Laadpalen Partnercontent

14.000 openbare oplaadpunten per week nodig in de hele EU

Gesteund door nieuw onderzoek roept de Europese federatie van autofabrikanten (ACEA) alle EU-lidstaten op om dringend meer te investeren in infrastructuur voor elektrisch oplaadbare auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen.

14.000 openbare oplaadpunten per week nodig in de hele EU

De auto-industrie brengt al honderden modellen voertuigen met een lage of nulemissie op de markt, maar maakt zich ernstig zorgen over de trage aanleg van de infrastructuur die nodig is om deze voertuigen op te laden en van brandstof te voorzien. De verkoop van elektrisch oplaadbare auto's is de afgelopen vijf jaar vertienvoudigd en bereikte vorig jaar 1,7 miljoen eenheden (of 18% van de totale markt). Het aantal openbare oplaadpunten in de EU is in diezelfde periode met een factor 2,5 toegenomen.

Volgens nieuw sectoroverschrijdend onderzoek op basis van een analyse van McKinsey zouden er tegen 2030 in de hele EU tot 6,8 miljoen openbare oplaadpunten nodig zijn om de voorgestelde CO2-reductie van 55% voor personenauto's te halen. Dit cijfer is bijna twee keer zo hoog als het cijfer dat de Europese Commissie heeft voorgesteld in haar voorstel voor een verordening betreffende een infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR), waarover nu wordt onderhandeld in het Europees Parlement en de Raad.

Dit betekent dat in de hele EU tot 14.000 openbare oplaadpunten voor alle voertuigsegmenten per week zouden moeten worden geïnstalleerd – tegenover minder dan 2.000 per week nu.

"De overgang naar nulemissie is een wedloop op lange termijn", verklaarde Oliver Zipse, voorzitter van ACEA en CEO van BMW Group. "De belangrijkste uitdaging is nu om alle lidstaten ervan te overtuigen het tempo van de aanleg van de vereiste infrastructuur op te voeren. We hebben absoluut behoefte aan een ambitieuze afronding van het AFIR-voorstel, zowel wat betreft het tijdschema als de doelstellingen die voor elk EU-land vastgesteld zijn."

Hoewel er in het begin aanzienlijke investeringen nodig zullen zijn, vertegenwoordigen deze slechts een fractie van de totale investeringen in vergelijkbare infrastructuurprojecten – en zouden zij enorme milieuvoordelen opleveren. In het nieuwe onderzoeksdocument worden de jaarlijkse kosten voor openbare oplaadinfrastructuur geraamd op 8 miljard euro – ongeveer 16% van de investeringen in 5G en hogesnelheidsinternetnetwerken.

De locaties, de ruimte en de vermogensniveaus die nodig zijn voor infrastructuur voor zware bedrijfsvoertuigen verschillen aanzienlijk van die voor personenauto's. Volgens het onderzoeksdocument zullen vrachtwagens tegen 2030 279.000 oplaadpunten nodig hebben, waarvan 84% in vlootknooppunten. De resterende laadpunten zullen voornamelijk openbare, snelle laadpunten langs de snelweg (36.000) en openbare nachtlaadpunten (9.000) zijn.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

ACEA

NERVIERSLAAN 85, BRUSSEL (ETTERBEEK) 1040Meer info
Fossiel aangedreven personenwagensKleine bestelwagens (<2 t)Middelgrote bestelwagens (2-3 t)Grote bestelwagens (>3 t)Pick-upsHybride personenwagensLichte vrachtwagens (<16t)Fossiel aangedreven vrachtwagensZware vrachtwagens (>16t)
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine