De krachtigste MG ooit
Rijtest MG MG4 XPower
Gebouwd op het Modular Scalable Platform (MSP) wordt hij gepowerd met een nieuw bedachte dubbele motorconfiguratie. Via een 150 kW/204 pk e-motor op de vooras en een 170 kW/231 pk e-motor op de achteras, levert deze krachtigste MG ooit zijn maximumsysteemvermogen van 320 kW/435 pk en een al even indrukwekkende 600 Nm aan maximale trekkracht aan de vier wielen. De MG4 XPower is zo een supersnelle hatchback die hyperrivaliserende prestaties neerpoot en – gelukkig maar – de nodige technologische upgrades meekrijgt om dit bovenmaatse vermogen-/koppelarsenaal ook effectief en veilig op de straatstenen te zetten.

Naast deze vierwielaangedreven, supersnelle "hatch" wordt het achterwielaangedreven MG4 gamma tevens uitgebreid met een MG4 Trophy Extended Range model. Ook een achterwielaangedreven variant, maar wel de enige MG4 die geen tractiebatterij van 51 kWh of 64 kWh zal meekrijgen.
Huidig achterwielaangedreven MG4 gamma
In een streven naar extra rijbereik – wat de "Extended Range" benaming bevestigt – wordt betreffende MG4 voorzien van een batterij met 77 kWh aan opslagcapaciteit. Bovendien zit in de MG4 als Trophy Extended Range een DC-boordlader (die tot 150 kW aan maximumlaadvermogen kan verwerken) en een lichtjes opgefokte e-motor (245 pk).
Volgens MG moet de MG4 Trophy ER daarmee een WLTP-rijbereik van 520 km worden toegeschreven. We hebben dat nog niet kunnen uitproberen, maar twijfelen er niet aan dat deze MG4 wat rijbereik betreft meteen tot de absoluut beteren in zijn marktsegment dient gerekend.
Deze MG4 Trophy Extended Range wordt dus toegevoegd aan het achterwielaangedreven MG4 gamma. Weet: de EV4 Standard (51 kWh/170 pk en 350 km rijbereik), de EV4 Comfort (64 kWh/204 pk en 450 km rijbereik) en de EV4 Luxury (eveneens 64 kWh/204 pk maar iets minder rijbereik, met name 435 km).
dergelijk corresponderend prestatieniveau kan voorleggen
Geen opzichtige optooi
De MG4 XPower is dan weer de enige MG4 Electric die in de kleur Racing Green te krijgen is en waarbij het zwarte dak, de 18 inch Cyclone wielen en de oranje remklauwen de enige facetten zijn waarmee hij zich van de overige MG4's zal onderscheiden.
Wie hoopte dat MG zijn sterkste productiemodel zou optutten met extreme luchthappers, forse luchtgeleiders en andere, visueel hartstochtelijk overkomende koetswerkdecoraties, moeten we teleurstellen. Ondanks dat voor een 5-zitter hatchback bijster hoge prestatieniveau, bleef de absolute topversie van de MG4 gespaard van dit soort agressieve "Tuberware optooi".
Ook wat de afwerking van het interieur betreft, heeft MG het beheerst gehouden. Het sobere maar informatieve dashboard uit de bestaande MG4 is gebleven en het geheel lijkt eerder goedkoop. Vergis u echter niet. Stuurwiel en dashboard zijn bedekt met zacht aanvoelende materialen, de stoelen bekleed met zwart eco-alcantara en afgewerkt met rode stiksels.
en andere visueel hartstochtelijk overkomende koetswerkdecoraties, moeten we teleurstellen
Marketing contra technologische realiteit
De krachtigste MG ooit is de enige vierwielaangedreven MG4 die voor het neerzetten van die hyperrivaliserende prestaties het (voorlopig) ook met een energieopslag moet stellen waarvan de capaciteit identiek is aan deze van de achterwielaangedreven Comfort en Luxury EV4 broers, te weten 64 kWh. Waarom MG ook in deze straf gepeperde XPower geen batterij van 77 kWh voorziet zoals nu in het MG4 Trophy Extended Range model?
