Management services Partnercontent

Tweedehandsautomarkt blijft goed presteren in april 2024

Aandeel (H)EV-voertuigen neemt aanzienlijk toe

Cijfers Traxio april 2024
Hoewel het aantal nieuwe registraties in april 2024 licht daalde met 0,4% is er toch een positieve langetermijntrend zichtbaar

Na een positieve evolutie van het aantal tweedehands ingeschreven voertuigen tijdens het eerste kwartaal van 2024, eindigde ook de maand april op een bemoedigende noot (+16,6%). Het aantal registraties voor nieuwe voertuigen daalde dan weer licht met 0,4% ten opzichte van 2023. Binnen het Belgische wagenpark neemt het marktaandeel van elektrische voertuigen steeds meer toe. Zowel nieuwe als tweedehands-EV’s vertonen hierbij een positieve dynamiek.

Genuanceerde daling van nieuwe voertuigen

“Ondanks de kortetermijnfluctuaties en een lichte daling van 0,4% in april 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar, getuigt het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s een gestage groei. In het eerste kwartaal van 2024 steeg het aantal met 2% ten opzichte van 2023. In vergelijking met de gegevens van 2022 is dit een significante toename van zelfs 33,2%, wat wijst op een positieve langetermijntrend”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO.

Registraties nieuwe EV april 2024
Het aantal nieuwe inschrijvingen voor elektrische wagens steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 96,5% in vergelijking met 2023

Stijgend marktaandeel van elektrische wagens

Tijdens het eerste kwartaal van 2024 werd een sterke stijging vastgesteld van de door particulieren aangekochte nieuwe en tweedehands elektrische voertuigen. Dit brengt een groei teweeg van respectievelijk 96,5% en 150,4%. Als gevolg van de verkrijgbare premie, is deze toename het grootst in Vlaanderen.

Nieuw versus tweedehands

Het aantal nieuwe inschrijvingen voor elektrische wagens steeg in het eerste kwartaal van 2024 met 96,5% naar 6.075 eenheden in vergelijking met 2023. Voor tweedehands-EV’s is deze groei nog groter. Binnen deze markt bewogen de cijfers van 1.335 registraties naar 3.343 inschrijvingen, wat resulteert in een stijging van 150,4%.

De verhoudingen voor nieuwe inschrijvingen van personenauto’s liggen duidelijk anders. Hybride- en elektrische voertuigen worden binnen dit segment aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, die het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen (63,9%). Daarenboven stijgt de vraag in hoeverre plug-inhybrides zullen evolueren op de tweedehandsmarkt, rekeninghoudend met de onlangs gewijzigde fiscaliteit.

Tweedehands EV april 2024
Voor tweedehands-EV’s is deze groei nog groter dan nieuwe elektrische voertuigen

Opmerkelijke toename in alle gewesten

De positieve dynamiek voor elektrische voertuigen is duidelijk merkbaar in Vlaanderen, waar 4.914 nieuwe exemplaren werden ingeschreven in de eerste drie maanden van 2024 (+132,0%). Deze opmerkelijke groei zorgt voor een marktaandeel van 80,9%, wat een toename is van 12,4% ten opzichte van 2023. Ook binnen de tweedehandsmarkt vertegenwoordigt Vlaanderen het grootste aandeel met 76,9%, gevolgd door Wallonië (18,9%) en Brussel (4,2%).

Vlaanderen noteerde een totaal van 2.551 tweedehands elektrische voertuigen, wat neerkomt op een aanzienlijke groei van 191,9% ten opzichte van 2023. Wallonië registreerde een totaal van 653 inschrijvingen (67%) en hoewel de absolute volumes lager zijn, heeft Brussel ook een sterke toename in inschrijvingen gezien (+98,6%).

Tweedehandsmarkt april 2024
De registratiegegevens van tweedehandsauto's tonen een stijgende trend tussen begin 2022 en begin 2024

Verdere groei van tweedehandsmarkt

De registratiegegevens van tweedehandsauto's tonen een stijgende trend tussen begin 2022 en begin 2024. In het eerste kwartaal van 2022 bedroeg het aantal registraties 216.279. Daarna steeg dit aantal verder naar 223.635 in 2023 en vervolgens naar 248.046 in 2024. Vlaanderen blijft hierbij de tweedehandsmarkt domineren met een aandeel van 56% (+1%). Terwijl het marktaandeel van Wallonië daalt naar 36% (-1%), behoudt Brussel zijn marktaandeel van 8%.

Stijgende populariteit voor hybridewagens

Terwijl het aantal inschrijvingen van benzinewagens in 2024 stabiel bleef (55%), daalde het aandeel dieselwagens naar 32%. Dit is ten voordele van hybride- en elektrische voertuigen, die hun marktaandeel bescheiden zagen verder groeien naar respectievelijk 9,8% en 2,7%. Deze evolutie is voornamelijk te danken aan de stijgende populariteit van hybridewagens, die succesvol zijn bij zowel particulieren als bedrijven. Naar verwachting zal het aandeel PHEV wel afnemen in de toekomst.

Brandstof tweedehands april 2024
Vooral hybridewagens stijgen aan populariteit, zowel bij particulieren als bij bedrijven

Gevestigde tweedehandsmerken

Volkswagen en BMW handhaven hun leidende posities in het marktaandeel van tweedehandsvoertuigen. Mercedes stijgt een plaats in de ranking en maakt de top 3 af. De top 5 wordt verder aangevuld door Opel en Peugeot. De vier populairste modellen bleven dezelfde in januari. De VW Golf (2.549) blijft op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (1.762), Opel Corsa (1.568) en BMW 3 Reeks (1.450). De BMW 1 Reeks sluit de top 5 af met 1.251 inschrijvingen.

De weg naar een verjongd wagenpark

In april 2024 bedroeg de mediane leeftijd van tweedehandsvoertuigen 7 jaar en 11 maanden, wat relatief hoog is. Toch is het totale wagenpark flink aan het verouderen, met een nefast gevolg voor de vergroening en uitstootreductie. Het aantal geleverde nieuwe auto’s nam het afgelopen jaar wel toe, waardoor er recente tweedehandsauto’s op de markt zijn gekomen die het Belgisch wagenpark verjongen. Zo is 36% van de ingeschreven tweedehandswagens minder dan 5 jaar oud.

Leeftijd tweedehands april 2024
De stijging van nieuwe geleverde auto's leidt tot recente tweedehandsauto’s die het Belgisch wagenpark verjongen

Steeds meer tweedehands bedrijfswagens

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar daar zit beweging in. In april 2024 werd maar liefst 89% van de inschrijvingen gedaan door privépersonen en 11% werd ingeschreven als bedrijfswagen. Dit laatste cijfer toont aan dat startende bedrijven steeds vaker kiezen voor tweedehandswagens. Hierbij hebben ze – voorlopig nog – het vaakst interesse in hybridewagens.

Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Tweedehands merken april 2024

Ivo Willems, Cardoen: “We groeien ten opzichte van vorig jaar. Toch hebben we enkele problemen ondervonden, zoals de poststakingen in Wallonië waardoor klanten hun nummerplaten niet toegestuurd kregen. Er is ook vraag naar oudere EV’s die conform zijn volgens de subsidieregeling, maar het aanbod van dergelijke wagens met een originele factuurprijs lager dan € 60.000 is helaas niet groot. Verder blijven kleine klassieke stadswagens het erg goed doen.”

Koen Claesen, Groupe Van Mossel Automotive: “In april merkten we een lichte vooruitgang op voor zowel nieuwe als tweedehandswagens. De vraag op de fleetmarkt bleef echter relatief zwak. Binnen dat segment stellen we vast dat sommige klanten vooral nog traditionele motorisaties overwegen voor instap- of functiewagens. Ook de gunstige fiscaliteit voor EV’s wordt afgewogen tegen de lage huurkost van een wagen met verbrandingsmotor. Daardoor is de elektrificatie volledig ingezet.”

Verkoopstype tweedehands april 2024

“Particuliere klanten kiezen vooral voor benzinemotoren en soms voor een (zelfladende) hybride. De stijgende rentekosten zetten hierbij een domper op het budget van particulieren, waardoor ze wachten of een tweedehandswagen kopen. De elektrificatie komt daarbij nog niet echt van de grond door het beperkte aanbod aan betaalbare EV’s. Bovendien geldt de bonus voor elektrische voertuigen alleen voor tweedehandswagens die drie jaar ingeschreven zijn, wat het aanbod aanzienlijk beperkt.”

Gianni Nobile, Groupe CAR Avenue (NISSAN/BYD/TOYOTA/LEXUS): “Hoewel de merk- en modelmix lichtjes veranderde, hebben we de maand april afgesloten met een totaal verkoopvolume dat stabiel bleef in vergelijking met april 2023. De particuliere markt blijft stabiel, grotendeels dankzij ons assortiment hybrideaandrijvingen. Toch is het tempo van b2b-bestellingen aanzienlijk strakker in vergelijking met het eerste halfjaar van 2023.”

Regio tweedehands april 2024

“De interesse in elektrische voertuigen voor onze gevestigde merken lijkt in Wallonië niet zo snel te groeien als in Vlaanderen. Dit kan te wijten zijn aan een beperkter aanbod van voornamelijk D-SUV’s. Verder blijft de particuliere markt in het algemeen onbeslist en sterk beïnvloed door mobiliteit- en voertuigkeuzes. Wij verwachten dan ook dat hybridevoertuigen steeds meer particulieren zullen aantrekken. Ook verwachten we dat bedrijven sneller zullen schakelen naar elektrische voertuigen, in overeenstemming met de belastingwetgeving die van kracht is sinds 1 juli 2023.”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Suzanne Lazar7 juni 2024
company corner

TRAXIO

AVENUE J. BORDET 164, BRUSSEL (EVERE) 1140Meer info
GarageconceptenFossiel aangedreven personenwagens
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine