De muurmagiër van Japan viert 50e verjaardag

De eerste minigraafmachine van Yanmar mag 50 kaarsjes uitblazen

Dit jaar viert Yanmar de 50e verjaardag van de lancering van de YNB300, de eerste minigraafmachine die door een Yanmar dieselmotor wordt aangedreven. De graafmachine is ontworpen in de Japanse context van de late jaren zestig: hoewel handarbeid met pikhouwelen en schoppen in de civieltechnische industrie nog steeds de norm was, nam de vraag naar kortere bouwtijden toe als gevolg van een tekort aan arbeidskrachten en toenemende arbeidskosten. De YNB300 was bedoeld om aan beide doelstellingen te voldoen en kon worden ingezet op besloten werkplekken, kon aan de vraag naar arbeidsbesparingen voldoen en kon de arbeidskosten verlagen. Het bedrijf volgt nog steeds deze strategie waarin het een compleet assortiment compacte machines voor een breed scala aan toepassingen blijft ontwikkelen. Kwaliteit is geïntegreerd in al zijn activiteiten om hoogwaardige producten en diensten aan te kunnen bieden. Het model stond bekend als de 'muurmagiër' dankzij de revolutionaire mogelijkheden, waardoor hij eenvoudig drainagekanalen kon uitgraven. Deze klus zou moeilijk geweest zijn met eerdere apparatuur en maakte het model enorm populair bij waterwerkers, gaswerkers en andere leidingwerkers in de bouw. De 'Zero Tail Swing ViO-serie' combineerde het beste van zowel de standaardmodellen als de Super Swing-modellen, terwijl de markt volwassener werd. Hij werd al snel de standaard op werklocaties, ter vervanging van de meeste standaardmodellen die voorheen ongeveer 70% van de markt voor minigraafmachines vormden. Het merendeel van de centrale delen van de minigraafmachine werd al vroeg van herbruikbare staalplaten gemaakt in plaats van plastic, omdat het bedrijf een pionier wou zijn op vlak van ecologie.

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Gerelateerde artikels

Hangtoiletten populairder maar amper als bundel aangeboden

In het segment van de staande toiletten koopt bijna 100% van de consumenten vandaag een wc-pack. Hangtoiletten, nochtans populairder, worden vandaag niet zo vaak als bundel verkocht.

DOE-HET-ZELF EN VAKHANDEL BLIJVEN GESCHEIDEN KANALEN

Menouquin bestaat zeventig jaar, CEO Daniël Van Cauteren zit ondertussen al twaalf jaar lang in het zadel. In die twaalf jaar tijd heeft hij veel zien veranderen. De scheiding tussen winkels voor particulieren en winkels voor professionele klanten komt niet in het gedrang in de komende jaren, vindt hij. Bovenal benadrukt hij de eigenheid van de Menouquin leden. “Met service en uitleg kun je het verschil blijven maken, ondanks de prijzenoorlog, ondanks de e-commerce. Je moet blijven innoveren."

Positivisme op The Inspired Home Show 2025

Van 2 t.e.m. 4 maart 2025 vond in Chicago de 125e editie van The Inspired Home Show plaats. De grootste professionele huisraadbeurs van Noord-Amerika schotelde de bezoekers dit jaar 2.000 unieke merken en zo'n 300.000 producten voor.

Beleving mag wat kosten

Beleving, u heeft er op deze pagina’s al veel over kunnen lezen. Vijver- en tuin­centrum Holvoet (Hulste) zet dat gehypete woord al jarenlang in daden om. Beleving is in de eerste plaats zo goed mogelijk tonen wat je in huis hebt, vindt zaakvoerder Charlie Holvoet. “Mensen komen gewoon al naar hier om naar de planten en dieren te kijken, en voor het deskundige advies van ons opgeleid personeel. Dat alles mag wat kosten. Ik zal nooit zo goedkoop zijn als een internetwinkel, maar ik kan daar wel wat tegenover stellen.”

Print Magazine

Recente Editie
12 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine