Imperial Brands in verweer tegen daling marges voor winkelier
Begin dit jaar voerde de overheid een serieuze accijnsverhoging op sigaretten en tabak door. De prijsstijging is maar liefst 70 cent op een pakje van 20s (7,50 i.p.v. 6,80 euro) en 1,47 euro op een RYO-pouch van 50g (11,17 ipv 9,70 euro). Niet alleen de consument, ook de winkelier zal hiervan de gevolgen voelen. Miguel Denys, Market Manager voor België en Luxemburg bij Imperial Brands, waarschuwt de sector.
Impact op winkelier
“Elke accijnsverhoging heeft een enorme impact op de winkelier”, aldus Denys. “Maar deze is uitzonderlijk zwaar. Bij elke prijsstijging moet hij immers meer investeren in zijn stock. En dat in een tijd dat de krantenwinkelier het al niet makkelijk heeft. Diverse categorieën hebben het moeilijk, los van alle problemen die door Covid-19 veroorzaakt worden.”
Marges behouden
“Het is onze bedoeling dat de winkelier er bij elke prijsstijging die het gevolg is van een accijnsstijging in waarde niet op achteruit mag gaan”, gaat hij verder. “Hij mag hiervan niet de dupe worden. Hoe we dat proberen te doen? Neem nu een pakje sigaretten van 10 euro waar de winkelier bv. 10% marge op heeft. Als 80% accijns op datzelfde pakje morgen 82% wordt, dan zal de prijs van het pakje bijna met 1 euro moeten stijgen om diezelfde 10% marge te behouden. Maar dat gebeurt niet. Integendeel, de procentuele marge van de winkelier daalt voortdurend, in dit voorbeeld van 10 naar 9,8%. Wij willen alles in het werk te stellen opdat hij die 1 euro toch zeker verdient. We doen dat door bijvoorbeeld meer marge te geven aan de groothandel in de hoop dat de groothandel deze door vertaalt naar de winkelier zodat voor hem de waarde gelijk kan blijven. We doen dit vooral bij onze VFM-merken, zoals John Player Special én zeker ook voor de grotere verpakkingen.”
Niet belangeloos
“Uiteraard doen we dit niet belangeloos. We hopen dat de winkelier zo meer oog zal hebben voor onze merken, omdat hij daar meer op zou kunnen verdienen. Het is daarom ook jammer dat veel onafhankelijke winkeliers hun boekhouding uitbesteden. Boekhouders hebben helaas geen besef van die verschillen in marges. Daarom raden wij elke winkelier aan op het einde van de dag te kijken naar wat hij verdient op welke categorieën, naar welke winstmarge hij op welke producten haalt. Het verschil is misschien niet groot, maar alle beetjes helpen.”
Advies
“Bovendien is het ook belangrijk dat elke winkelier meer doet dan alleen verkopen”, aldus Denys. “Ook krantenwinkeluitbaters moeten nadenken over hoe ze hun klanten kunnen adviseren, zelfs in de categorie van rookwaren. Veel winkeliers verkopen alleen, maar adviseren niet. We proberen hen daar regelmatig attent op te maken.”
Minder pakjes
“We beseffen echter ook wel dat we het de winkels met al die verschillende pakjes niet makkelijker op maken. Zo wordt de inhoud van pakjes bij een accijnsstijging vaak verminderd. Bijvoorbeeld een pakje van 50 stuks wordt vaak verminderd tot 47 of 48 stuks om aan de consument dezelfde verkoopprijs te kunnen bieden. Naar het voorbeeld van het Groothertogdom Luxemburg zijn wij er ook voorstander van om in België enkel nog pakjes van 20, 25, 30, 35, 40 en 45 stuks te vermarkten. Die standaardisatie moet de winkelier ook helpen in zijn stockmanagement. Door het aantal verpakkingen te verminderen, verkleint het assortiment en zal de winkelier een betere cashflow hebben.”

Strijd tegen afval
Miguel waarschuwt ook voor een aankomende nieuwe Europese regelgeving: Single-Use Plastics (SUP). De lidstaten moeten ervoor zorgen dat er minder plastic verpakkingen én producten op de markt komen. Er komt ook een verbod op bepaalde plastic wegwerpproducten. Vanaf 2024 moeten doppen en deksels vastzitten aan plastic flessen en drankverpakkingen. Vanaf 2025 moeten PET-flessen voor minstens 25% uit gerecycleerde kunststoffen bestaan (30% in 2030). Dit jaar nog komt er een voorschrift op hygiëneproducten (zoals vochtige doekjes, tampons en maandverband), tabaksproducten en drinkbekers. Hierop staat bij welk afval dit hoort (hoe af te danken). Ook staat er informatie op over de kunststoffen in het product en welk gevolg dit heeft op het milieu. In het geval van sigaretten gaat dit over plastic in de filter. Er zal een logo op de zijkant aangebracht moeten worden. De winkelier zal vanaf juli nieuwe verpakkingen in zijn assortiment beginnen te zien. Verder zullen de producenten mee moeten zorgen voor de inzameling, het vervoer en de verwerking van het zwerfafval, en voor bewustwording van de consument. De overheid gaat consumenten informatie geven over herbruikbare alternatieven, en over mogelijkheden voor goed afvalbeheer. “De meerkost die dit met zich zal meebrengen, dreigt te zullen worden doorgerekend aan de eindklant”, waarschuwt Denys.

