BYD ontwikkelt eigen, EV-specifieke onderstel- en koetswerkcontrole
De BYD Dolphin en Seal zijn nog maar net gelanceerd in Europa of tijdens Auto Shanghai 2023 presenteerde BYD – alsook de BYD-submerken Denza en Yangwang – een serie nieuwe modellen en conceptstudies. Terwijl de pers zich vergaapte aan die stormvloed aan nieuwe modellen, liep er in het BYD-hoofdkantoor in Shenzhen een lanceerevenement rond nieuwe technologieën. Bleek dat BYD de eerste Chinese autofabrikant is die specifiek voor NEV's (voertuigen op nieuwe energie) een Intelligent Body Control System heeft ontwikkeld.
Het volledig in huis ontwikkelde BYD DiSus Systeem is exclusief ontworpen voor NEV's en maakt van BYD de eerste Chinese autofabrikant die zijn EV's met "eigen" Intelligent Body Control-technologie uitrust. Na een reeks zelf ontwikkelde 'autogeëlektrificeerde' applicaties zorgt BYD met deze DiSus-bodycontrole opnieuw voor interessante autonieuwigheid.
Even herinneren aan eigen ontwikkelde BYD-toepassingen: het DM-i superhybridesysteem als afgeleide van BYD's eigen ontwikkelde DM1-systeem. Het is een energiebesparende technologie waarbij twee e-motoren en een atmoesferisch beademde 1.0 liter 3-cilinder een groter elektrisch rijbereik nastreven. Technisch vooruitstrevend en typisch BYD zijn ook het e3- en e4-platform en de eigen ontwikkelde en geproduceerde Blade-batterijen.
Basis voor verdere ADAS-ontwikkelingen
Na deze technische doorsteken – telkens met focus op NEV-(in hoofdzaak EV-)toewijding – overtreft BYD nu ook menig EV-concurrent in het onder controle houden van vertical motion-koetswerkbewegingen (verticale alteraties) van veel zwaarder (dan klassieke ICE-voertuigen) wegende en moeilijker af te veren EV's.
BYD DiSus is op te splitsen in Intelligent Damping Body Control System (DiSus-C), Intelligent Air Body Control System (DiSus-A) en Intelligent Hydraulic Body Control System (DiSus-P). Belangrijk is dat BYD DiSus System optimaal de elektrificatiemeerwaarde kan aanwenden om een uitvoerige systematiek te realiseren van perceptie, besluitvorming en om de rijervaring aanzienlijk te verbeteren.
Want het BYD DiSus System reikt verder dan enkel het onder controle houden van verticale koetswerkalteraties. Het brengt daarentegen een allesomvattende controle over alle koetswerkbewegingen. Zowel wat laterale, longitudinale als verticale alteraties betreft. Of hoe BYD daarmee een nieuwe basis legt voor verdere ontwikkelingen op het gebied van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).
DiSus-C (Damping Body Control) dankzij OTA-upgrade
Het BYD DiSus System zal beschikbaar zijn in meerdere modellen van de BYD Dynasty- en BYD Ocean-serie. Ook BYD-submerk Denza en BYD high-end Yangwang zullen dankbaar gebruikmaken van DiSus System-technologie. Zo zal de Yangwang U8 de eerste worden die DiSus-P (Intelligent Hydraulic Body Control System) gemonteerd krijgt.
De Denza N7 wordt al tijdens zijn assemblage bedacht met DiSus-A (Intelligent Air Body Control System). De BYD Han en Tang alsook de Denza-modellen kunnen met over-the-airupgrades (OTA) DiSus-C (Damping Body Control System) downloaden. Voor zover in die modellen de daarvoor nodige hardware beschikbaar is.
AUTO SHANGHAI 2023: BYD & DE (TECHNOLOGISCHE) YANGWANG-ARCHITECTUUR
BYD toonde in Shanghai een reeks nieuwe modellen. Daarbij onder meer een elektrische SUV waarmee gelonkt wordt naar het B-segment. Verder de BYD Seagull, de BYD Chaser 07 alsook een Song L-conceptwagen. Yangwang, het premiumsubmerk van BYD, presenteerde de offroad U8 en een imposante supercar: de U9. Denza, een ander high-endsubmerk van BYD, showde voor het eerst de Denza N7 en de Denza D9 Premier. In Shanghai wordt ook de Yangwang-architectuur in de spots gezet. Die werd exclusief ontwikkeld voor premium NEV's en integreert zes BYD-kerntechnologieën. Lees: het e4 Platform, DiSus Intelligent Body Control System, Blade Battery, Master Body, Smart Cockpit en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). De Yangwang U8 en U9 worden de eerste modellen die gebouwd werden volgens de hoogtechnologische regels van die Yangwang-architectuur.