Tuinmachines Partnercontent

"We willen dat bezoekers dit stukje geschiedenis blijven onthouden"

Het verhaal van Bernard en Jérémy, erfgoedbeschermers bij de Citadel van Namen

Bernard en Jérémy
Bernard en Jérémy, tuinmannen van vzw L'Atelier die de Citadel van Namen onderhouden

In Namen kan je niet om de citadel heen. Deze historische site vertelt meer dan 2.000 jaar geschiedenis en draagt de titel van “Uitzonderlijk Erfgoed”. Om de Citadel van Namen te onderhouden, rekent de stad op de sterke werkers van de Naamse vzw L’Atelier (afdeling Parken & Tuinen).  

Een sociale werkplaats om het groen te onderhouden

De vzw L’Atelier is een sociale werkplaats waar mensen centraal staan. Hun doel? Personen met een beperking betaald werk geven in een lokale, duurzame en bloeiende omgeving. 

Zo ook Bernard en Jérémy. Zij gaan elke dag met hart en ziel aan de slag – in hun gele overall en gewapend met STIHL machines. Hun uitzonderlijke werk in het groen rond de Citadel van Namen blijft niet onopgemerkt, want Bernard en Jérémy krijgen vaak complimentjes over hoe verzorgd de site is.

Jérémy: "Hier doen we van alles. We snoeien heggen, ruimen bladeren op en maaien het gazon. Op moeilijk bereikbare plekken gebruiken we daarvoor een bosmaaier. Maar wij verzamelen en sorteren ook het afval. Door het jaar zijn er tal van activiteiten in de citadel, en dan zorgen wij dat alles binnen en buiten kraaknet is. Het is fijn als bezoekers zeggen dat we ons werk goed doen. We willen dat ze zich dit stukje geschiedenis blijven herinneren."

Jérémy STIHL bladblazer
Jérémy: "Het is fijn als bezoekers zeggen dat we ons werk goed doen"
Bernard STIHL citadel
Bernard: "Ondanks mijn leeftijd blijf ik mijn job bij de citadel vol passie uitvoeren"
2/2

HUN GROOTSTE UITDAGING? SCHUINE GRASVLAKTES

Van tuinman tot herder

Soms krijgt het onderhoudsteam van de Citadel van Namen hulp uit onverwachte hoek: schapen die komen grazen op de schuine grasvlaktes. Bernard geeft toe dat het niet simpel is om die hellingen te onderhouden. 

Bernard: "Ik ben echt gemaakt om buiten te werken. Ondanks mijn leeftijd blijf ik mijn job bij de citadel vol passie uitvoeren. De grootste uitdaging voor mij? Dat zijn de hellende grasvlaktes, want die zijn steil en glad. We moeten ons goed vastbinden om daar ons werk te kunnen doen. Gelukkig zijn we goed opgeleid. We kennen de veiligheidsmaatregelen en hebben het juiste materiaal voor dit soort werk. En in ons team kunnen we allemaal op elkaar rekenen. Ja, zelfs op de schaapjes."

Advies van professionals

Machines die jaren meegaan

Bernard: "Het is essentieel dat je alle veiligheidsregels kent als je in de tuin werkt. Voor professionele tuinmannen zoals wij is het goed om regelmatig opleidingen te volgen, want ons vak verandert razendsnel. Mijn tip: je gebruikt het best lichte machines met een goed harnas voor je rug. Je zal me later bedanken", lacht hij.

STIHL bladblazer Namen
Jérémy: "Of je nu werkt met een heggenschaar, bladblazer of bosmaaier; regelmatig onderhoud is onmisbaar"

Jérémy: "Of je nu werkt met een heggenschaar, bladblazer of bosmaaier; regelmatig onderhoud is onmisbaar. Wij maken onze machines bijvoorbeeld na elk gebruik schoon, met een blazer – of eigenlijk een compressor – in onze werkplaats. Zo verwijderen we meteen de hardnekkigste vuilresten. Sommige machines zijn 20 jaar oud, en ze werken nog altijd prima! Het draait allemaal om een goed onderhoud."

Over STIHL
De STIHL Groep ontwikkelt, produceert en verkoopt machines voor tuinonderhoud, bosbouw, landbouw, landschapsonderhoud en de bouwsector met de nodige aandacht voor veiligheid. Dat ruime aanbod vult STIHL aan met digitale innovaties om de verschillende doelgroepen de verwachte kwaliteit te kunnen bieden. Alle machines, accessoires, beschermende kleding en toebehoren worden aangeboden via een gespecialiseerd netwerk dat bestaat uit 42 eigen distributie- en marketingmaatschappijen, ongeveer 120 invoerders en meer dan 55.000 dealers in ruim 160 landen.

STIHL investeert continu in de toekomst en houdt hierbij rekening met de impact op de maatschappij en het milieu. Consumentenbelangen, milieubescherming, sociaal-economische kwesties en mensenrechten worden systematisch mee in beschouwing genomen.

STIHL werd in 1926 opgericht en is sinds 1971 wereldwijd het best verkochte kettingzaagmerk. Het bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Waiblingen bij Stuttgart. De productie is wereldwijd verspreid over zeven landen: Duitsland, de VS, Brazilië, Zwitserland, Oostenrijk, China en de Filippijnen. In 2021 behaalde STIHL met 20.094 medewerkers wereldwijd een omzet van 5.06 miljard euro.

STIHL BENELUX werd in 1985 opgericht en telt op vandaag 80 medewerkers. Met een netwerk van 775 dealers realiseerde de organisatie met hoofdzetel in Puurs-Sint-Amands een omzet van 176 miljoen euro.

YouTube-link
youtube.com/watch

Socials
Facebook NL: facebook.com/stihlNL
Instagram NL: instagram.com/stihl.nederland
YouTube: youtube.com/c/STIHLBenelux
LinkedIn: linkedin.com/company/10324268

Andreas STIHL NV
VEURTSTRAAT 117
2870 PUURS-SINT-AMANDS
+32 2 891 02 77
info@stihl.be / info@stihl.nl
stihl.be / stihl.nl

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

ANDREAS STIHL

VEURTSTRAAT 117, PUURS-SINT-AMANDS 2870Meer info
Tuinmachines op best choiceHogedrukreinigersBladblazersBosmaaiersGrondfreesmachinesGrasmaaiersGrastrimmersHakselaarsHeggenscharenKettingzagenRobotmaaiersSnoeischarenTuinmachinesVerticuteermachinesZitmaaiersElektrische tuingereedschappenPbm persoonlijke bescherming
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine