Auto rijtestenPremium

Sprintkampioen in de ampère-discipline

Rijtest Kia EV6 GT

Alle elektrisch gevoede wagens laten vlotte sprinttijden klokken. Zelfs de minst snelle exemplaren schieten ongeduldiger uit de startblokken dan naar vermogen vergelijkbare, met verbrandingsmotoren aangedreven modellen. Zoals in alle stroomketens geldt ook in deze haastige stroomwagens de term ‘ampère’ als eenheid van ‘stroomsterkte’. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 3,5 seconden is de sportieve topversie van de Kia EV6, de EV6 GT beslist één der absoluut snelsten in het hedendaagse ampère-gezelschap.

Rijtest Kia EV6 GT

585 pk. Zoveel vermogen krijgt deze snelle Kia onder de krent. En diezelfde, tot de meest ‘haastigste’ stroomwagens ter wereld gerekende EV6 GT genereert daarenboven 740 Nm aan denderende werklust. Behoorlijk meer bijgevolg dan wat de al fors gepeperde Kia EV6 – of diens technisch vergelijkbare (Hyundai) Ioniq 6-neef – als vierwielaangedreven uitvoering op de straatstenen kiepert; te weten 239 kW/325 pk en 605 Nm.

Uiterlijke verschillen

De visuele verschillen tussen deze elektrische krachtpatser en de standaard Kia EV6 zijn minimaal. Anders gevormde en sportievere bumpers, grotere (21 inch) velgen en een aantal kleine afwerkingsdetails uitgezonderd. Dat zijn de zichtbare kleinigheden die de echte kenner kunnen helpen om meteen het onderscheid te maken.

Overigens maakt Kia het zelfs voor de kenner extra moeilijk om dat GT-onderscheid meteen te kunnen maken van de minder prestigieuze – maar daarom zeker niet prestatie-arme – EV6-gamma-broers. Naast de rasechte GT commercialiseert Kia van de EV6 immers nog een GT Line-model dat zich met diezelfde sportief gevormde GT-bumpers van de standaard EV moet onderscheiden. Wat het verschil tussen de GT Line en de echte GT er niet makkelijker op maakt.

Rijtest Kia EV6 GT 1
Veel autoliefhebbers zullen deze GT in een eerste oogopslag kunnen onderscheiden van de standaard EV6 dankzij de heldergroen gekleurde remklauwen

Maar, worden op een GT Line-model de zwarte bumperdelen opgevrolijkt met een horizontale sierstrip, dan krijgt die bumperdecoratie op de echte GT een verticaal verloop. En, ook het samenspel van mistlicht en achteruitrijlicht in de achterbumper van de ‘echte’ GT is verschillend.

Toch zullen de meeste autoliefhebbers deze GT in een eerste oogopslag herkennen aan de opvallend in heldergroen gekleurde remklauwen. Dat apparente lichtgroen zien we trouwens ook in het passagierscompartiment, dat een stuk sportiever overkomt dan dit van de standaard EV6. Gifgroene sierafwerking dus op de elektrisch instelbare, verwarmde en geventileerde kuipstoelen met vaste hoofdsteunen.

Lichtgroene stiksels ook op het stuurwiel met daarop die opmerkelijke drukknop, uitgevoerd in datzelfde apparente groen. De ‘GT-knop’ die meteen de volle aandacht trekt … maar waar je als minder ervaren EV-rijder beter aan doet om hem – zeker bij een eerste kennismaking – ongemoeid te laten. Het vervolg van dit verhaal maakt duidelijk waarom.

Rijtest Kia EV6 GT 2
Sportiviteit wordt nagestreefd door de bodemvrijheid van deze EV6 GT – in vergelijking met die van de EV6 – met enkele millimeters te verlagen, straffere schroefveren te monteren, een dikkere stabilisatorstang achteraan te voorzien, de remschijven te vergroten, stevigere remklauwen te plaatsen en met behulp van een elektronisch geregelde differentieelvergrendeling de aandrijfkrachten effectiever te verdelen

Volgens Electric-Global Modular Platform-overeenkomst

Zoals de Kia EV6 wordt ook de flitsend snelle EV6 GT geassembleerd op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Motor Group. Een modulair platform dat voertuigen uit diverse (en sterk uiteenlopende) marktsegmenten accordeert. Gaande van sedans over SUV’s en crossovers tot – na straffe motorische en sportief dynamisch gefixeerde onderstelaanpassingen (zoals in deze EV6 GT) – eveneens supersnelle GT SUV-coupés.

Het platform dat deze EV6 GT onderstut is qua architectuur compleet vergelijkbaar met het eerste specifieke e-platform dat Hyundai Motor Group (HMG) ontwikkelde. Want E-GMP geldt niet enkel als de basis voor de Kia EV6. De lijst van E-GMP ondersteunde HMG-modellen wordt met de dag langer.

Zo is er naast de Kia EV6 ook de Genesis GV60 die op dit platform rust. Net trouwens zoals de weldra voorgereden Kia EV5 en EV9 en de Genesis GV90. Op E-GMP-basis geassembleerd worden uiteraard de Ioniq 5 en 6 alsook de toekomstige Ioniq 7.

Rijtest Kia EV6 GT 3
Met dubbele motorisering beschikte de al vlijtig presterende EV6 AWD over een gecombineerd vermogen van 239 kW/ 325 pk en 605 Nm aan werklust. In deze EV6 GT wordt dat al aanzienlijke arsenaal fors opgedreven tot liefst 430 kW/585 pk en een maximumaandrijfkoppel van 740 Nm

GT-updates aan het onderstel

Zoals dat in het hedendaagse EV-gebeuren met al die wereldwijd gebruikte, modulaire platformen het geval is, behelst ook dit eerste specifieke e-platform van HMG veel meer dan de eventueel. aan te passen bodemplaat en de wielgeleiding. Het E-GMP integreert bijvoorbeeld de al eerder door HMG gebruikte PES-opstelling (Power Electric System), gevormd door een tractiemotor, energieopslag en de vermogenselektronica.

Zoals we eerder al verduidelijkten, bestonden de eerste PES-uitvoeringen uit een afzonderlijke e-motor en met connectoren verwezenlijkte, 3-fasige bekabeling tussen die e-motor en de elektronische omvormers. Intussen zijn die e-motor en omvormers herleid tot één compacte module.

NEW POWER ELECTRIC SYSTEM & TRANSMISSION DISCONNECTOR
PES (New Power Electric System & Transmission Disconnector) – zoals vandaag gemonteerd in zowat alle op het E-GMP-platform gebouwde e-modellen van de Koreaanse HMG Group – is intussen uitgegroeid tot een bijster compacte aandrijflijnmodule. Daarin wordt – naast e-motor en omvormers – ook de overbrengingsreductie geïntegreerd, die het toerental van de e-motor verlaagt en het aandrijfkoppel opvoert. In die transmissie zit ook de EV transmission disconnector waarmee de e-motor en aandrijfas ontkoppeld kunnen worden om de overgang van 2WD (PES op achteras) naar 4WD (PES op achter- en vooras) te versoepelen.

Uit onze test met de Ioniq 6 en een kennismaking met de EV6 weten we dat de achterwielophanging van het E-GMP-platform gebeurt met een vijflinkwielgeleiding, waarbij de geïntegreerde aandrijfas voortaan een compact geheel vormt met de wiellagers. Zo ook gebeurt dat in de EV6 GT waar de voorwielophanging wel is aangepast om te voldoen aan de wensen van sportief ingestelde autogebruikers, dit met de bedoeling om het stuurgedrag extra spontaniteit mee te geven.

Sportiviteit wordt ook nagestreefd door de bodemvrijheid van de EV6 GT – in vergelijking met de EV6 – met enkele millimeters te verlagen. En door rondom straffere schroefveren te voorzien. Door de stabilisatorstang achteraan dikker uit te voeren en de remschijven te vergroten en stevigere remklauwen te monteren. Om de aandrijfkrachten effectiever te verdelen, wordt de EV6 GT bovendien uitgerust met een elektronisch geregelde differentieelvergrendeling.

Rijtest Kia EV6 GT 10
Stugger afgeveerd, directer sturend. Maar dit alles zonder te veel toegevingen op gebied van rijcomfort

Motorische GT-updates

Naar voorbeeld van de EV6 AWD krijgt de EV6 GT een e-motor op de voor- en één op de achteras. Met die dubbele motorisering beschikt de al vlijtig presterende EV6 in zijn vierwielaangedreven uitvoering over een gecombineerd vermogen van 239 kW/325 pk en 605 Nm aan werklust. De technische fiche van de EV6 GT vertelt meteen dat die al rijkelijk met pk’s gezegende EV6 in GT-uitvoering dat arsenaal fors ziet opgedreven tot liefst 430 kW/585 pk en een maximumaandrijfkoppel van 740 Nm.

Dit cijfermateriaal toont dat Kia niet enkel onderstel, wielgeleiding en remmen heeft aangepast om zijn momenteel snelste auto een waardig GT-statuut te bezorgen. Ook motorisch werd daarom de strafste onder de ‘gewone’ EV6-uitvoeringen op een merkelijk hoger niveau getild.

