Auto onderdelen Partnercontent

Waarom versleten schokdempers vervangen?

Beter rijden

Op het eerste gezicht lijken schokdempers en veerpoten voornamelijk belangrijk voor het rijcomfort van je wagen. Wat velen echter niet weten, is dat de onderdelen nog talloze andere voordelen met zich meebrengen. Hieronder zetten we ze op een rijtje.

 

Icoon beter remmen

 

Functie van schokdempers

Schokdempers en veerpoten dragen bij tot een goed stuurvermogen en de handelbaarheid van uw voertuig door een goed contact van de banden met het wegdek te verzekeren. Dat zorgt op zijn beurt namelijk voor een betere controle over het voertuig.

Met die betere controle gaat ook een kortere remafstand gepaard, ook bij noodsituaties. De banden houden namelijk goed contact met het wegdek doordat gewichtsverplaatsingen naar de voorste wielen (zogenaamde remduiken) goed beheerst worden.

Stuurgemak

Schokdempers en veerpoten met beschermings- en montagekits zorgen er bovendien voor dat uw voertuig stabiel is en goed opereert bij bochten, rotondes of plotse manoeuvres. Die stabiliteit wordt bereikt doordat de gewichtsverplaatsing beperkt blijft en de banden zo meer grip hebben.

Schokdempers en veerpoten zorgen voor een betere handelbaarheid en meer comfort. Maar deze karakteristieken kunnen langzaam verdwijnen als die specifieke onderdelen hun dempingeffect verliezen. Het is dus belangrijk om ze op tijd te vervangen.

Veiligheid: wat zijn de feiten?

Kortere remafstand

  • Stuurcontrole: Versleten schokdempers en veerpoten leiden tot een verminderde stuurcontrole bij bepaalde situaties, omwille van slecht bandencontact met het wegdek.
  • Remafstand: Een voertuig uitgerust met schokdempers die voor de helft versleten zijn, rijdend aan 60 km/u in een bocht van 40°, zal 2,6 m extra remafstand nodig hebben dan eenzelfde voertuig met nieuwe schokdempers en veerpoten.
  • Stabiliteit van het voertuig: Een voertuig uitgerust met schokdempers die voor de helft versleten zijn, rijdend aan 60 km/u in een bocht van 40°, kan stabiliteit verliezen en kan 7 km/u sneller afwijken dan een voertuig met nieuwe schokdempers en veerpoten.
  • Bandenslijtage: Een versleten schokdemper kan leiden tot meer dan 7% bandenslijtage.

Monroe® adviseert een onderhoud op de schokdemper elke 20.000 km en een vervanging elke 80.000 km

Voordelen

Met alle effecten die defecte schokdempers of veerpoten kunnen teweegbrengen, zijn er dus ook heel wat voordelen aan het vernieuwen en up-to-date houden van de onderdelen:

bandenleven

  • Veiliger sturen: Nieuwe schokdempers, veerpoten, beschermings- en montagekits brengen uw stuurvermogen weer op peil voor meer controle in virtueel elke personenwagen.
  • Verbeterde remafstand: Nieuwe schokdempers en veerpoten kunnen de efficiëntie van uw remmen en banden verbeteren in een heel gamma aan remsituaties.
  • Meer stabiliteit: Nieuwe schokdempers en veerpoten zorgen voor meer baanvastheid bij het nemen van bochten.
  • Veiliger voor een fijne rit: De vervanging van schokdempers en veerpoten zorgen voor meer controle en comfort over uw voertuig, zodat het weer fijn is om te rijden.

 

MONROE (DRIV)
PRINS BOUDEWIJNLAAN 5
2550 KONTICH
+3234508310
info@driv.com
www.drivparts.com
https://eu.monroe.com/

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

DRIV

PRINS BOUDEWIJNLAAN 5, KONTICH 2550Meer info
Auto onderdelenAutomotive smeermiddelenSmeermiddelenMotoren
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine