roeselare. Hierbij vonden we onze inspiratie bij Digitopia, dat al een aantal vernieuwende projecten had opgestart. Samen met hen hebben we ook onze Citie app ontwikkeld. In het proces waarbij we nadachten hoe we de retailstad opnieuw konden uitvinden, vonden we heel wat gemeenschappelijke punten in de visie van Bill Grimsey, die met zijn Vanishing High street (theorie die zegt dat de traditionele shoppingstraten zullen verdwijnen, n.v.d.r.) de nagel op de kop sloeg. Roeselare is als het ware een livepilootproject van die theorie. Binnenkort hebben we een eerste feedbackmoment in Londen waarnaar we heel benieuwd zijn. We maakten nieuwe verbindingen door bijvoorbeeld onze bibliotheek midden in het centrum te plaatsen en deze te zien als meer dan een bib. We beschouwen die meer als een kennis- en leercentrum voor iedereen binnen en buiten Roeselare. Deze zorgt voor een nieuwe beleving in het leren, ondernemen en innoveren. Daarnaast hebben we ook onderzocht hoe we de leegstand duurzaam kunnen aanpakken."

VOORNAAMSTE PLANNEN

Handleiding

Declercq: "De ontwikkelingen in Roeselare zijn samengevat in een soort handleiding, bestaande uit vijftig punten en ambities. Hiermee willen we een strategisch antwoord bieden op de uitdagingen waarmee de stad en de retailsector in het algemeen te kampen hebben. We hebben met dit kernplan zeker niet het warm water opnieuw uitgevonden maar we hebben louter enkele slimme combinaties gemaakt van al bestaande zaken."

Citybranding

Vanessa Dehullu: “ Daarnaast hebben we de citybranding volledig uitgewerkt. Hierbij moeten we meer durven Roeselare als stad in de aandacht te plaatsen, net als onze troeven. Ik droom ervan dat Roeselare een echt begrip wordt en tot de top behoort. Net zoals mensen een weekendje Hasselt boeken om te gaan shoppen."

CRUCIALE COMMUNICATIE

Dehullu: “We hebben de winkels vanaf dag één betrokken bij het hele proces. De input van de handelaars was dan ook cruciaal in het opmaken van ons kernplan. Daar bleef het echter niet bij. Ook achteraf is er gerapporteerd wat er met hun input is gebeurd. We hebben ook telkens het plan met de winkeliers overlopen en transparantie geboden. De winkels stonden dus mee aan de wieg van de ontwikkelingen."

STRESSVRIJ SHOPPEN

Declercq: “We wilden een nieuwe soort shopping in de stad introduceren, die vooral stressvrij moet zijn. Je moet makkelijk kunnen parkeren en handsfree shoppen. Zo zullen er lockers komen waar je alles wat je koopt in kunt steken zodat je niet moet sleuren met zakken. Daarnaast gaan we kinderbelevingsplaatsen voorzien waar je je kind veilig kunt achterlaten zodat je rustig een boek kunt kiezen in de boekenwinkel. Ook groene zones die het wandelen aangenaam maken, vormen een pluspunt. En dit alles afgewerkt met het technologische sausje van de app."

VOLGENDE STAP

Dehullu: “De volgende stap is de handelaars de mogelijkheid te bieden hun webshop te koppelen aan de Citie app. Zo kun je je broodje al bestellen of online een paar schoenen kopen bij een lokale handelaar. Ik geloof sterk in het feit dat een winkel zowel online als offline aanwezig moet zijn. Het ene moment wil je de stad intrekken en de complete beleving meemaken, een andere keer wil je thuis vlug iets online bestellen. Citie biedt hier een budgetvriendelijke toepassing."

Extra service

Dehullu: “Als ik nu iets online wil kopen, ben ik bijna verplicht om dat bij een grote keten te doen. Maar waarom zou ik dat niet liever bij mijn lokale handelaar, die me goed kent, willen doen? Hij kan me nog een extra service tijdens het aankoopproces aanbieden. Iets wat ik bij grote ketens niet vind. Bovendien bereikt de retailer hiermee een gigantische markt en kan hij zijn bestaande klanten nog beter bedienen."

VOORDELEN

“Roeselare zal nog aantrekkelijker worden als shoppingstad, wat onze retailers alleen maar ten goede komt. En ook de uniforme samenwerking met de handelsorganisaties zorgt voor nieuwe belevenissen in de stad. Zo werd er vorig jaar voor de eerste keer Black Friday georganiseerd, met tientallen deelnemende winkels. Een enkele winkel kan nooit dat gewenste effect teweegbrengen."

EVALUATIE

Dehullu: “Roeselare had al een groot verzorgingsgebied, dat bijna even groot is als dat van Brugge of Kortrijk, maar ik ben ervan overtuigd dat die aantrekking nog groter zal worden door ons kernplan. Qua passanten zitten we boven het nationale gemiddelde."

Succes

Dehullu: “We kunnen nu al stellen dat het plan echt een succes is, ook al is het nog maar een zevental maanden in werking. We hebben sinds januari maar liefst 17 nieuwe zaken in het kerngebied verwelkomd. Heel wat handelaars springen mee op de kar en durven ook mee te investeren in onze ideeën, en ook de leegstand is opmerkelijk minder. Dat zijn toch een aantal belangrijke barometers die we niet kunnen negeren."

Declercq: “Het doel was om het winkelgebied dat we afgebakend hebben (kerngebied) zo rendabel mogelijk te maken, en daar zijn we zeker in geslaagd."

Voortdurend blijven herwerken

Declercq: “Het kernplan werkt zeer goed, maar hier stopt het zeker niet. Het plan zal voort-durend herwerkt moeten worden zodat het conform is aan de noden van zowel de shoppers als de retailers."