Auto rijtesten

BYD ontwikkelt eigen, EV-specifieke onderstel- en koetswerkcontrole

De BYD Dolphin en Seal zijn nog maar net gelanceerd in Europa of tijdens Auto Shanghai 2023 presenteerde BYD – alsook de BYD-submerken Denza en Yangwang – een serie nieuwe modellen en conceptstudies. Terwijl de pers zich vergaapte aan die stormvloed aan nieuwe modellen, liep er in het BYD-hoofdkantoor in Shenzhen een lanceerevenement rond nieuwe technologieën. Bleek dat BYD de eerste Chinese autofabrikant is die specifiek voor NEV's (voertuigen op nieuwe energie) een Intelligent Body Control System heeft ontwikkeld.

Yangwang U8
De Yangwang U8 wordt een high-end offroad e-SUV die twee in eigen (BYD-)huis ontwikkelde kerntechnologieën integreert: het e4 Platform en het BYD DiSus-P Intelligent Hydraulic Body Control System. Deze Yangwang U8 heeft meer dan 1.100 pk aan boord en snelt in 3,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u

Het volledig in huis ontwikkelde BYD DiSus Systeem is exclusief ontworpen voor NEV's en maakt van BYD de eerste Chinese autofabrikant die zijn EV's met "eigen" Intelligent Body Control-technologie uitrust. Na een reeks zelf ontwikkelde 'autogeëlektrificeerde' applicaties zorgt BYD met deze DiSus-bodycontrole opnieuw voor interessante autonieuwigheid.

Even herinneren aan eigen ontwikkelde BYD-toepassingen: het DM-i superhybridesysteem als afgeleide van BYD's eigen ontwikkelde DM1-systeem. Het is een energiebesparende technologie waarbij twee e-motoren en een atmoesferisch beademde 1.0 liter 3-cilinder een groter elektrisch rijbereik nastreven. Technisch vooruitstrevend en typisch BYD zijn ook het e3- en e4-platform en de eigen ontwikkelde en geproduceerde Blade-batterijen.

Denza N
Denza is net als Yangwang een high-endsubmerk uit de gediversifieerde BYD-merkenmatrix. Tijdens Auto Shanghai 2023 presenteerde Denza o.m. deze Denza N. Een luxe-SUV die wordt uitgerust met 's werelds eerste supergevoelige interactieve intelligente cockpit en het DiSus System-A Intelligent Pneumatic Body Control System

Basis voor verdere ADAS-ontwikkelingen

Na deze technische doorsteken – telkens met focus op NEV-(in hoofdzaak EV-)toewijding – overtreft BYD nu ook menig EV-concurrent in het onder controle houden van vertical motion-koetswerkbewegingen (verticale alteraties) van veel zwaarder (dan klassieke ICE-voertuigen) wegende en moeilijker af te veren EV's.

BYD DiSus is op te splitsen in Intelligent Damping Body Control System (DiSus-C), Intelligent Air Body Control System (DiSus-A) en Intelligent Hydraulic Body Control System (DiSus-P). Belangrijk is dat BYD DiSus System optimaal de elektrificatiemeerwaarde kan aanwenden om een uitvoerige systematiek te realiseren van perceptie, besluitvorming en om de rijervaring aanzienlijk te verbeteren.

Want het BYD DiSus System reikt verder dan enkel het onder controle houden van verticale koetswerkalteraties. Het brengt daarentegen een allesomvattende controle over alle koetswerkbewegingen. Zowel wat laterale, longitudinale als verticale alteraties betreft. Of hoe BYD daarmee een nieuwe basis legt voor verdere ontwikkelingen op het gebied van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

BYD Seagull
Tijdens Auto Shanghai 2023 zet BYD een serie nieuwe modellen in de spots, waaronder deze zuiver elektrische SUV-B-segmenter, de Seagull

DiSus-C (Damping Body Control) dankzij OTA-upgrade

Het BYD DiSus System zal beschikbaar zijn in meerdere modellen van de BYD Dynasty- en BYD Ocean-serie. Ook BYD-submerk Denza en BYD high-end Yangwang zullen dankbaar gebruikmaken van DiSus System-technologie. Zo zal de Yangwang U8 de eerste worden die DiSus-P (Intelligent Hydraulic Body Control System) gemonteerd krijgt.

De Denza N7 wordt al tijdens zijn assemblage bedacht met DiSus-A (Intelligent Air Body Control System). De BYD Han en Tang alsook de Denza-modellen kunnen met over-the-airupgrades (OTA) DiSus-C (Damping Body Control System) downloaden. Voor zover in die modellen de daarvoor nodige hardware beschikbaar is.

AUTO SHANGHAI 2023: BYD & DE (TECHNOLOGISCHE) YANGWANG-ARCHITECTUUR
BYD toonde in Shanghai een reeks nieuwe modellen. Daarbij onder meer een elektrische SUV waarmee gelonkt wordt naar het B-segment. Verder de BYD Seagull, de BYD Chaser 07 alsook een Song L-conceptwagen. Yangwang, het premiumsubmerk van BYD, presenteerde de offroad U8 en een imposante supercar: de U9. Denza, een ander high-endsubmerk van BYD, showde voor het eerst de Denza N7 en de Denza D9 Premier. In Shanghai wordt ook de Yangwang-architectuur in de spots gezet. Die werd exclusief ontwikkeld voor premium NEV's en integreert zes BYD-kerntechnologieën. Lees: het e4 Platform, DiSus Intelligent Body Control System, Blade Battery, Master Body, Smart Cockpit en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De Yangwang U8 en U9 worden de eerste modellen die gebouwd werden volgens de hoogtechnologische regels van die Yangwang-architectuur.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens26 april 2023
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine