Software-update voor Hella Gutmann's diagnostische apparaten

Met de eerste software-update van 2022 voor mega macs-diagnoseapparaten heeft Hella Gutmann een belangrijke stap gezet voor de voertuigdiagnose van morgen. De multimerkendiagnoseapparaten van de mega macs-serie ondersteunen nu ook onafhankelijke werkplaatsen bij het werken aan voertuigen die tot nu toe niet of slechts beperkt konden worden gediagnosticeerd, zoals de Tesla Model S en Model X maar ook de nieuwste, toegangsbeveiligde voertuigen van de merken uit de Volkswagen Group.
let's talk tesla
Het merk Tesla en vooral de Model S genieten een bijzondere status. De Californische fabrikant slaat in veel opzichten nieuwe wegen in – waaronder het serviceconcept en de netwerkarchitectuur van het voertuig. Tot nu toe konden onafhankelijke werkplaatsen alleen via de Tesla Toolbox 2/3 met de voertuigen communiceren. Voor klanten van Hella Gutmann komt daarin nu verandering. Vanaf de V65-software-update, kunnen gebruikers van mega macs de S- en X-modellen via de OBD-interface diagnosticeren.
Andere modellen zullen volgen. Een Tesla is immers onderhevig aan potentiële storingsbronnen en moet door de technische keuringen raken. Door de update van de mega macs-software naar de laatste versie, hebben onafhankelijke werkplaatsen nu de mogelijkheid om deze voertuigen te diagnosticeren en hun verkeersveiligheid te garanderen. Zij worden bijgestaan door technische gegevens, foutcodes met verklarende tekst, parameterinzicht in veiligheidsrelevante systemen, laadcontrolebatterij en thermisch beheer en de optie voor belangrijke basisinstellingen om werkzaamheden uit te voeren aan het remsysteem, de hoogspanningslaadaansluiting en het airconditioningsysteem. Het is ook mogelijk om de ingeleerde waarden van de stuurhoeksensor te resetten en het airconditioningsysteem te testen.

Nieuwste diagnoses Audi, Cupra, Seat, Skoda en VW, zoals gebruikelijk
De ontwikkelaars van Hella Gutmann hebben weer een belangrijke uitbreiding doorgevoerd in de merkoverkoepelende Cyber Security Management (CSM)-functie. Deze is nu beschikbaar voor elk mega macs-apparaat en stelt geverifieerde gebruikers in staat om voertuigen met cyberbeveiligingssystemen te diagnosticeren zonder belemmeringen. Nu beheert CSM niet alleen de 'Security Gateway' van FCA en Mercedes-Benz' 'CeBAS'-beveiligingssystemen, maar ook Volkswagen Group's 'SFD' (Security for Vehicle Diagnostics)-systeem.
SFD werd voor het eerst geïntroduceerd in de VW Golf 8 die in 2019 werd gelanceerd. Sindsdien is het aantal beveiligde voertuigmodellen gestaag gegroeid. Parallel hieraan neemt het voordeel voor gebruikers van mega macs toe. Voertuigen zoals de Audi A3 en Q4 e-tron, de Cupra Formentor en Born, de Seat Leon, de Škoda Octavia en Enyaq alsook de VW Golf 8, Caddy, ID.3, ID.4 en Transporter T7 kunnen nu zonder omweg via het portaal van de fabrikant worden gediagnosticeerd.
Overigens herkent elke mega macs wanneer hij met een beveiligd voertuig te maken heeft en initieert automatisch de noodzakelijke activeringsstappen, ongemerkt door de gebruiker. Uitbreidingen van de CSM naar andere fabrikanten zijn gepland en enkele daarvan staan op het punt te worden geactiveerd.

