Nieuwe sportsedan profiteert van innovatieve BYD-elektrotechnologie
Nieuw: BYD Seal
Nog voor het einde van dit jaar pronkt hij in de showrooms: de BYD Seal, een elektrisch gepowerde sportsedan, waarmee BYD zijn – in deze lijnen al uitgebreid toegelichte, innovatieve elektrotechnologie – laat “doorstromen” naar het D-marktsegment.
Na de onlangs gepresenteerde BYD Dolphin is deze BYD Seal het tweede Europese model dat de “Ocean Aesthetics”-ontwerptaal gebruikt. Ontwerp dat de jongste nieuwkomers ongetwijfeld een onderscheidende uitstraling meegeeft. Al zal men niet kunnen ontkennen dat de Seal-ontwerpers zich enigszins lieten inspireren door de koetswerkcontouren die in Europa – maar (voorlopig) ook in China – een (Amerikaanse) constructeur naar de top der EV-verkooplijsten heeft geholpen.
Rasse schreden
Tot daar het koetswerkontwerp van de Seal. Technologisch belangrijker is dat er onder dat slanke “look-a-like”-koetswerk, innovatieve elektro-architectuur schuilgaat. Technologie waarover we eerder al uitgebreid mochten berichten: zie onder meer onze bijdragen over de BYD-introductie in België, onze rijtest van de BYD Tang en onze beschrijving van de BYD DiSus Control-technologie.
Of, hoe die technologische verhelderingen onomstootbaar aantonen dat de Seal als elektrische D-segment-sportsedan, dankzij onder meer het geavanceerde e-Platform 3.0-, de Cell-to-Body-technologie en die specifieke 8-in-1 BYD-aandrijflijn, zich technologisch meteen aan de spits van het hedendaagse elektrische autopeloton zal nestelen.
Deze Seal illustreert nog maar eens dat BYD – niet voor niets ‘s werelds grootste fabrikant van nieuwe energievoertuigen (NEV's) en de snelst groeiende autofabrikant ter wereld – zijn aanwezigheid op de Europese – en dus ook de Belgische markt – met rasse schreden voortzet. Snel dus…
Na de lancering (goed één jaartje geleden) van de BYD Han (E-segment sedan), de BYD Tang (E-segment SUV), de BYD Atto 3 (C-segment SUV) en de BYD Dolphin (C-segment hatchback) wordt de BYD Seal (D-segment sedan) meteen het vijfde elektrische model op onze markt.
CTB-technologie en LPF-accu’s
Zoals de Atto 3 en de Dolphin is ook de Seal gebaseerd op het e-Platform 3.0 van BYD maar de Seal wordt het eerste model waarin BYD de CTB-technologie (Cell-to-Body) toepast. Dat betekent dat de tractiebatterij geïntegreerd zit in de volledige voertuigstructuur. Of hoe de batterij als energieopslag deels ook functioneert als structurele component. Zo maakt de kap van het accupakket deel uit van de traditionele vloerstructuur van de passagierskooi.
Verder wordt in die CTB-architectuur ook beroep gedaan op een honingraat alu-paneelstructuur. CTB draagt bij tot een opgevoerde torsiestijfheid en zorgt voor efficiënter gebruik van ruimte, terwijl het ook mogelijk wordt gemaakt om het voertuig lager op de weg te laten liggen.
Zoals alle BYD’s wordt ook de Seal standaard uitgerust met een blade-batterij (zie onze eerdere bijdragen met betrekking tot deze bladbatterijen van BYD). Bovendien betreft het LFP-accu’s die geen kobalt bevatten en beter bestand zijn tegen extreme temperaturen. LPF-accu’s hebben een betere thermische stabiliteit, zijn minder gevoelig voor temperatuurschommelingen, en “overleven” meer laad- en ontlaadcycli bij minder capaciteitsverlies.
Achterwiel- en vierwielaandrijving, één of twee e-motoren
Ook de Seal krijgt de innovatieve 8-in-1 elektrische aandrijflijn van BYD gemonteerd. Deze opstelling integreert alle componenten voor de aandrijving, het bijladen van de energieopslag, de elektronische controle-units en het complete motorbeheer.
De BYD Seal wordt aangeboden met de keuze uit twee aandrijflijnen, beide met een accucapaciteit van 82,5 kWh. De versie met één motor in de achteras heeft een vermogen van 230 kW/313 pk en flitst in minder dan 6 seconden van 0 tot 100 km/u. BYD belooft een (gecombineerde) WLTP- actieradius van 570 kilometer.
De Seal met vierwielaandrijving krijgt een e-motor van 160 kW op de vooras en een e-motor van 230 kW op de achteras. Goed voor een systeemvermogen van 390 kW/530 pk en een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 3,8 seconden. BYD spreekt voor deze vierwielaangedreven sprinter van een rijbereik van 520 kilometer (WLTP gecombineerd).
De BYD Seal wordt (optioneel?) ook voorzien van een “snellaadboost” waarmee hoogvermogen DC-laden onder een spanningsbereik van 420-750 V kan gebeuren. Standaard krijgt de Seal een 11 kW driefasige AC-boardlader gemonteerd en is DC-snelladen tot 150 kW mogelijk.