Elektromobiliteit Partnercontent

BMW presenteert de i Vision Dee in Las Vegas

De BMW Group deelt haar visie op de toekomstige digitale ervaring, zowel binnen als buiten de auto, op de Consumer Electronics Show (CES) 2023 in Las Vegas. BMW i Vision Dee is de futuristische middelgrote sedan met een nieuwe en ingetogen designtaal. De naam "Dee" staat voor Digital Emotional Experience - en dat is precies het doel: in de toekomst een nog sterkere band creëren tussen mensen en hun auto's.

Nieuw concept BMW

Digitale functies in de toekomst zullen veel verder gaan dan het niveau van spraakbedienings- en rijhulpsystemen dat we vandaag kennen. Het BMW Head-Up-Display strekt zich uit over de volledige breedte van de voorruit en geeft een glimp van de volgende generatie voertuigen. Vanaf 2025 is deze innovatie beschikbaar in de modellen van de NEUE KLASSE. De BMW Group heeft ook het gebruik van kleurveranderingstechnologie verfijnd. Na op de laatste CES de BMW iX Flow Featuring E Ink te hebben onthuld, met de mogelijkheid om van zwart naar wit over te schakelen, kan BMW i Vision Dee nu zijn exterieur in maar liefst 32 kleuren samenstellen.

BMW Mixed Reality Slider

De BMW Mixed Reality Slider vormt in combinatie met het geavanceerde Head-Up Display het digitale hoogtepunt en de centrale bediening van BMW i Vision Dee. Met behulp van slimme sensoren op het instrumentenpaneel kunnen bestuurders zelf bepalen hoeveel digitale inhoud ze willen zien op het geavanceerde Head-Up Display. De selectie in vijf stappen varieert van analoge informatie over het rijgedrag, over de inhoud van het communicatiesysteem, tot projectie met augmented reality en toegang tot virtuele werelden.

BMW i Vision Dee

Tegelijkertijd kunnen dimbare ramen worden gebruikt om de werkelijkheid geleidelijk te vervagen. Mixed reality kan in BMW i Vision Dee op een meeslepende manier worden ervaren waarbij verschillende zintuigen worden aangesproken zonder dat er extra hulpmiddelen nodig zijn.

Geavanceerd BMW Head-Up Display

De BMW Group staat in de automobielsector bekend als een pionier op het gebied van het Head-Up-Display en heeft deze technologie de afgelopen twee decennia systematisch verfijnd. In BMW i Vision Dee maakt projectie over de volledige breedte van de voorruit het mogelijk om informatie op een zo groot mogelijk oppervlak weer te geven - dat pas als display herkenbaar wordt zodra het is geactiveerd.

BMW i Vision Dee
BMW presenteert de i Vision Dee in Las Vegas
BMW presenteert de i Vision Dee in Las Vegas
BMW presenteert de i Vision Dee in Las Vegas
BMW presenteert de i Vision Dee in Las Vegas
1/5

Op deze manier demonstreert de BMW Group het enorme potentieel van projectietechnologie en visualiseert BMW i Vision Dee hoe een geavanceerd head-up display ook in de toekomst kan worden gebruikt voor het display- en bedieningsconcept. De standaardversie van het BMW Head-Up-Display, die zich uitstrekt over de volledige breedte van de voorruit, zal vanaf 2025 worden gebruikt in de modellen van de NEUE KLASSE.

Stem- en fygital-pictogrammen

De digitale ervaring begint al buiten de auto, met een gepersonaliseerd welkomstscenario dat grafische elementen, licht- en geluidseffecten combineert. Natuurlijke taal is de eenvoudigste, meest intuïtieve vorm van interactie, die een perfect begrip tussen mensen en hun voertuigen mogelijk maakt. De koplampen en het gesloten nierrooster van BMW vormen ook een gemeenschappelijk phygitaal (samensmelting van fysiek en digitaal) icoon op een uniform oppervlak, waardoor het voertuig verschillende gezichtsuitdrukkingen kan produceren.

Dit betekent dat BMW i Vision Dee met mensen kan praten en tegelijkertijd stemmingen zoals vreugde, verbazing of goedkeuring visueel kan uitdrukken. BMW i Vision Dee kan ook een afbeelding van de avatar van de bestuurder op het zijraam projecteren om het welkomstscenario verder te personaliseren.

Wereldpremière

Na het debuut van de BMW iX Flow Featuring E Ink op CES 2022, onthult de BMW Group nu een kleurenversie van de E Ink-technologie in BMW i Vision Dee die voor het eerst wereldwijd als buitenhuid van de auto zal worden gebruikt.

BMW i Vision Dee wisselt niet alleen af tussen zwart en wit, maar heeft nu een veelkleurig, volledig variabel en individueel configureerbaar exterieur. Een ePaper-film van de samenwerkingspartner van de BMW Group, E Ink, is op de carrosserie aangebracht om dit kleurendisplay te creëren. Er kunnen maximaal 32 kleuren worden weergegeven.

BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
BMW i Vision Dee - Collage
8/9

Het carrosserieoppervlak van de BMW i Vision Dee is verdeeld in 240 E Ink-segmenten, die elk afzonderlijk worden bestuurd. Hierdoor kan binnen enkele seconden een bijna oneindige verscheidenheid aan patronen worden gegenereerd en gevarieerd. Het lasersnijproces dat werd gebruikt om de films te trimmen en het elektronische besturingsontwerp zijn ontwikkeld in samenwerking met E Ink. De aanpassing van deze technologie voor gebogen oppervlakken en de programmering van de animaties werden ontwikkeld door de eigen ingenieurs van BMW Group.

Reductief ontwerp

Het ontwerp van BMW i Vision Dee is bewust beperkt om de aandacht te vestigen op de digitale ervaring en het DNA van het merk BMW. Het exterieur wordt bepaald door het klassieke sedanontwerp met drie boxen dat de kern vormt van het merk BMW. Traditionele designelementen, zoals de niergrille van BMW, dubbele ronde koplampen en de Hofmeister-knik, zijn opnieuw ontworpen, waarbij fygitale pictogrammen analoge elementen vervangen. Dit geeft BMW i Vision Dee een eigen digitale, maar menselijke uitstraling.

Binnenin gaat digitalisering hand in hand met een beperkt gebruik van materialen, bedieningselementen en beeldschermen om ervoor te zorgen dat niets afleidt van de digitale ervaring en het nieuwe gevoel van meer rijplezier. Het onconventionele ontwerp van het stuur, met zijn centrale verticale spaak, creëert contactpunten die tot leven komen wanneer ze worden benaderd of aangeraakt en die kunnen worden bediend door de duim te bewegen. Deze fysieke contactpunten regelen de selectie van de inhoud die op de voorruit wordt geprojecteerd en ondersteunen zo, samen met het Head-Up Display, het principe van “handen aan het stuur, ogen op de weg”.

BMW i Vision Dee

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Alexis Daveloose5 januari 2023
company corner

BMW

LODDERSTRAAT 16, BORNEM 2880Meer info
Groothandel autoonderdelenFossiel aangedreven personenwagensAuto-invoerdersPick-upsHybride personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine