Partnercontent

In 2050 wil FrieslandCampina  Klimaatneutraal zijn

In dit filmpje vertelt Jeroen Van de Broek, CEO FrieslandCampina België, hoe ze deze ambitie waarmaken door in te zetten op duurzaamheid doorheen de hele keten van gras tot glas. Voedzame zuivelproducten uit duurzame landbouw en productie in een duurzame verpakking, daar is het nieuwe duurzamere melkkarton voor Campina weidemelk een mooi voorbeeld van!

Duurzamer melkkarton reduceert CO₂-voetafdruk met 20%

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina wil in 2050 klimaatneutraal zijn en neemt daarom een voortrekkersrol in duurzaam beleid, zowel op de boerderij, als in productie en verpakking. In lijn met deze ambitie zet het bedrijf in België een volgende stap met een duurzamer melkkarton voor Campina weidemelk. De nieuwe verpakking bestaat voor 85% uit hernieuwbare materialen en draagt direct bij aan een vermindering van de CO₂-voetafdruk. Dit is een daling van 20% ten opzichte van de vorige brikverpakkingen en betekent dus een forse reductie voor de 3,2 miljoen verpakkingen op jaarbasis.

Duurzamer melkkarton

DUURZAMER MELKKARTONFrieslandCampina stelt zich de ambitie om in 2025 alle verpakkingen herbruik- of recycleerbaar te hebben. Na de introductie van papieren rietjes voor Cécémel, Fristi en Joyvalle portieverpakkingen begin van dit jaar, volgt nu een ander concreet initiatief op het gebied van verpakkingen: een duurzamer melkkarton voor Campina weidemelk. “Deze nieuwe verpakking voor Campina weidemelk is opnieuw een mooi voorbeeld van onze duurzame ambitie over de hele keten, van gras tot glas. We streven naar een voedzaam productportfolio uit duurzame landbouw en productie in duurzame verpakkingen,” aldus Jeroen Van de Broek, CEO bij FrieslandCampina België.
Deze laatste verpakkingsinnovatie betekent dat de verpakking nu voor meer dan 85% bestaat uit hernieuwbare materialen. Het melkkarton en de dop zijn gemaakt van biobased materialen; geproduceerd uit reststoffen van de suikerrietproductie in plaats van uit fossiele bronnen. De kartonnen verpakking telt een laagje minder dan de vroegere witte verpakking en is daardoor duurzamer en bruinig van kleur. Bovendien is het Campina melkkarton gemaakt van FSC®-gecertificeerd karton, wat betekent dat het bos waar het vandaan komt op een duurzame manier wordt beheerd.
Deze verpakkingsinnovatie draagt direct bij aan een vermindering van de CO₂-voetafdruk: een daling van ongeveer 20% ten opzichte van de vorige brikverpakking. De verpakking is uiteraard nog steeds recycleerbaar en mag in de PMD zak.

Gilles Tisserand, Marketing Director bij Tetra Pak Frankrijk en Benelux: “Consumenten zijn steeds gevoeliger voor de levenscyclus van de producten die ze kopen en willen begrijpen wat de impact is van hun gedrag op het klimaat. We zijn erg trots dat we FrieslandCampina kunnen ondersteunen op het gebied van duurzaam beleid. Dit is tevens volledig in overeenstemming met de duurzame vereisten en kwaliteit van de Belgische weidemelk, die in het karton zit.”

Klimaatneutraal tegen 2050

Dit is een van de stappen die FrieslandCampina zet in het teken van haar ambitie om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn in de hele keten, van gras tot glas. Een ambitieuze opgave waar hard aan wordt gewerkt door ruim 11.400 melkveehouders, waarvan bijna 300 in België. FrieslandCampina zet hen aan om duurzame landbouw te voeren op het vlak van klimaat, energie, dierenwelzijn en biodiversiteit.
Naast verpakkingen en duurzame landbouwinitiatieven, wordt ook op productieniveau voortdurend geïnnoveerd, gemonitord en geoptimaliseerd op het vlak van CO₂-uitstoot, energie, waterverbruik en-hergebruik, afvalreductie, minder en groener transport en efficiëntere distributie.
Jeroen Van de Broek, CEO bij FrieslandCampina België: “In 15 jaar tijd daalde de ecologische voetafdruk van een liter melk alvast met 26%. De totale emissie van broeikasgassen in België daalt, maar verdere inspanningen blijven nodig (bron: duurzaamheidsmonitor BCZ). Dit doen we niet alleen door middel van onze verpakkingen, maar natuurlijk ook in onze fabrieken en op onze boerderijen. We gaan deze uitdaging aan door bijvoorbeeld te kiezen voor 100% groene stroom, zelf duurzame energie op te wekken met zonnepanelen en in te zetten op elektrisch vervoer. Op die manier willen we onze voortrekkersrol in duurzaam beleid over de hele keten waarmaken. ”

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

FRIESLANDCAMPINA BELGIUM

VENECOLAAN 17, AALTER 9880Meer info
DrankenProducenten zuivel & kaasGroothandel in kazenGroothandel zuivelwarenZuivelproducten
Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine