Aveve wordt Arvesta
Aankoop voortaan centraal

Aveve wordt Arvesta. Zowel het merk Aveve als de 39 andere merken van Arvesta blijven gewoon bestaan. Denk maar aan Cofabel, Dumoulin, Sanac, Hermoo en vele andere. Arvesta zal enkel fungeren als een soort kwaliteitslabel, zodat deze merken duidelijk kunnen maken dat ze bij dezelfde sterke groep behoren. Ook de vertrouwde Aveve winkels behouden gewoon hun naam. Die naamsverandering kadert in een veel breder transformatieplan. “Dit is een logische stap in onze evolutie”, zegt CEO Eric Lauwers. “We willen centraliseren, zowel intern als in het beeld naar buiten toe.” Zo zal de aankoop centraal gebeuren en komt er meer overleg tussen de experten van de verschillende merken. Dit was in het verleden niet het geval. “Vroeger waren de verschillende merken soms zelfs concurrenten van elkaar. Dat mag in de nieuwe visie niet meer gebeuren.” De land- en tuinbouwer zal dus wel nog gewoon bij zijn vertrouwde merk kunnen aankopen, maar na verloop van tijd zal hij merken dat er meer samenwerking is tussen de verschillende Arvesta-bedrijven. De naam Arvesta werd niet toevallig gekozen. Het is een samentrekking van de woorden ‘arvus’, wat Latijns is voor ploeg, ‘harvest’ (oogst) en ‘invest’, wat verwijst naar innovatie. En dat laatste staat hoog op de agenda. Zo zal Arvesta in de komende drie jaar meer dan 100 miljoen euro investeren in een overkoepelende IT-infrastructuur, het moderniseren van haar productiesites en het ontwikkelen van landbouwinnovaties. Daarnaast wil het bestaande innovaties verder ondersteunen, zoals de dronetechnologie in de zadenproefvelden, het Taintstop-voeder tegen berengeur van Dumoulin en het mobiele gotensysteem van Hortiplan. “Concreet komt het erop neer dat we de boer en tuinder nog beter en sneller van dienst willen zijn en samen met hem in rendement willen groeien”, aldus de CEO. “We willen de expertise die hebben beter benutten via kruisbestuiving tussen de merken.”