Europeanen zijn volop aan het klussen
Onderzoek door marktonderzoeksbureau USP

Doorheen Europa besteden consumenten meer tijd aan klussen als gevolg van het coronavirus. Dat blijkt uit een onderzoek van het marktonderzoeksbureau USP. De resultaten sluiten aan bij die van een onderzoek dat wijzelf bij de Belgische klussers uitvoerden.
Meer tijd besteden aan verbeteren van de woning
Consumenten besteden meer tijd aan klussen als gevolg van de coronavirus. In mei gaf gemiddeld 25% van de Europese consumenten aan dat ze meer klussen deden, tegenover 14% van de consumenten die juist minder hadden geklust. Kortom, een plus van 11%.
Uiteraard zijn er grote verschillen tussen de 11 landen in dit onderzoek. Een belangrijke factor voor de verschillen is de striktheid van de lockdown en of de doe-het-zelfzaken gesloten zijn of waren. Zo gaf 32% van de consumenten in Nederland, waar bouwmarkten nooit sloten, aan dat ze meer klussen deden en slechts 8% gaf aan minder werk te doen als gevolg van de coronacrisis. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Polen, waar 18% zei meer te klussen versus 24% die minder klussen hadden gedaan. Daarnaast zien we dat leeftijd een bepalende factor is. Millennials klussen met name vaker als gevolg van het coronavirus in vergelijking met andere leeftijdsgroepen.
Consumenten durven weer naar de doe-het-zelfzaak
Steeds meer consumenten hebben genoeg vertrouwen om doe-het-zelfzaken te bezoeken. De meerderheid van de Europese consumenten geeft nog steeds aan liever openbare plaatsen, waaronder doe-het-zelfzaken, te vermijden. Echter is de groep die wel een bouwmarkt durft te bezoeken in een maand tijd gegroeid met 17% t.o.v. april. De verwachting is dat dit aantal de komende weken nog hoger wordt. Dit zal de komende drie maanden maandelijks worden gemeten in het onderzoek.