Niet dus. Jammer, omdat zo veel vermogen en knalprestaties synoniem (blijven) voor een inboeten aan rijbereik. Tenzij men het marketingbedenksel aanneemt dat wie extreem veel elektrisch vermogen lief is als vanzelfsprekend tevreden is met een korter rijbereik.
De enige reden waarom MG in deze topversie die 64 kWh monteert, blijft gebaseerd op technologische realiteit. De impact van een grotere batterij op ruimteaanbod en wagengewicht. Alhoewel … gezien het lage tototaalgewicht van de MG4 XPower (zeker voor een op de vier wielen trekkende EV) kon dat extra aan batterijgewicht er best nog bij.
Met stijvere antirolstangen en nieuw gekalibreerde veer- en demperafstellingen
Dynamic Cornering Control System
Het technische nieuws van de MG4 XPower blijft niet beperkt tot inbreng van een tweede e-motor waarmee kloeke vermogen- en koppelwinst wordt geboekt. Samen met die krachtige aandrijflijn beschikt deze hatchback tevens over onontbeerlijke upgrades teneinde die stormvloed aan pk's en Newtonmeters effectief over de vier wielen te verspreiden.
Vandaar – voor het eerst beschikbaar op een MG – een Dynamic Cornering Control System, een zelf vergrendelend elektronisch differentieel en Intelligent Motor Control om 'torque vectoring' tussen de wielen mogelijk te maken. Hetgeen in alle rijomstandigheden maximale tractie moet garanderen. Om binnen het kader van die opgevoerde tractiekarakteristieken ook de sprintprestaties te optimaliseren, wordt tevens voorzien in een Launch Control functie.
Als vanzelfsprekend kan de MG4 XPower voortbouwen op de gunstige rijeigenschappen van de achterwielaangedreven MG4 modellen. Het veel hogere prestatieniveau van de strafste MG4 heeft niet enkel de hierboven opgesomde extra's essentieel gemaakt. Onontbeerlijk waren ook de aanpassingen aan het onderstel.
Met stijvere antirolstangen en nieuw gekalibreerde veer- en demperafstellingen. Ook belangrijk is dat de regeneratieve remsoftware zodanig geprogrammeerd wordt dat – waar mogelijk – de 'One Pedal' functie kan ingesteld worden. Ook de remkracht werd opgevoerd en grotere, geventileerde (345 mm) schijven worden gemonteerd voor en achter.
Zwaarder sturend maar met meer gevoel
De achterwielaangedreven MG4 heeft ook hier tot een verder ontwikkeld topchassis geleid. Kon moeilijk anders. We herinneren ons uit eerdere testen met de MG4 dat dit chassis met achterwielaandrijving resulteerde in één van de aangenaamst te rijden EV's in dit segment.
Met een bijkomende e-motor op de vooras, elektronische differentieelvergrendeling, straffere veren, dempers en antirolstangen, grotere remschijven en een anders (lees: dynamischer) ingestelde besturing, heeft MG van deze 'topversie' een haarfijn en ongecompliceerd te sturen sportauto gemaakt. Een auto waarvan de rijeigenschappen – in vergelijking met een groeiende vloot aan nieuwe supersnelle EV's – zonder meer tot de beteren mag worden gerekend.
Temeer ook omdat de MG4 XPower merkbaar stijver aanvoelt dan de achterwielaangedreven versies. Waarna ook in snelle bochten de koetswerkcontrole excellent blijft, en waarna ook in supersnelle bochten de rolneiging voorbeeldig beperkt blijft.
Voelt de besturing weliswaar wat zwaarder aan, het stuurgevoel blijft echter voorbeeldig. Wat zoveel betekent als dat de grotere wielen en het extra gewicht van de bijkomende e-motor op de vooras niet kunnen beletten dat deze topper met meer wendbaarheid werd gezegend dan de standaard MG4. En dat is des te opvallender omdat bij tragere en – in het dagdagelijkse verkeer – meer reguliere snelheden alle aandrijfkracht van de achterste e-motor komt.
en – dus ook in vergelijking met de achterwielaangedreven MG4 – tot een korter rijbereik
De lust van het inhalen
De MG4 Electric in zijn tweemotorige configuratie is meteen een van de snelste EV's op de markt. Zoals de technische fiche illustreert, betreft het niet enkel de krachtigste MG ooit. Met een e-motor op voor- en achteras is het meteen ook de enige vierwielaangedreven MG4 versie. En die vierwielaandrijving is hier geen overbodige luxe.
