Auto-moto-fiets Partnercontent

Recordaantal werknemers pendelt met de fiets naar het werk

Acerta maakt cijfers jaarlijkse mobiliteitsbarometer bekend

Pendelen met de fiets naar het werk
Acerta publiceert zijn mobiliteitsbarometer nu al voor de achtste keer

De fiets wint snel terrein voor de woon-werkverplaatsingen: bijna vier op de tien Belgen (39%) gebruiken hun stalen ros minstens voor een deel van het pendeltraject, drie jaar geleden was dat nog maar 33%. En ook het openbaar vervoer overtuigt na corona elk jaar weer iets meer pendelaars: momenteel gebruikt 8,5% van de werknemers trein, tram of bus om naar het werk te gaan. Dat alles blijkt uit de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van HR-dienstenbedrijf Acerta.

Steeds meer bedienden met bedrijfswagen

23,5% van de bedienden heeft momenteel een bedrijfswagen. Vorig jaar was dat nog 23%, twee jaar geleden 22,3%. Die bedrijfswagens worden wel in sneltempo groener.

Percentage bedrijfswagens per type brandstof 2023 vs 2022
Percentage bedrijfswagens per type brandstof 2023 vs. 2022

Uit de loongegevens van meer dan 340.000 werknemers blijkt immers dat 10,1% van de bedrijfswagens ondertussen elektrisch is, meer dan een verdrievoudiging van het aandeel in vergelijking met vorig jaar. Nog eens 17,1% is hybride. Ook dat zijn er een stuk meer dan vorig jaar, toen dat nog maar 9,9% was. De grootste verliezer is de bedrijfswagen op diesel. Daar rijden er een kwart minder (-24,4%) van rond in vergelijking met een jaar geleden.

Vier op de tien werknemers fietsen naar het werk

Koning Auto verliest de jongste jaren weliswaar wat terrein in het woon-werkverkeer. In 2021 werd de auto in 78,4% van de woon-werkverplaatsingen gebruikt, in 2023 nog in 77,6%. De grootste winnaar: de fiets. Intussen leggen al bijna vier op de tien werknemers (39%) minstens een deel van het pendeltraject met de fiets af.

Verdeling verschillende mobiliteitsoplossingen (2022 en 2023)
Verdeling verschillende mobiliteitsoplossingen (2022 en 2023)

De fiets speelt vooral een belangrijke rol in combinatie met andere vervoermiddelen. 15,3% legt het volledige woon-werktraject met de fiets af, 21,97% combineert met de auto, 1,33% combineert fiets en openbaar vervoer en 0,46% gebruikt zowel de wagen, de fiets als het openbaar vervoer. 

Vergroening van het woon-werkverkeer

"Het woon-werkverkeer vergroent niet alleen door de opmars van elektrische en hybride wagens, maar ook door de stijgende populariteit van de fiets en de step. Steeds meer Belgen kiezen ervoor om de file te ontwijken op een tweewieler. Velen ontvangen ook nog een fietsvergoeding van hun werkgever", legt Charlotte Thijs, mobiliteitsexperte bij Acerta Consult, uit.

"De dieselwagen heeft duidelijk afgedaan"

"Dat er een shift en een verdere diversifiëring van vervoersmodi aan de gang is, blijkt onder andere ook uit het feit dat de wegcode is herzien. Doordat steeds meer mensen via hun werkgever een elektrische fiets kunnen leasen én dat de wegcode steeds meer ruimte laat voor de fiets, verwachten we dat het aantal fietsende pendelaars de komende jaren alleen nog maar zal toenemen", aldus Thijs.

Openbaar vervoer terug op niveau van voor corona

Het openbaar vervoer blijft in het woon-werkverkeer een stuk minder populair dan de private vervoermiddelen, zoals de fiets of de auto. 5,74% van de werknemers kiest voor trein, tram en/of bus om het volledige pendeltraject naar de werkvloer af te leggen. Nog eens 2,72% gebruikt het openbaar vervoer in combinatie met andere vervoermiddelen.

Alles samen speelt het openbaar vervoer in 8,5% van de pendelkeuzes een rol. Daarmee zitten trein, tram en bus opnieuw op het niveau van voor corona. Toen gebeurde 8,3% van de woon-werkverplaatsingen minstens voor een deel met het openbaar vervoer.

Verdeling verschillende mobiliteitsoplossingen (2023)
Verdeling verschillende mobiliteitsoplossingen (2023)

"Of het openbaar vervoer succes kent of niet, hangt natuurlijk sterk samen met het aanbod. Daar heeft de reiziger weinig vat op; hij is een passieve gebruiker. We stellen vast dat werknemers niet happig zijn om in die passieve rol te zitten. Wie het kan, neemt het woon-werkverkeer liever zelf in handen, hoewel werkgevers vaak tussenkomen in abonnementen voor trein, tram of bus. Daarom blijft het aandeel gebruikers van het openbaar vervoer al bij al nog vrij beperkt", analyseert Thijs.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

company corner

ACERTA CONSULT

Esplanade 1 65, BRUSSEL 1020Meer info
Aanbieder technische opleidingen
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine