Tenco beschermt alles wat buiten staat sinds 1885
Na jarenlang een sterke positie op de Nederlandse markt te hebben opgebouwd, laat Tenco, gespecialiseerd in het beschermen en verfraaien van hout en buitenconstructies, nu ook van zich horen in België. Het bedrijf bereidt zich namelijk voor om in 2026 de sprong naar ons land te maken.
140 jaar rijke geschiedenis
Tenco, een samentrekking van ‘Touwen & Co.’, werd vanaf 1885 groot met de productie en handel van teerhoudende producten voor binnenvaartschippers en carbolineum voor agrariërs en aannemers. Het bedrijf stopte hiermee in de jaren ’90 van de vorige eeuw wegens een verbod op teerhoudende producten. Tegenwoordig is Tenco vooral bekend van de verf, beits en olie voor schuren, schuttingen, pergola’s en andere houten objecten in tuinen.
ONDERDEEL VAN IKO
Sinds 2000 is Tenco onderdeel van IKO, een internationale speler in de dakbedekking-, vochtbestrijding-en isolatiemarkt. Binnen dit grotere geheel is er een wederkerige uitwisseling van kennis en knowhow tussen Tenco en de IKO-groep, in het bijzonder met de divisie Aquaplan.
Mee-evolueren met de tijd
Dat Tenco sindsdien niet heeft stilgestaan, blijkt uit het voortdurend evoluerende aanbod. Waar het merk traditioneel werkte met solventgedragen producten op terpentinebasis, verschuift de markt inmiddels steeds meer richting milieuvriendelijke alternatieven. "De acceptatie voor watergedragen verven bij consumenten groeit gestaag, en wij volgen dit marktdictaat door onze portfolio hierin te verbreden."
Desondanks blijft het volgens de fabrikant belangrijk om solventalternatieven beschikbaar te houden, vanwege de aanhoudende vraag en behoefte aan een compleet productgamma. "Bovendien zijn de huidige solventvarianten aangepast aan de huidige wet- en regelgeving, waardoor ze veiliger en milieuvriendelijker zijn."
Sprong naar België
Na jarenlang een sterke greep op de Nederlandse markt te hebben gehad, ziet Tenco de vraag vanuit België en daarbuiten almaar toenemen. Het bedrijf is daarom druk bezig om de communicatie volledig tweetalig te maken en de look & feel af te stemmen op de Belgische markt.