400V- EN 800V-SNELLADING
Belangrijk – ook voor de EV6 GT – is dat de hier gebruikte accu-architectuur gelijkstroom tot 400 kW aan laadvermogen verteert. De DC-boordlader kan laadvermogens van 50 tot 350 kW aan, bij een spanning van 400 tot 920 volt. De E-GMP-elektronica kan dus aan zowel 400V- als 800V-laadpalen terecht. Bovendien – zo weten we ook uit onze Ioniq 6-test – kan de E-GMP-elektronica (e-motor/omvormer) in het voertuig inkomende gelijkspanning van 400 V kan opvoeren naar 800 V. Verder maakt de E-GMP-elektronica van HMG ook bidirectioneel laden mogelijk.

In het streven naar dat imposante systeemvermogen van 585 pk werden de ‘mogelijkheden’ van de e-motor op de vooras zowat verdubbeld tot 160 kW/218 pk in vergelijking met de voormotor in de standaard EV6 AWD. Dit terwijl de ‘mogelijkheden’ van de e-motor op de GT-achteras met bijna 60% werden opgefokt … tot 270 kW/367 pk aan maximale vermogensopbrengst.

Rijtest Kia EV6 GT 5
Dat apparente lichtgroen zien we ook in het passagierscompartiment, dat een stuk sportiever overkomt dan dit van de standaard EV6

Hoe die merkwaardige vermogenswinst in de praktijk te realiseren viel met e-motoren die architectonisch identiek lijken aan die van de standaard EV6? Bij Kia refereert men naar opvoering van het maximumtoerental: van 15.000 tot meer dan 20.000 tpm, zo horen we.

Al zal de indrukwekkende vermogenswinst in hoofdzaak te danken zijn aan anders geprogrammeerde omvormers. Behoorlijk wat additionele vermogensontwikkeling, sterk opgevoerd toerental, op extra prestaties afgestemde e-motorsturing …

Het leidt onvermijdelijk tot meer warmteontwikkeling. Vandaar dat deze e-motoren extra gekoeld worden: met water en olie zowaar. Accessoirekoeling ook voor de energieopslag. Een gekoelde batterij die net als in de ‘gewone’ EV6 AWD de brutocapaciteit van 77,4 kWh behoudt.

Rijtest Kia EV6 GT 6
Gifgroene sierafwerking op de elektrisch instelbare, verwarmde en geventileerde kuipstoelen met vaste hoofdsteunen en lichtgroene stiksels ook op het stuurwiel

Magische GT-knop

Men kan er niet naast kijken. De felgroene GT-knop op het stuur als addendum op de rijmodiprogrammering waarmee men kan kiezen tussen Eco, Normaal en Sportief. Met een druk op de felgekleurde GT-knop wordt het volle potentieel van de e-motoren naar de wielen gestuurd en alle onderstelelektronica afgestemd op een dynamisch, (super)sportief rijgedrag.

Na een druk op de bewuste GT-knop volgt een fenomenale acceleratie. Zelfs wie al meerdere jaren mag genieten van het acceleratietalent dat de meest potente EV’s demonstreren, wordt bangelijk verbluft door de existente snelheidsgroei van deze Kia.

Rijtest Kia EV6 GT 6
Men kan er niet naast kijken. Deze felgroene GT-knop als addendum op de rijmodiprogrammering die de keuze laat tussen Eco, Normaal en Sportief. Met een druk op de GT-knop wordt het volle potentieel van de e-motoren losgelaten op de wielen en wordt alle onderstelelektronica afgestemd op een (super)dynamisch rijgedrag

Furieus snel schiet de EV6 GT dan uit de starblokken. Niet enkel snel vanuit stilstand, maar ook tot snelheden waarbij de naald tot ver boven de 100 km/u-indicaties wuift, blijven de ijverige e-motoren accuraat en zonder enige hapering hun pk’s op de straatstenen loslaten.

Een ingetrokken rijbewijs indachtig, hebben we de beloofde topsnelheid van 260 km/u niet proefondervindelijk proberen constateren. Wie de GT-knop hanteert, moet niet overtuigd worden. Resoluut en zonder haperen schiet de EV6 GT naar topsnelheden die – ook voor een prestatierijke EV – als uitzonderlijk hoog kunnen beschouwd worden.

Rijtest Kia EV6 GT 8
Uit eerdere tests met de Ioniq 6 en de Kia EV6 onthouden we dat de achterwielophanging van het E-GMP-platform gebeurt met een vijflinkwielgeleiding, waarbij de geïntegreerde aandrijfas voortaan een compact geheel vormt met de wiellagers. Zo ook in deze EV6 GT waarin de voorwielophanging wel werd aangepast om het stuurgedrag extra spontaniteit mee te kunnen geven

Rij-indrukken

De vele aanpassingen aan onderstel, besturing en remmen laten zich meteen aanvoelen. Natuurlijk voelt de GT zich beter in zijn sas van zodra de sportief dynamische rijeigenschappen aan bod komen. Stugger afgeveerd, directer sturend. Maar dit alles zonder te veel toegevingen op het gebied van rijcomfort. Je kan hem als stevig presterende GT dus bezwaarlijk gebrek aan comfort toeschrijven.

Waarbij – maar dat maakten de ‘gewone’ EV6 en Ioniq 6 al duidelijk – ook deze GT nooit de indruk geeft dat hij meer dan 2.100 kg aan lichaamsgewicht moet meesleuren. Tot hoge snelheid laat hij zich daardoor haarfijn door de bocht sturen. Vertragend vanuit hogere – en in onze contreien buitenwettelijke rijsnelheden – durft het forse lichaamsgewicht zich wel even manifesteren. Wat niet wil zeggen als zou de voor deze GT geoptimaliseerde reminfrastructuur niet voldoen.

Rijtest Kia EV6 GT 9
In vergelijking met supersnelle elektrische concurrenten van dit EV6 GT-gehalte mikt deze Kia nadrukkelijker op rijstabiliteit en rijcomfort. Braver dus en die straffe sprintvaardigheid terzijde is hij eleganter te rijden dan men van ‘hoogvermogen’-GT’s verwachten kan

Bij normale rijomstandigheden remt de EV6 GT zelfs als de betere. Weet trouwens dat de EV6 GT met peddels aan het stuur de effectiviteit van het regenereren laat selecteren. Hoe hoger de ingestelde regeneratie, hoe meer remkracht optreedt. Wie geen generatie selecteert zal tijdens het vertragen dus ook meer beroep op rempedaal en -schijven moeten doen.

In vergelijking met supersnelle elektrische concurrenten van dit EV6 GT-gehalte – het blijft een erg selectief gezelschap – mikt deze Kia nadrukkelijker op rijstabiliteit en rijcomfort, meer dan op de racerij zinspelend autoplezier. Braver dus en – zijn sprintvaardigheid even terzijde – een stuk eleganter te rijden dan men van dergelijk straf gepeperde GT’s zou verwachten.

En – voor wie dat belangrijk mocht zijn – altijd zo snel en beweeglijk dat de concurrentie hem vlugger zal kennen aan de achterpartij dan wel aan de snoet.

Rijtest Kia EV6 GT 10
Niet enkel de indrukwekkende (elektrische) motorprestaties maken de Kia EV6 GT zo bijzonder. Er is dat typisch afgestemde, lager uitgewerkt onderstel dat GT-rijplezier kan garanderen zonder dat daarvoor moet ingeboet worden aan rijcomfort. Excellent is dat voor een auto die tot de absoluut snelsten in de ampère-categorie dient gerekend

Conclusie

Deze GT wordt de sportiefste uitvoering van de Kia EV6 AWD. Met 585 pk onder de krent is hij nog aanzienlijk sneller dan die met 325 pk gezegende subtopper uit het EV6-gamma.

Maar het zijn niet enkel die indrukwekkende (elektrische) motorprestaties die de EV6 GT zo bijzonder maken. Er is een typisch afgestemd en lager uitgewerkt onderstel dat hoogstaand GT-rijplezier kan garanderen … zonder dat daarvoor het rijcomfort uit het oog werd verloren. Excellent is dat voor een auto die tot de absoluut snelsten in de ampère-categorie dient gerekend.

Rijtest Kia EV6 GT 11
Het E-GMP-platform is niet enkel de basis voor deze Kia EV6 GT. Naast de Kia EV6 rusten ook de Genesis GV60 en de Ioniq 5 en 6 op dit platform. Zoals de weldra voorgereden Kia EV5 en EV9, Genesis GV90 en Ioniq 7 dat ook zullen doen

Voorlopig blijft de energieopslag met 77,4 kWh dezelfde als deze in de reguliere EV6. Werden we met die reguliere EV6 – net trouwens als met de Ioniq 6 – niet verbaasd door energie-efficiënte en het zeer redelijke rijbereik? Verwonderlijk is het echter niet dat de met 585 pk gezegende GT hogere testgemiddeldes laat opteken. Al bewijst de technische fiche dat – de stevige prestaties ten spijt – het energieverbruik nog best meevalt.

Wie zich samen met die toegenomen prestaties en het hogere energieverbruik toch een uitgestrekter rijbereik had gedroomd, weet dat HMG, gebaseerd op het E-GMP-platform al een tijdje met 100 kWh-accupakketten doende is. Dan kan het ook niet verbazen mocht die potente EV6 GT nooit voor een dergelijk en GT-waardiger rijbereik in aanmerking komen.

Technische fiche Kia EV6 GT

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ferre Beyens14 september 2023
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine