EU heeft 8 keer meer oplaadpunten per jaar nodig tegen 2030 om CO2-doelstellingen te halen
Een nieuw rapport van de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) onthult een verontrustende kloof tussen de huidige beschikbaarheid van openbare oplaadpunten voor elektrische auto's in de EU en wat er in werkelijkheid nodig zal zijn om de CO2-reductiedoelstellingen te halen.

Tussen 2017 en 2023 groeiden de verkoop van elektrische auto's in de EU drie keer sneller dan de installatie van oplaadpunten, aldus het rapport van ACEA. Vooruitkijkend heeft de EU tegen 2030 acht keer zoveel oplaadpunten per jaar nodig, volgens schattingen van de industrie.
"We hebben massale adoptie van elektrische auto's in alle EU-landen nodig om de ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen van Europa te behalen. Dit zal niet gebeuren zonder een breed beschikbare openbare oplaadinfrastructuur in de hele regio", verklaarde Sigrid de Vries, algemeen directeur van ACEA.
"We zijn zeer bezorgd dat de uitrol van oplaadinfrastructuur de afgelopen jaren geen gelijke tred heeft gehouden met de verkoop van batterij-elektrische auto's. Bovendien dreigt dit 'infrastructuurgat' in de toekomst groter te worden - in veel grotere mate dan de schattingen van de Europese Commissie."
Vorig jaar werden iets meer dan 150.000 openbare oplaadpunten geïnstalleerd in de EU (gemiddeld minder dan 3.000 per week), wat resulteert in een totaal van meer dan 630.000.
Volgens de Europese Commissie zouden er tegen 2030 3,5 miljoen oplaadpunten geïnstalleerd moeten zijn. Het behalen van deze doelstelling zou betekenen dat ongeveer 410.000 openbare oplaadpunten per jaar worden geïnstalleerd (of bijna 8.000 per week) - bijna drie keer de laatste jaarlijkse installatiesnelheid.
ACEA schat echter dat er tegen 2030 8,8 miljoen oplaadpunten nodig zouden zijn. Het behalen hiervan zou vereisen dat 1,2 miljoen oplaadpunten per jaar worden geïnstalleerd (of meer dan 22.000 per week) - acht keer de laatste jaarlijkse installatiesnelheid.
"Toegang tot openbare oplaadpunten is geen 'nice to have', maar een essentiële voorwaarde om het wegvervoer te decarboniseren, naast marktondersteuning en een concurrerend productiekader in Europa. Investeringen in openbare oplaadinfrastructuur moeten dringend worden opgevoerd als we het infrastructuurgat willen dichten en de klimaatdoelstellingen willen halen", waarschuwde de Vries.
