BYD Dolphin: Met innovatief e-Platform en moderne LFP-Bladaccu's
Europa kan weldra de BYD Dolphin begroeten. Het is een full-electric-, C-segment-hatchback waarmee BYD aantoont dat avant-gardistische e-mobiliteit niet langer het equivalent van "onbetaalbaar" hoeft te zijn. Aan vooruitstrevende elektrotechnologie zal het die Dolphin geenszins ontbreken. Zo maakt hij gebruik van het hoogst geavanceerde BYD e-Platform 3.0 en staat LFP Blade Battery-technologie garant voor een competente energieopslag.
BYD – toch 's werelds grootste fabrikant van voertuigen op nieuwe energie (NEV's) en krachtbatterijen – introduceert na de Tang, Han en Atto 3 weldra de Dolphin op de Europese automarkt. Deze – zeker voor een BEV – aantrekkelijk geprijsde C-segment-hatchback combineert opvallende designesthetica met BYD's baanbrekende EV-technologie.
Het is BYD's eerste model dat getekend werd volgens de regels van BYD's 'Ocean Aesthetics' designfilosofie en dat – in geval van de Dolphin – beïnvloed werd door figuratieve dolfijnvormen. Dat de Dolphin met de modernste EV-technieken werd bedacht blijkt onder meer uit de energieopslag: want bijdetijdse LFP-bladbatterijen, met de keuze uit 60,4 kWh aan capaciteit of (later) 44,9 kWh.
LiFe(P04)-bladbatterijen
Uit de test met de BYD Tang EV en een eerdere bijdrage met betrekking tot de BYD-marktintroductie onthouden we dat BYD – steunend op 30 jaar eigen industriële batterijervaring – als EV-energieopslag opteert voor "bladbatterijen" (blade batteries). Dus ook de accu's van de weldra te begroeten Dolphin onderscheiden zich met hun lithiumijzerfosfaat-LiFe(P04)-kathodes (LFP) van de nikkelmangaankobalt-(LiNiMnCoO2)-kathodes, waarmee de batterijen van de meeste andere EV's worden uitgerust.
Tragere warmteontwikkeling, minder warmteafgifte, minder vrijkomende zuurstof, meer dan 5.000 oplaad- en ontlaadcycli en een langere levensduur vormen de LPF-pluspunten. Uniek is ook de platte, rechthoekige vorm die eigen is aan bladbatterijen, hetgeen een hogere koelingsefficiëntie en snellere voorverwarming in de hand zou werken. Ook de ruimtebenutting van deze stevig gestructureerde bladbatterijen biedt meerwaarde. Dit met hogere energiedichtheid en meer rijbereik.
8-in-1 elektrische aandrijflijn of het e-Platform 3.0
In samenspel met deze vooruitstrevende energieopslag zal de Dolphin – net als de Atto 3 trouwens – gebouwd worden omheen BYD's intelligente e-Platform. Een e-technologische exclusiviteit omdat de Atto 3 en de Dolphin daarmee de eerste, in volumeproductie gerealiseerde 8-in-1 e-aandrijflijn integreren. Zoals beschreven in de BYD-marktintroductie profiteert de Chinese constructeur hier van de verticale integratiemogelijkheden binnen de BYD-toeleveringsketen.
Als gevolg daarvan kunnen 8 componenten of controle-units – los van de nog altijd bestaande semiconductortoeleveringsproblematiek – in de elektrische aandrijflijn worden opgenomen: Vehicle Control Unit (VCU), Battery Management Unit (BMU), Motor Control Unit (MCU), Power Distribution Unit (PDU), DC/DC-controller, geïntegreerde batterijlading, e-motor en transmissie.
Bovendien biedt 's werelds eerste, voor massaproductie bestemde "8-in-1" e-aandrijfgeheel, zowel meerwaarde op het vlak van energie-efficiëntie als ruimtebenutting.
150 kW/204 pk elektropower
Met de LPF-bladbatterij – bij introductie 60,4 kWh – en een PMS e-motor van 150 kW/204 pk met 310 Nm aan maximale werklust, scoort de BYD Dolphin een topsnelheid van 160 km/u. De (voorlopig) meest compacte BYD beschikt over vier rijmodi: Sport, Normal, Economy en Snow.
Er wordt voor deze batterijcapaciteit een WLTP-rijbereik van 427 km beloofd. Het AC-(driefasig)-laadvermogen is 11 kW. Dankzij een 100kW-DC-boordlader kan de batterij in slechts 29 minuten van 30% tot 80% worden bijgeladen. Met de LFP Blade Battery van 44,9 kWh wordt – afhankelijk van de uitvoering – een WLTP-rijbereik van 310 tot 340 km vooropgesteld. Deze versie kan met wisselstroom tot 7 kW laadvermogen aan. Met gelijkstroom tot een maximumlaadvermogen van 60 kW.
BYD Dolphin: minder dure of beter betaalbare hightechelektromobiliteit? De prijzen zouden (met de Spaanse prijzen ter indicatie) schommelen tussen € 29.990 en € 37.690.