Haal Scandinavië naar binnen
Ambiente verzamelt alle trends
Tijdloos, minimalistisch, praktisch: Scandinavisch design staat bekend om zijn strakke en eenvoudige vormentaal. Kwaliteit en functionaliteit ontmoeten creatieve interieurconcepten van modern woondesign. Wereldwijd heeft de inrichtingsstijl zich zowel gevestigd als puristisch als als veelzijdig in de interieurkosmos. Ambiente verzamelt nog eens alle komende bestsellers in Scandinavisch design op de beurs in Living Hall 3.1.
Weerspiegeling van wensen
"In een tijd waarin waarden als authenticiteit, duurzaamheid en verantwoorde productie steeds meer bepalend zijn voor aankoopbeslissingen, is tijdloos, duurzaam design meer dan ooit in trek. Nordic design staat voor tijdloosheid, doordacht design, innovatieve functionaliteit en hoogwaardige materialen. Het weerspiegelt ook de huidige wensen van de consument: op de natuur geïnspireerde kleuren, zachte vormen en een uniforme vormentaal. Traditionele en handgemaakte details geven rust en stralen duurzaamheid uit", zegt Yvonne Engelmann, directeur Ambiente Living, Giving en Working.
Ambiente is de plaats waar nieuwe designlijnen kunnen gepresenteerd worden
Eerste Ambiente in drie jaar
Meer dan 70 exposanten presenteren in Living Hall 3.1 oplossingen voor interieurconcepten in Scandinavische stijl. Naast Zweden, Noorwegen en Finland vinden de bezoekers veel exposanten uit Denemarken – de thuisbasis van talloze wereldberoemde designgrootheden. Zoals Michael Ring, CEO en eigenaar van het Deense designhuis Stelton A/S: "Het is de eerste Ambiente-beurs in drie jaar dus hebben Stelton en RIG-TIG de nieuwigheden gespaard tot nu", vertelt Ring. Het Scandinavische design zal er vertegenwoordigd worden door de sterkste merken uit het noorden.
nieuwe zakenpartners
"Ambiente is de grootste en belangrijkste beurs voor onze industrie en ons bedrijf. Voor ons is het dé plek waar we onze nieuwe designlijnen kunnen presenteren en bestaande en nieuwe zakenpartners uit de hele wereld kunnen ontmoeten. Daar creëren we een universum van onze merken en inspireren we bezoekers met nieuwe bestsellers van Scandinavisch design voor de woonomgeving", zegt Charlotte Krath, hoofd exportverkoop bij F&H Group A/S.
Levenslange producten
Pierre Daut, salesmanager Dach & Benelux van het Deense designbedrijf Georg Jensen, kijkt ook uit naar Ambiente: "Deens design staat niet alleen voor duurzame ontwerpen, maar moet ook altijd aan hoge kwaliteitseisen voldoen – onze producten gaan immers vaak een leven lang mee of worden zelfs geërfd. Dus op 's werelds toonaangevende beurs in de sectoren Living, Dining, Giving en Working kijken we zowel uit naar vele spannende ontmoetingen met onze klanten als naar het live presenteren van onze collectie iconische designklassiekers in al hun breedte en kwaliteit. Spannende nieuwe designsamenwerkingen vullen onze aanwezigheid aan en Ambiente speelt een centrale rol in onze verdere internationalisering."
Lezingen
Tijdens de beurs kunnen vakbezoekers niet enkel genieten van inzichten in de wereld van Scandinavisch design: er worden ook lezingen gehouden. Die lezingen zullen gehouden worden in de Conzoom Solutions Academy.
Michael Ring
Een van die lezingen zal gegeven worden door Michael Ring. Hij behandelt vragen als: Waar komt Deens Design vandaan. Wint de combinatie van design en functie van functie alleen? In welke richting ontwikkelt het Deens design zich? Ring heeft al 25 jaar ervaring in de Deense designindustrie achter de rug. Hij zal in zijn lezing 'Danish Design – how come it rocks the world' het succesrecept van het Deens design onthullen.
Sebastian Holmbäck
Ook de meermaals bekroonde ontwerper Sebastian Holmbäck, die onder meer de bekroonde Emma-collectie en Pure Black-messen voor Stelton mede ontwierp, zal het publiek van een lezing voorzien. Hij zal het in zijn lezing hebben over 'Designobjecten als culturele markers en waarom u zich daar zorgen over zou moeten maken'. Holmbäck zal antwoorden geven op vragen als: Wat is een cultural marker? Wat betekent het voor een merk om een cultural marker in zijn portfolio te hebben? Bestaat er een formule voor het creëren van een cultural marker?
Vanaf februari 2023 wordt Ambiente tegelijkertijd met de toonaangevende internationale vakbeurzen voor consumptiegoederen Christmasworld en Creativeworld in het beurscentrum van Frankfurt gehouden.