Met de Launch Control functie ingeschakeld, snelt deze compacte hatchback in amper 3,8 seconden van 0 naar 100 en scoort hij een top van 200 km/u. Even vergelijken: de snelste MG4 met een 203 pk e-motor op de achteras snelt in minder dan 8 seconden van 0 naar 100. Niet traag voor een elektrische hatch van dit formaat, maar wel de helft trager dan de MG4 XPower van hetzelfde formaat.
En of men achter het stuurwiel van de MG4 XPower de kracht en fors toenemende snelheid voelt. Het maakt inhalen tot een lust. Zeker in een eerder bescheiden ogende 5-zits hatchback. Zo snel trouwens, dat de pronkende Porsche 911 rijder er snel door geïrriteerd zal raken.
Naast de grotere remschijven introduceert MG in dit topmodel ook de One Pedal rijmodus waarmee – instelbaar – automatisch het recuperatieniveau en de remkracht kan opgetrokken worden. Het One Pedal rijden functioneert perfect.
Wie toch liever de rechtervoet wisselt tussen gas- en rempedaal en zo tevens opteert voor maximale benutting van de conventionele reminfrastructuur, voelt meteen dat de grotere schijven en opgevoerde remkracht tot een opmerkelijke verbetering van het MG4 remgedrag hebben geleid.
waarmee – instelbaar – automatisch het recuperatieniveau en de remkracht kan opgetrokken worden
Hogere stroomfactuur, minder rijbereik
Het hoeft geen verduidelijking dat deze snelle MG meer stroom uit de energieopslag slurpt dan zijn éénmotorige standaard broers. En een hoger stroomverbruik leidt ook in de hedendaagse elektromotorische autotechnologie tot een hogere stroomfactuur en – in vergelijking met de achterwielaangedreven MG4 – ook tot minder rijbereik. Waarom deze XPower niet in aanmerking kwam voor een met meer inhoud gezegende 77 kWh batterij, zoals nu aangeboden in de Trophy Extended Range MG4 ...
MG geeft een gemiddeld stroomverbruik op van 18,7 kWh. Na onze testrit meldde de boordcomputer een gemiddelde stroomconsumptie van 21,2 kWh. Hoger dan opgegeven en aantonend dat dergelijk stroomverbruik in samenspel met een nettobatterijcapaciteit van 61,7 kWh in een theoretische rijafstand van ongeveer 300 km resulteert.
Uiteraard hebben we tijdens onze testrit enkele adembenemende sprints getrokken, maar de weersomstandigheden zaten ook niet tegen. Bovendien hebben we tijdens diezelfde test ellenlange files moeten trotseren, aan snelheden nog lager dan normaal stadsverkeer en bij het theoretisch laagst mogelijke stroomverbruik.
aan pk's en Newtonmeters over de vier wielen verspreid effectief op de straatstenen te zetten
Conclusie
Wij kennen niet één elektrische auto – en nog minder conventionele auto's – die voor een dusdanig aantrekkelijke prijs een corresponderend prestatieniveau kunnen voorleggen. Naar prestaties valt hij nog het best te vergelijken met de iets snellere Kia EV6 GT en de zopas in Europa geïntroduceerde BYD Seal in zijn vierwielaangedreven versies. Maar zowel de Kia als de BYD situeren zich in een hoger marktsegment en zijn uiteraard duurder.
Als compacte hatchback blijft de MG MG4 zowat de snelste 5-zitter op de markt. Een elektrische krachtpatser zonder meer. Voorzien van meer energieopslag kan niets het succes van deze snelle elektrische 'hot hatch' nog dwarsbomen. Zelfs niet indien MG voor een straffere batterij een logische meerprijs zou aanrekenen.