Dromen en industriële nachtmerries
Rijtest BYD Tang EV
In haastig toenemend aantal influenceren ze onze rijtestplanning: elektrische auto’s uit China. Nog sneller zagen we die auto’s groeien tot de beteren in hun soort. Van te verwaarlozen nieuwkomers evolueerden ze ongedurig tot creaties die zenuwachtigheid genereren bij Europese constructeurs. Want met de Chinezen gaat het nog vlugger dan met de Zuid-Koreanen. Veel sneller zowaar dan destijds met de Japanners. In de drukke EV-business reed China zich in geen tijd naar de top.
Aan het stuur van de BYD Tang EV, een goed uitgeruste, luxueuze, vierwielaangedreven, 500 pk straffe 7-zits-SUV – een Chinese nieuwkomer op onze markt – worden we overvallen met bange industriële vooruitzichten: elektrificerend China, met niet te onderschatten constructeurs als “Build Your Dreams”, zal de gevestigde Europese auto-industrie nachtmerries bezorgen.

Rijden met een auto als de BYD Tang EV leert dat autobouwend Europa zich zorgen moet gaan maken. Niet alleen brengt BYD met deze geducht in het daglicht tredende 7-zits-e-SUV een perfect rijdende auto op de markt waaraan weinig af te keuren valt. Technisch diepgaandere bestudering van die BYD Tang EV toont dat de constructeur in kwestie de gevestigde Europese constructeurs ook op industrieel en logistiek vlak op achterstand rijdt.
Zie die unieke industriële BYD-approach, gebaseerd op toevoer van een groot aantal, zelf ontwikkelde en in eigen beheer gefabriceerde componenten. Op enkele uitzonderingen na – onder meer te vinden in de reminfrastructuur en aluminium chassisonderdelen – wordt de BYD Tang geassembleerd met eigen ontworpen en vervaardigde e-motoren, dito elektronische high-endcomponenten en met zelf ontwikkelde, uitvoerig uitgeteste, bedrijfservaren en exclusief geassembleerde batterijen.
Of hoe BYD de toevoer van de voor EV’s meest belangrijke componenten in eigen beheer heeft en zo minder afhankelijk is van externe toeleveranciers. Wat van de meeste Europese constructeurs niet meer kan gezegd worden.
Elektrotechnisch R&D-specialisme
BYD Company Limited is veel meer dan een autoproducent en vooral bedrijvig in elektronica, spoorwegtransport, energieopwekking en -opslag. Met de – zeker voor EV-auto’s – belangrijke R&D-activiteiten in eigen beheer. Waardoor BYD een van de zeldzame EV-bouwers is die de kerntechnologie van deze specifieke autoconstructie zo expliciet onder controle heeft.
Niet enkel wat de bijzondere energieopslag van deze 7-zits-e-SUV betreft. Dat geldt ook voor de e-motoren, elektronische controlesystemen, geïntegreerde stroomketens en halfgeleiders. Als elektronicaspecialist kan BYD voor de EV-assemblage rekenen op eigen gemaakte componenten. Ook wat de toeleveringen van halfgeleiders betreft. Zelfs die semiconductoren vormen een specialisme van BYD Company Limited.
Het gebrek aan dit soort componenten heeft de autoassemblage al maanden zware problemen opgeleverd. Met eigen componentproductie en omdat BYD zich als Chinees constructeur geen – of toch minder – zorgen moet maken wat bevoorrading van voor e-auto’s noodzakelijke zeldzame basismaterialen betreft, kunnen voor deze BYD Tang EV redelijk korte leveringstermijnen vooropgesteld worden. Voor zover uit stock leverbaar uiteraard en niet gehinderd door die intussen oplopende transportproblemen.
Geen directe Europese concurrent
De eerste generatie BYD Tang was alleen beschikbaar als plug-inhybride. Het was in 2016 de bestverkopende PHEV in China en 's werelds derde bestverkochte PHEV. De tweede generatie BYD Tang (2018) werd een volledig elektrische variant. Het is de verder ontwikkelde en gemoderniseerde versie van die tweede generatie die nu deel uitmaakt van het voorlopige BYD-gamma op onze markt.
Naast deze E-segment-SUV of Tang EV, brengen we snel een test met de opwindende, prestatierijke E-segment-sportsedan of BYD Han EV-berline en de BYD Atto 3. De laatste als een C-segment-SUV.
In onze zoektocht naar ruime 7-zits-SUV’s komen we meestal uit bij veel duurdere Europese concurrenten. Het blijft dus moeilijk om een enigszins vergelijkbaar mededinger te tippen. Nu is deze BYD Tang EV ook niet voor een prikje te koop. Toch ligt zijn prijs een stuk onder die van bv. een BMW iX xDrive, de Mercedes EQE SUV 350+ 4 Matic of de nog veel duurdere EQS SUV. Voor Mercedes zou je ook de EQB kunnen vermelden.
Maar – zelfs als 7-zitter – blijft die qua formaat een stuk kleiner dan de BYD Tang EV. Naar formaat en prijs valt de BYD Tang EV zo nog best te vergelijken met een Audi Q8 e-Tron 50. Die accelereert iets trager maar kan elektrisch wel 50 km verder, verbruikt minder stroom en kan sneller opgeladen worden.
Bladbatterijen met LiFe(PO4)-kathodes
Ook de BYD Tang krijgt een energieopslag gemonteerd waarvan de technologie gebaseerd is op 30 jaar eigen R&D- en industriële batterij-ondervinding. Ook hier maken we dus kennis met de unieke “bladbatterij” (blade battery). Niet enkel exclusief omdat die batterij dun en compact is, maar ook omwille van de kathodesamenstelling: lithiumijzerfosfaat of LiFe(PO4).
Daar waar Li-ionaccu’s meestal nikkelmangaankobalt (LiNiMnCoO2) kathodes gebruiken, zien we nu stilaan ook andere constructeurs LiFe(PO4)-kathodes in hun Li-ionbatterijen gebruiken. Volgens BYD bieden lithiumijzerfosfaatkathodes meerdere voordelen: minder warmteontwikkeling en warmtediscipatie, geen vrijkomende zuurstof, lange levensduur, meer dan 5.000 oplaad- en ontlaadcycli.
Bovendien zal de integratie van deze cellen in de dunne, rechthoekige bladbatterijen hogere koelefficiëntie en snellere voorverwarming opleveren. Eigen R&D? Zonder vuur- of rookontwikkeling trotseerden deze batterijen de nagelpenetratietests.
Geen specifiek EV-platform
De nog recente geschiedenis van de BYD Tang verklaart waarom we niet van een specifiek EV-platformstructuur kunnen spreken. Wegens een platform dat aanvankelijk ook thermische – weliswaar deels elektrische – powering beoogde. Zo diepgaand BYD ons informeert over batterij, e-motoren en elektronica, zo minimaal blijft de voorlichting van platform en chassis van deze Tang EV.
Wel wordt toegegeven dat het chassis Duitse inspiratie geniet. Met een onafhankelijke en met aluminium onderdelen samengestelde wielgeleiding voor en achter. Toegegeven wordt ook dat de BYD Tang EV standaard is uitgerust met een Bosch IPB-remsysteem en Brembo-remklauwen.
Duidelijk wordt met dit alles dat de Tang EV (nog) niet gebaseerd is op een specifiek EV-platform. Dergelijk platform – een typisch BYD-e-platform – baseert intussen wel de C-segment-e-SUV BYD Atto 3. Met het eerste in massa geproduceerde, geïntegreerde 8-in-1-e-aandrijfopstelling.
Lees: een platform dat de verschillende controle-units integreert: Vehicle Control Unit (VCU), Battery Management Unit (BMU), Motor Control Unit (MCU), Power Distribution Unit (PDU), DC/DC-controller, geïntegreerde batterijlading, e-motor en transmissie. Mogen we het jammer vinden dat de BYD Tang EV de hiermee beoogde energie-efficiëntie en ruimtebenutting (nog) niet te beurt zal vallen?
Ruimte te over
Wat niet wil zeggen dat het de BYD Tang EV – als elektrische SUV en zich baserend op een niet-specifiek e-platform – aan interieurruimte ontbreekt. Het blijft een grote SUV waarvan de interieurruimte maximaal weet te profiteren van een dun en laag in te bouwen batterijpakket.
Daarbij doen de royale buitenmaten op zich leef- en kofferruimte in overvloed voorspellen. Voldoende hoofdruimte alvast. Ook op de tweede zitrij. Rijkdom ook aan been- en armruimte. Al blijft de beenruimte op de tweede zitrij afhankelijk van de positie van de derde zitrij. Een derde zitrij die – ook in deze grote Tang EV – enkel voor kinderen is bestemd.
Maar de Tang EV beschikt achter de voorstoelen wel over 1.655 liter aan kofferruimte. Met de tweede stoelrij opgesteld is dat nog altijd 940 liter en in 7-zitsconfiguratie rest er achter die derde zitrij nog 235 liter voor de bagage.
Non EV-design
Het exterieur van de BYD Tang EV doet niet vermoeden dat het hier om een elektrische auto gaat. Dat kan nauwelijks verbazen omdat deze auto designtechnisch geïnspireerd bleef op de tweede generatie Tang met thermische aandrijving. Dynamisch gestroomlijnd, minder spectaculair dan de Han EV maar daarom niet minder fraai. Een cocktail van een grimmige snoet, een perfect bij een grote SUV passend profiel en een ingetogen achterpartij. Conservatief maar daarom niet minder geslaagd.
Geen EV die zich meteen als een EV laat opvallen. Voor zover dat laatste een must moet zijn in een wereld die overspoeld wordt met EV’s. Goed werk dus van de Duitser Wolfgang Josef Egger, ooit vooraanstaand vormgever bij de Audi Group, vandaag hoofdontwerper van BYD.
Roterend display
Verklapt het exterieur nauwelijks dat de Tang EV een elektrische wagen is, dan treffen we een interieur dat nergens nog doet vermoeden dat het hier een Chinese auto betreft. Akkoord dat de architectuur conservatief is, maar de goedkoop aanvoelende afwerkingsmaterialen zijn verdwenen.
Weg met de harde plastics. Verwend met een lederen interieur met gestoffeerde inlegstukken. Opgevrolijkt met veloursafwerking. Zittend op comfortabele stoelen die perfect aansluiten en waarvan de lengte van het zitvlak is in te stellen.
Met verwarmd multifunctioneel stuurwiel, daarachter een keurig digitaal display en daarnaast, boven de middenconsole, een 12,8 inch roterend aanraakscherm. Roterend inderdaad, want na een druk op de knop draait dat aanraakscherm van landscape- naar portret-positionering of omgekeerd.
Rijk uitgerust alvast. Met inductieve lading voor smartphones, automatische klimaatregeling, stoelverwarming en -koeling en een hoogkwalitatieve audio-installatie met 12 luidsprekers. Met BYD Connect-app met realtime-info over voertuigstatus en de mogelijkheid om de belangrijkste functies via smartphone op afstand te bedienen.
Uitgerust ook met de modernste rijhulpsystemen. Lees: een 360-gradencamera, 11 buitenradars en compleet ADAS-systeem met inbegrip van onder meer adaptieve snelheidsregeling, dodehoekdetectie, Lane Departure Warning en Rear Cross Traffic Alert.

Niet tegenvallende energieconsumptie
De Tang EV wordt aangedreven door twee e-motoren die een systeemvermogen van 380 kW/517 pk en dito koppel van 680 Nm ontwikkelen en de vier wielen aandrijven. Tot welke prestaties dit heeft geleid, verklapt de technische fiche. Dat deze uit de kluiten gewassen SUV acceleraties laat optekenen die we lange tijd enkel met de snelste sportwagens noteerden, valt niet te verbazen. Supersnel dus en, zoals alle elektrische voertuigen, altijd in een zee van stilte.
Met een energieverbruik dat niet overdreven mag genoemd worden. Toch niet als we die energieconsumptie vergelijken met andere EV’s met deze omvang en rekening houden dat we de Tang EV in winterse omstandigheden de sporen mochten geven.
Spreken de officiële cijfers van een energieverbruik dat schommelt tussen 166 Wh/km en 366 Wh/km, dan kan ons vastgesteld totaal gemiddeld testverbruik van 23,2 kWh/100 km (voertuigverbruik over een afstand van meer dan 500 km) moeilijk een tegenvallende consumptie worden genoemd.
Niet superzuinig weliswaar maar ook niet overdreven gulzig. Gezien prestaties, geboden rijcomfort en wagenomvang. Een binnen de perken gehouden energieconsumptie die de Tang EV – net als de BYD Han EV en de BYD Atto 3 – mede mag danken aan een standaard gemonteerde en energiezuinige warmtepomp.

Zoals we dat van een grote e-SUV mogen verwachten
Verbaasd als we waren over de acceleratiekracht, het interieurcomfort, de afwerkingskwaliteit en de rijke uitrusting, gedroeg de BYD Tang zich op de weg zoals we dat van een hedendaagse grote SUV mogen verwachten. Aan grip heeft deze zware vierwielaangedreven SUV dus geen gebrek.
BYD’s realtime-e-vierwielaandrijving schakelt bovendien automatisch tussen voorwielaandrijving (FWD) (met het oog op energie-efficiëntie) en vierwielaandrijving (AWD) (voor betere grip bij hevige acceleratie of op glad wegdek). Over de rechtuitstabiliteit valt geen verkeerd woord te zeggen, de stuureigenschappen zijn moeilijk te verbeteren en doorstaan voorbeeldig de vergelijking met die van Europese soortgenoten. Niet moeilijk trouwens met een chassis dat Duitse roots heeft en waarvan de onafhankelijke wielgeleiding rondom uit aluminium is.
Natuurlijk blijft dit een hoge en zware SUV (met weliswaar een lager gesitueerd zwaartepunt) die ook deze Chinees in het nadeel speelt. In snellere bochten helt het koetswerk lichtjes over en bij hevige remmanoeuvres gaat de snoet wat duiken. Een iets stugger ingestelde vering kan dat verhelpen maar dat gaat ongetwijfeld ten koste van het rijcomfort.
Een zware en snelle SUV heeft altijd nood aan een krachtige reminfrastructuur. Twijfel aan eventuele Chinese ervaring daarbij is hier overbodig. BYD koos voor Europese technologie: een remsysteem van Bosch en remklauwen van Brembo. Waardoor ook deze prestatierijke Chinese SUV ook remt zoals dat van een snelle en zware SUV verwacht mag worden.
Conclusie
Laat een iets duidelijk zijn: BYD is geen debutant. Het is een constructeur die al jaren elektrische auto’s bouwt en weinig te leren heeft wat e-motoren, batterijen of controle-elektronica betreft. Deze Tang EV is daarvan het rijdende bewijs. Met prestaties en rijeigenschappen die in dit opzicht als bewijskrachtige factoren mogen gelden.
Ook het ruime en keurig afgewerkte interieur maakt indruk. De uitrusting is compleet te noemen. Uiteraard doet dit alles zich ook in een Chinese auto betalen. De supersnelle Chinese evolutie vraagt ook zijn prijs maar of dat duurdere prijskaartje een rem op een eventueel succes van BYD Tang EV hoeft te zijn? Deze eSUV blijft nog altijd (veel) goedkoper dan vergelijkbare Europese concurrenten.
En wie de BYD Tang EV gereden heeft, twijfelt niet. Dit is een ervaren “Chinees” die alle kwaliteiten aan boord heeft om ook in Europa goed te scoren. Temeer daar we op dit moment en voor die prijs niet meteen een concurrent vinden die dat kan belemmeren.